Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Her-(her-)beginnen
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:29:49
booster vraag
door
henk
Vandaag
om 13:18:00
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
sncf231e
Vandaag
om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:43:25
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
Vandaag
om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:39
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
4% steiging
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 4% steiging (gelezen 2707 keer)
timethy
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
4% steiging
«
Gepost op:
08 June 2008, 17:05:33 »
ik heb een vraag wie weet wat die 4% steiging inhoud
per 1 cm 4 cm omhoog ofzo
groet tim
Gelogd
neukirchen is mijn gebied !
KC
Offline
Berichten: 130
Re: 4% steiging
«
Reactie #1 Gepost op:
08 June 2008, 17:10:17 »
4% = 4 pro-cent dus 4 per honderd
Dus elke 100 cm, 4 cm stijgen is een hellingspercentage van 4.
Gr/KC
Gelogd
Groetjes van Kees
Erik
Offline
Berichten: 1800
treinen snuffelaar
Re: 4% steiging
«
Reactie #2 Gepost op:
08 June 2008, 17:49:36 »
Oftewel elke 1 meter 4 cm stijgen.
«
Laatst bewerkt op: 08 June 2008, 18:09:36 door Erik-Jan
»
Gelogd
Ronald81
Offline
Berichten: 2661
Re: 4% steiging
«
Reactie #3 Gepost op:
08 June 2008, 18:16:43 »
Dit geldt toch voor rechte stukken?
Hoe zit het met bochten?
Groet,
Ronald
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: 4% steiging
«
Reactie #4 Gepost op:
08 June 2008, 18:18:42 »
4%=4%, of het dan recht of in een bocht is maakt niet uit, het blijft dan 4cm op 100cm rijlengte.
Groetjes Michiel
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Ronald81
Offline
Berichten: 2661
Re: 4% steiging
«
Reactie #5 Gepost op:
08 June 2008, 18:29:57 »
Dat begrijp ik, dat het in bochten gelijk blijft...
Alleen, is het ook praktisch om in bochten met 4% te blijven werken, ivm met meer wrijving?
Ronald
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26683
Re: 4% steiging
«
Reactie #6 Gepost op:
08 June 2008, 18:39:20 »
Citaat van: neudalhausenstadbahn op 08 June 2008, 18:18:42
......het blijft dan 4cm op 100cm rijlengte.
Bijna goed. Het gaat niet om de afgelegde rijlengte, maar om de horizontaal gemeten afstand.
De helling is dus niet V:R, maar V:H.
Overigens is het verschil bij hellingen tot 5% verwaarloosbaar.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
timethy
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Re: 4% steiging
«
Reactie #7 Gepost op:
08 June 2008, 18:46:22 »
dank je KC.
En tot hoeveel procent kan je gaan ? zodat je treintje nog steeds omhoog kan.
gr tim
Gelogd
neukirchen is mijn gebied !
Marcel (BR643 Talent)
Offline
Berichten: 441
Re: 4% steiging
«
Reactie #8 Gepost op:
08 June 2008, 18:53:35 »
Dat ligt nogal aan je trein. Sommige treinen zullen 4% misschien nog best halen, maar voor de meeste treinen is het (zeker in een bocht) waarschijnlijk wel wat veel. Volgens mij houden veel mensen een maximum van 3% aan (op niet zichtbare stukken, dus in tunnels). In werkelijkheid is de helling meestal nog veel minder.
Gelogd
Harry
Offline
Berichten: 1424
Re: 4% steiging
«
Reactie #9 Gepost op:
08 June 2008, 18:56:28 »
Op de rechte stukken hou ik 3 cm per meter aan. in de bogen 2,5 cm per meter.
Het maximale dat je kunt ligt aan je lok en aan wat je erachter hangt. Dus daar kom je alleen proefondervindelijk achter.
Maar wil je met langere treinen rijden, dan zou ik niet meer dan 3cm/m stijgen of dalen.
Gelogd
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)
fridzie
Offline
Berichten: 445
Re: 4% steiging
«
Reactie #10 Gepost op:
08 June 2008, 18:56:49 »
wat is de maximale stijging iegenlijkst
Gelogd
timethy
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Re: 4% steiging
«
Reactie #11 Gepost op:
08 June 2008, 19:02:57 »
bedankt voor de info hier kan ik zeker wat mee
Gelogd
neukirchen is mijn gebied !
Harry
Offline
Berichten: 1424
Re: 4% steiging
«
Reactie #12 Gepost op:
08 June 2008, 19:06:01 »
@fridzie, zie post boven jou bericht. Daar is namelijk geen standaard voor.
Voor de fleischmann tandradloks is 30% de max. (zie fleischmann catalogus)
Voor b.v. een Br 70 een 3 cm/meter (3%), maar met 2 á 3 personenrijtuigen (enkelassers) 2cm/m (2%) stijging
na terecht commentaar van klaas
«
Laatst bewerkt op: 08 June 2008, 19:39:51 door Harry
»
Gelogd
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26683
Re: 4% steiging
«
Reactie #13 Gepost op:
08 June 2008, 19:11:26 »
Harry, wel een beetje verwarrend dat je procenten en graden door elkaar gebruikt.
Reken die graden eens om naar procenten, dan krijgen we tenminste vergelijkbare waarden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
4% steiging