Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
  

Auteur Topic: 4% steiging  (gelezen 2707 keer)

timethy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
4% steiging
« Gepost op: 08 June 2008, 17:05:33 »
ik heb een vraag wie weet wat die 4% steiging inhoud
per 1 cm 4 cm omhoog ofzo ???

groet tim
neukirchen is mijn gebied !

KC

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: 4% steiging
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2008, 17:10:17 »
4% = 4 pro-cent dus 4 per honderd  ;)

Dus elke 100 cm, 4 cm stijgen is een hellingspercentage van 4.

Gr/KC
Groetjes van Kees

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: 4% steiging
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2008, 17:49:36 »
Oftewel elke 1 meter 4 cm stijgen. ;)
« Laatst bewerkt op: 08 June 2008, 18:09:36 door Erik-Jan »

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: 4% steiging
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2008, 18:16:43 »
Dit geldt toch voor rechte stukken?

Hoe zit het met bochten?

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: 4% steiging
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2008, 18:18:42 »
4%=4%, of het dan recht of in een bocht is maakt niet uit, het blijft dan 4cm op 100cm rijlengte.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: 4% steiging
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2008, 18:29:57 »
Dat begrijp ik, dat het in bochten gelijk blijft...
Alleen, is het ook praktisch om in bochten met 4% te blijven werken, ivm met meer wrijving?

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: 4% steiging
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2008, 18:39:20 »
......het blijft dan 4cm op 100cm rijlengte.

Bijna goed. Het gaat niet om de afgelegde rijlengte, maar om de horizontaal gemeten afstand.



De helling is dus niet V:R, maar V:H.
Overigens is het verschil bij hellingen tot 5% verwaarloosbaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

timethy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: 4% steiging
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2008, 18:46:22 »
dank je KC.
En tot hoeveel procent kan je gaan ? zodat je treintje nog steeds omhoog kan.

gr tim
neukirchen is mijn gebied !

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: 4% steiging
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2008, 18:53:35 »
Dat ligt nogal aan je trein. Sommige treinen zullen 4% misschien nog best halen, maar voor de meeste treinen is het (zeker in een bocht) waarschijnlijk wel wat veel. Volgens mij houden veel mensen een maximum van 3% aan (op niet zichtbare stukken, dus in tunnels). In werkelijkheid is de helling meestal nog veel minder.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: 4% steiging
« Reactie #9 Gepost op: 08 June 2008, 18:56:28 »
Op de rechte stukken hou ik 3 cm per meter aan. in de bogen 2,5 cm per meter.
Het maximale dat je kunt ligt aan je lok en aan wat je erachter hangt. Dus daar kom je alleen proefondervindelijk achter.
Maar wil je met langere treinen rijden, dan zou ik niet meer dan 3cm/m stijgen of dalen.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: 4% steiging
« Reactie #10 Gepost op: 08 June 2008, 18:56:49 »
wat is de maximale stijging iegenlijkst

timethy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: 4% steiging
« Reactie #11 Gepost op: 08 June 2008, 19:02:57 »
bedankt voor de info hier kan ik zeker wat mee :D
neukirchen is mijn gebied !

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: 4% steiging
« Reactie #12 Gepost op: 08 June 2008, 19:06:01 »
@fridzie, zie post boven jou bericht. Daar is namelijk geen standaard voor.
Voor de fleischmann tandradloks is 30% de max. (zie fleischmann catalogus)
Voor b.v. een Br 70 een 3 cm/meter (3%), maar met 2 á 3 personenrijtuigen (enkelassers) 2cm/m (2%) stijging

na terecht commentaar van klaas
« Laatst bewerkt op: 08 June 2008, 19:39:51 door Harry »
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: 4% steiging
« Reactie #13 Gepost op: 08 June 2008, 19:11:26 »
Harry, wel een beetje verwarrend dat je procenten en graden door elkaar gebruikt.
Reken die graden eens om naar procenten, dan krijgen we tenminste vergelijkbare waarden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.