Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 22:18:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Bennis
Vandaag om 22:05:46
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:04:44
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
  

Auteur Topic: Fleischmann 1351F loc probleem.  (gelezen 2565 keer)

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Fleischmann 1351F loc probleem.
« Gepost op: 06 April 2008, 18:02:25 »
Hallo,

Fleischmann 1351F loc, voorzien van Keuhn T145 decoder, heeft drie jaar goed gelopen. Gisteren heeft hij enige tijd tegen een opstakel op de baan aan staan slippen, waarbij hij goed warm is geworden. Vervolgens zag je bij automatisch (Koploper) bedrijf, dat hij veel te hard de stopsecties in liep. Aansluitend de snelheidstabel gecontroleerd, hierbij bleek de max.snelheid van 87 naar 132 km/h was gegaan.

Decoder uitgelezen: alles leek hetzelfde te staan.

Loc open gemaakt: geen sporen van oververhitting te zien. Collector en koolborstels (nog 3mm lang) bekeken, leek mij goed.

Loc direct zelf met de IB besturen: Gaat niet lekker, snelheid is niet goed te regelen. Vervolgens CV5 nog verder naar beneden ingesteld (van 84 naar 64) CV53 van 2 naar 3 en CV54 van 20 naar 30. Loc is nu wel weer goed te bedienen.

Daarna een nieuwe snelheidstabel gemaakt in Koploper, hierbij bleek de motor, voor mijn gevoel, behoorlijk warm te worden. En dan hangt er dus nog helemaal geen trein aan.

De stroom opname nog bekeken met de universeelmeter tussen de trafo en de booster. Loc heeft op de laagste snelheidstrap +/- 200mA nodig, bij 80km/h +/- 400mA en bij 130km/h +/- 600mA. Nu heb ik maar één Fleischmann loc dus ik kan niet vergelijken maar het is veel meer dan een moderne Roco of Marklin loc.


Mijn vraag: wie kan wat met bovenstaande of heeft soortgelijke ervaringen met oude Fleischmann locs.

Groeten Jan.
   





HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Fleischmann 1351F loc probleem.
« Reactie #1 Gepost op: 10 April 2008, 19:05:50 »
Wel laat, maar toch maar proberen je een antwoord te geven. Als zo'n motor een tijdje te warm is door overbelasting of door aansluiten op wisselstroom, dan smelt inwendig de isolatielaag, waardoor de koperdraad stroom doorlaat (opzij, naar een ander stukje van zichzelf), hetgeen ten koste gaat van de inductie (trekkkracht). De lengte van de draad wordt als het ware ingekort. Daardoor gebruikt ie ook meer stroom. Je ziet er aan de buitenkant niks van omdat ie daar het koelst is (was). Dat ziet er nog mooi blank uit zeker? Welnu, er zit niets anders op dan de motor te vervangen. Hetgeen mij niet zo'n probleem lijkt.
Ik heb al een trein

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Fleischmann 1351F loc probleem.
« Reactie #2 Gepost op: 10 April 2008, 23:10:16 »
Huib,

Bedankt voor je uitleg. Ik zal me er bij neer moeten leggen dat de motor gesneuveld is.

Groeten Jan.