Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:24:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 19:23:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
Vandaag om 19:17:34
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Albert de Heer
Vandaag om 19:15:54
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 19:06:52
US diorama in H0 door Frank103
Vandaag om 18:54:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:28
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 18:26:21
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 18:15:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:15:02
Au bord de la Cèze door 741230
Vandaag om 18:07:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:32:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:41:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 16:30:24
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 14:27:50
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
  

Auteur Topic: over Mat'46, Vishaken en weer terug..  (gelezen 2909 keer)

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Gepost op: 05 April 2008, 18:21:07 »
goedenavond,

door mijn koopgedrag over de laatste jaren, heb ik mijzelf, qua Nederlands materieel, in de periode 1960-65 geforceerd, op zich niet erg, ware het niet dat ik met een klein probleempje zit. ik heb 2 Lima mat'46 stellen, eentje in de afleveringskleuren Olijfgroen met zilver dak, en eentje in het grasgroen met gele snor en vishaken (geen reclamebanden). mijn vraag is, kan ik deze stellen zonder al te veel problemen in mijn tijdperk inzetten?
ik weet namelijk dat dat er een aantal mat'36 2-tjes nog tot het midden van de jaren 60 in het olijfgroen hebben gereden, maar is dit ook het geval geweest met enkele mat'46 stellen?
Als ik het goed heb werdt de vishaak rond spoorslag 70 ingevoerd, dat betekend dat mijn Grasgroene stel zoiezo niet inzetbaar zou zijn in het tijdperk wat ik heb gekozen, maar aangezien het grasgroen met snor al voor spoorslag 70 op deze stellen werd aangebracht (als iemand het exacte jaar kan vertellen waarin dit beggon zou ik daar dankbaar voor zijn) vroeg ik me af of er toch niet wat te smokkelen valt?

bij voorbaat dank,

-Sander

ps, hoop dat dit de juiste plek is voor deze vraag
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2008, 18:34:08 »
De olijf groene stellen reden tot 1959 daarna zijn ze grasgroen geverfd. het is dus zowieso niet mogelijk ze correct met elkaar te laten rijden want de gele snorren kwamen pas halverwege de jaren 60 op de stellen.

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #2 Gepost op: 05 April 2008, 18:56:50 »
Wellicht dat je de vishaken van je grasgroene Mat'46 eraf kan peuteren. Zelf heb ik eigenlijk hetzelfde probleem maar af en toe moet je een oogje dicht kunnen knijpen ;).

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #3 Gepost op: 05 April 2008, 18:58:25 »
ookal heeft die geen vishaken meer, dan nog, de snorren kwamen pas halverwege jaren 60, ik geloof tussen '63 en '66 ;)

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #4 Gepost op: 05 April 2008, 19:34:07 »
Sander,

In 1966 waren alle rode biezen bij mat '46 verdwenen en reden dus rond met gele snorren en strepen.
In 1969 werd het NS vignet ingevoerd en binnen twee jaar waren alle treinstellen hiermee voorzien.
Je kan dus zeggen, dat gat van drie jaar neem ik voor lief, of je dient voorzichtig het vignet  te verwijderen.
Een en ander kan je nalezen op de website www.seinarm.nl  bij het stroomlijnmateriaal.

Gerard

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #5 Gepost op: 05 April 2008, 19:37:39 »
niet helemaal waar, het gat is van 1959 tot 1963(indien met logo 1969 inderdaad), hij heeft namelijk een olijfgroene die werden in '59 grasgroen met rode biezen, de olijfgrone hebben het dus niet gered tot de "versnorring" en de vishaken

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2622
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #6 Gepost op: 05 April 2008, 19:40:17 »
Sander,

Toen de NS besloot om de kleurstelling te veranderen, hebben ze echt niet in één nacht alle treinstellen overgeschilderd. Dat gebeurde pas als ze toch een nieuw jasje moesten hebben. Er is dus een lange periode geweest waarin Mat '46 in verschillende kleurstellingen naast elkaar reed.
Het is daarom geen probleem om een olijfgroene en een grasgroene Mat '46 samen op de baan te zetten. Je moet dan wel de vishaken van de grasgroene afhalen en bij de olijfgroene het dak en de schortplaten grijs schilderen.
En als je bewijs wilt hebben: In het boek "Hondekoppen en muizeneuzen" staat op blz. 10 een foto uit 1968 van een olijfgroene Mat '46 naast een grasgroene met snor.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #7 Gepost op: 05 April 2008, 20:21:28 »
Wesley, je hebt wel gelijk.
De grasgroene mat zesenveertigers met rode biezen verdwenen in 1966.
Uiterlijk 1960 was de olijfgroene versie al helemaal overgeschilderd in het grasgroen met rode biezen.

Gerard

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Hengelooo 1:160
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #8 Gepost op: 05 April 2008, 20:48:02 »
Volgens Bert Stortenbeker was de 274 nog tot in 1968 in het grasgroen met rode biezen te zien.

doe maar klik
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6778
  • Spaar ze allemaal.
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #9 Gepost op: 05 April 2008, 20:49:44 »
En dan heb je nog de declassering.
Degene met wing en vignet heeft 1ste en 2de klas, en de zilverdak van Lima heeft als ik het goed heb, ik heb deze n.l. zelf (nog) niet, 2de en 3de klas.
Dat zou je dan ook moeten veranderen.

Gr. Stephan.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #10 Gepost op: 05 April 2008, 21:38:40 »
Citaat
Volgens Bert Stortenbeker was de 274 nog tot in 1968 in het grasgroen met rode biezen te zien.

Zo zie je maar weer, uitzonderingen bevestigen de regel.

Gerard

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #11 Gepost op: 06 April 2008, 01:03:44 »
bedankt voor de reacties, was inderdaad al bang dat dit het antwoord zou zijn,voor die '36-2 tjes was het waarschijnlijk niet meer lonend aangezien ze toch binnen korte tijd buiten dienst gingen, terwijl Mat 46 toen der tijd nog redelijk nieuw was.

Citaat
En dan heb je nog de declassering... en de zilverdak van Lima heeft als ik het goed heb, ik heb deze n.l. zelf (nog) niet, 2de en 3de klas.

dat klopt inderdaad, dacht daar pas aan toen ik mijn vraag al gesteld had.

nou ja, heb ik weer een goede reden om de Mat 46 van Rivarossi te kopen als die in 2009 mischien komt ;D

kan de ' zilverdak' een mooi plaatsje in de vitrine krijgen.

-Sander

ps, Ton, heb het boek er even bij gepakt, en het is een grasgroene(?) met rode biezen ipv Olijfgroen met zilver. maar goed, je punt staat nog steeds ;)
« Laatst bewerkt op: 06 April 2008, 01:06:20 door Sander Jordans »
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: over Mat'46, Vishaken en weer terug..
« Reactie #12 Gepost op: 06 April 2008, 13:17:21 »
[sander]

Gewoon inzetten als een museumstel, toch!

ze zijn te mooi om er niets mee te doen, anders verkopen.
groeten,
Frederico