Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
Vandaag om 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:16:01
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 23:10:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 22:58:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
Vandaag om 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
Vandaag om 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58

Auteur Topic: Complete newbie met hopelijk een paar simpele vragen (voor jullie dan)  (gelezen 1597 keer)

Neroon

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Hoi allen,

Dit jaar kwam ik een mooie smalle kerstboom (dit ivm ruimte gebrek voor een brede boom in deze ruimte) bij de Intratuin tegen, al jaren wil ik iets bijzonders maken, en door foto's die ik in het verleden zag van 'platform trees' (een boom vorm bestaande uit 5-6 ronde schijven waar allemaal versieringen zoals dorpjes e.d. op staan https://www.budget101.com/wp-content/uploads/2015/12/myo-christmas-village-tree-.jpeg), kwam ik op het idee om zelf iets unieks te maken.

Halverwege dit jaar ben ik begonnen met 3d printen, en dat gaat mij meer dan prima af, en ipv een complete 'boom' uit alleen platformen, vond ik het leuker om 2 stukken tussen een kunstboom te doen. Dus boom gekocht, en ik ben gaan ontwerpen en heb 2 naar mijn idee mooie 'voeten' geprint die in de boom gaan, en aan de bovenkant komt dan weer een print waar de stukken boom weer ingaan. Deze heb ik nog niet geprint omdat ik nog niet weet hoe hoog deze delen gaan worden. Op deze voeten zullen ronde stukken hout (denk multiplex van iets van 10mm) komen, en daar natuurlijk de versiering, wat in een kerst/winterstijl zal komen.

Nu voel je hem waarschijnlijk wel aankomen, ik wil een trein op het onderste gedeelte hebben, ik zit niet te wachten op 1 of ander rommelding van 2 tientjes, dan doe ik er liever een lego trein op die stilstaat, dat vind ik dan leuker.
Maar wat natuurlijk veel leuker is, is een mooie modeltrein die rustig en zonder al teveel herrie rond rijdt.

tl;dr

Voor een project in een kerstboom zoek ik een trein die rustig en redelijk stil rondjes rijdt.

Nu dan voor de vragen:

- De diameter van de boom is beperkt, pakweg 45cm, dit kan ik wat oprekken, maar groter dan 50cm wil ik niet. Volgens mij kan dit wel, maar is lengte van de trein een ding waar je op moet letten.
- Ik zoek daarbij een stoomlocomotief, als ik zo goed heb gezien, zit daar vaak een tender achter, en daarachter zou ik dan een wagon denk ik willen. Volgens mij is daarna nog meer niet heel wenselijk gezien de kleine cirkel. Ik wil dat ze verlichting hebben, maar verder denk ik niet dat er iets wat ik graag zou willen, maar laat het vooral weten als je denkt dat er dingen zijn die ik wel echt mooi zijn binnen wat ik wil.
- Ik wil daarbij ook de nodige decoratie, nu zal ik vast wel het nodige vinden, maar hebben jullie tips van een bepaald merk of serie waar ik passende gebouwen, bomen enz kan vinden? Ik kan wel wat met verf/airbrush, maar het meeste zou ik wil redelijk kant en klaar willen hebben. Ook hierbij wil ik bij bijvoorbeeld huisjes licht hebben.

Mja dan het budget. Ik ga geen hard nummer opnoemen, en ik wil ook zeker tweedehands gaan kijken, maar ik wil wel een stukje degelijkheid kopen. Het hoeft niet super gedetailleerd zijn en met alle toeters en bellen, maar wederom wel degelijk.

Hieronder een paar foto's om een idee te geven wat het idee is en wat ik heb ontworpen:

PS voor de mensen die bekend zijn met 3D printen, dit is geprint met 80% infill om zeker te zijn dat het echt stevig is. Verder zit er geen zijwaartse beweging in, waardoor de druk in het middel van de paal zou moeten blijven. Het stuk aan de bovenkant het hout zal een vergelijkbaar design krijgen, alleen dan smaller en hoger.

DBCargo

• Offline Offline
Re: Complete newbie met hopelijk een paar simpele vragen (voor jullie dan)
« Reactie #1 Gepost op: 06 November 2022, 16:31:54 »
Je zal met die diameter iets van n spoor moeten kopen, H0 heb je niet met een straal van 22,5 cm. Ik zou gaan voor een startsetje, die zijn vaak in de aanbieding.

Fleischmann n heeft wel aardige startsetjes, en de kleinste radius is ongeveer 20 cm, dus dat zou moeten gaan.

Zoiets bijvoorbeeld
« Laatst bewerkt op: 06 November 2022, 16:36:12 door DBCargo »

fozziebear

• Offline Offline
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
« Reactie #2 Gepost op: 06 November 2022, 16:54:08 »
Je kan je even snel inlezen in de gangbare prijzen in den winkels en dan a.s. de treinenbeurs Houten Digitaal bezoeken voor een leuk tweedehandsje. Er is alleen een gevaar, de kans bestaat dat je er een nieuwe hobby bij hebt  ;D

En ja, Houten Digitaal is in..........Houten.
Met vriendelijke groet,
Ron

741230

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 November 2022, 17:06:34 »
Piko en Märklin hebben een speciaal kerst trein startset. Lijkt me prima voor onder de boom maar dat is wel met een minimum radius van 37 ofzo? En dan zit er rails bij van iets van 40/50 cm.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #4 Gepost op: 06 November 2022, 17:41:26 »
Je zal met die diameter iets van n spoor moeten kopen, H0 heb je niet met een straal van 22,5 cm. Ik zou gaan voor een startsetje, die zijn vaak in de aanbieding.

Fleischmann n heeft wel aardige startsetjes, en de kleinste radius is ongeveer 20 cm, dus dat zou moeten gaan.

Zoiets bijvoorbeeld
Die lijkt me hiervoor inderdaad ideaal.
Grt, Wim

741230

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 November 2022, 17:59:01 »
Je zou ook kunnen kijken naar een h0e startset. En anders is er qua batterijen treinen ook wel het een en ander te vinden.

https://www.bol.com/nl/nl/p/treinset-kerst-24-delig-met-geluid-en-licht/9200000121391190/
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

DBCargo

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 November 2022, 20:14:15 »
En anders is er qua batterijen treinen ook wel het een en ander te vinden.

https://www.bol.com/nl/nl/p/treinset-kerst-24-delig-met-geluid-en-licht/9200000121391190/

Citaat
maar ik wil wel een stukje degelijkheid kopen.

Jouw link naar bol.com verwijst naar complete rommel, lees de reviews ff.

Je zou ook kunnen kijken naar een h0e startset.

De minimale radius van bijvoorbeeld roco H0e is nog steeds 26 cm. Dat is 52 cm in straal. Topicstarter zei max 50 cm....

EricZmS

• Offline Offline
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
« Reactie #7 Gepost op: 06 November 2022, 21:05:39 »
Ik zou dan eens kijken bij minitrains.eu (hier vindt je ook leveranciers)dit is H0e ofwel schaal 1/87 met flexrail en een minitrains kun je makkelijk een cirkel leggen met een straal van 20-22cm.
Qua wagon lengte ben je dan wat beperkt maar ook daarin voorziet minitrains (je hebt dan ook meteen een degelijke trein, die mocht er toch wat mee zijn ook nog geserviced kan worden)
Qua locomotief denk ik dat de stainz een hele mooie kerst optie is  ;D
Succes
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Neroon

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 November 2022, 17:06:45 »
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Zoiets bijvoorbeeld
Ziet er inderdaad uit als een passend setje. Ik zie alleen of er licht in zou moeten zitten, een vertaling van google lijkt er op te wijzen dat je dit er zelf in kan bouwen?
Je kan je even snel inlezen in de gangbare prijzen in den winkels en dan a.s. de treinenbeurs Houten Digitaal bezoeken voor een leuk tweedehandsje. Er is alleen een gevaar, de kans bestaat dat je er een nieuwe hobby bij hebt  ;D

En ja, Houten Digitaal is in..........Houten.
Zijn de prijzen daar (ook digitaal) zoveel lager?

Ik ben daar niet zo bang voor. Ik heb een stadje staan van Lego op de zolder, en met de kerst staat in de huiskamer het nodige van kerstlego. Daar ligt in het algemeen mijn voorkeur. Maar voor dit project vond ik dit om diverse redenen passender (formaat, treinsysteem, realisme enz). En om heel eerlijk te zeggen, ik heb vrijwel geen ruimte meer voor dit soort hobby dingen zonder dat ik af doe aan de inrichting van de zolder. ;)
Ik zal hieronder wat foto's plaatsen van mijn Lego (en ook wat andere merken blokjes) om een idee te geven.
https://i.imgur.com/z8IVHfZ.jpg https://i.imgur.com/1h0mkob.jpg https://i.imgur.com/6W20GFp.jpg
Piko en Märklin hebben een speciaal kerst trein startset. Lijkt me prima voor onder de boom maar dat is wel met een minimum radius van 37 ofzo? En dan zit er rails bij van iets van 40/50 cm.
Ze zijn wel leuk, maar vreemd genoeg zoek ik juist wat minder kerst. ;)

Plus hoe minder kerst het is, hoe meer ik een excuus heb om het wat langer te laten staan zonder dat mijn vriendin zeurt. ;)
Je zou ook kunnen kijken naar een h0e startset. En anders is er qua batterijen treinen ook wel het een en ander te vinden.

Zoals DBCargo aangaf, lijkt dit van redelijk slechte kwaliteit te zijn, lees het nodige over ontsporen e.d.
Ik zou dan eens kijken bij minitrains.eu (hier vindt je ook leveranciers)dit is H0e ofwel schaal 1/87 met flexrail en een minitrains kun je makkelijk een cirkel leggen met een straal van 20-22cm.
Qua wagon lengte ben je dan wat beperkt maar ook daarin voorziet minitrains (je hebt dan ook meteen een degelijke trein, die mocht er toch wat mee zijn ook nog geserviced kan worden)
Qua locomotief denk ik dat de stainz een hele mooie kerst optie is  ;D
Succes
Ziet er niet als mijn stijl uit. Die fleischmann set is dan meer mijn wens.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2022, 17:17:48 door Neroon »