Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Acme nieuwe ICNG
door
Blausee-Mitholz
15 September 2025, 23:26:31
Raadplaatje
door
grossraumwagen
15 September 2025, 23:23:02
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje
door
grossraumwagen
15 September 2025, 23:21:43
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
15 September 2025, 23:16:00
Minibaan Visserskaai H0
door
MOVisser
15 September 2025, 23:14:26
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
15 September 2025, 23:04:10
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM
door
Ronald A.
15 September 2025, 22:59:08
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
15 September 2025, 22:45:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
15 September 2025, 22:40:02
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
15 September 2025, 22:23:06
Da's Daz 2
door
Huup
15 September 2025, 21:54:14
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
15 September 2025, 21:29:51
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
15 September 2025, 21:24:36
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
15 September 2025, 21:13:31
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Gouda
15 September 2025, 20:23:34
Aachenau West
door
einte
15 September 2025, 20:11:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
timtrein
15 September 2025, 19:23:47
Exact-Train 2025
door
ModelWessel
15 September 2025, 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
markuspetter
15 September 2025, 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0
door
Ben
15 September 2025, 18:49:39
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Petertje
15 September 2025, 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
15 September 2025, 18:21:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
15 September 2025, 18:19:22
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
15 September 2025, 17:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Robert vh Prutsert
15 September 2025, 17:09:16
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode
door
Wim1969
15 September 2025, 16:39:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
15 September 2025, 16:37:31
Stalen rijtuigen van NS
door
spoorijzer
15 September 2025, 16:23:11
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
15 September 2025, 15:51:31
Fleischmania Nostalgia
door
Sikko
15 September 2025, 15:34:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling (gelezen 2073 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12480
Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Gepost op:
30 September 2022, 14:49:33 »
Na de bouw van een zeillogger en de ombouw van deze logger naar een stoomfiets gerealiseerd te hebben, trekken we de lijn door en verbouwen we deze stoomfiets naar een motorlogger met de potentie om evt later weer verbouwd te (kunnen)worden tot een motortrawler. De dieselmotor is betrouwbaarder en bedrijfszekerder geworden, is schoner, sterker en in gebruik en onderhoud goedkoper dan de stoomfiets. Diesel vraagt minder personeel op de stookplaat en daar kan door de reder op personeel bespaard worden. Het tijdperk van de door stoom aangedreven fietsen loopt langzaamaan ten einde.
001 Twee van mijn eerder gebouwde scheepjes die Vlieringen als thuishaven hebben. De logger is een zgn Vlaardingsche stoomfiets en zal als voorbeeld dienen voor een nieuw te bouwen volmodel van een motorlogger 1e generatie. Ik heb bewust gekozen voor de voor de VL 151 daar dit visserij nummer nimmer vergeven is.
002 Motorlogger VL 14, nog zonder buiskap, op volle zee. Ook deze is een inspiratie voor de ombouw
003 De VL 89 op de reparatie helling in Vlaardingen. Het verschil met de door mij te bouwen logger zit hem o.a. in het gegeven dat de 89 zalings in de masten heeft, de Geestrollen hier naar binnen zijn gedraaid, Gaffel en Giek afgenomen zijn en rusten naast de mast en de reddingsboot heeft hier geen bootbedekking. De VL 89 heeft wel een buiskap en (nog geen) galgen en dat is een pre.
004 Tekening van een algemeen plan van een motorlogger zonder buiskap maar wel met hulp zeilen.
005 Gekozen is voor een volmodel om plaats te nemen op een van de Vlieringsche werven. De eerste aanzet tot het volmodel van de motorlogger. De spanten zaadhout en kielbalk met schroefraam komen van een papieren bouwplaat die ik van Thonis van der Weel gekregen heb. Klein beetje verschalen en Whala dan heb je ook wat!
006. De spanten van de buiskap worden net zo als de romp, opgevuld met piepschuim en afgewerkt met stroken papier. Na droging van het pier kan de kap uitgehold worden. Zoals hier te zien ligt ons werk of visdek net even wat hoger als op de tekening aangegeven
007 De ruimtes tussen de spanten zijn opgevuld met piepschuim en later bijgesneden. De vorm word er verder ingebracht door de huid te bekleden met horizontaal aangebrachte stroken papier die de huidgangen moeten voorstellen. De zichtbare oranje lijn ,t.h.v het berghout, is het hoofddek volgens de bouwplaat. De verschansing van spantjes voorzien maar het Potdeksel moet nog aangebracht worden.
008 De uitgeholde buiskap aan de bovenzijde voorzien van een waterkering en bolders. Oder de kap is de toegang tot vrondel zichtbaar. In de verschansing zijn de eerste waterloos poorten zichtbaar geworden en heeft de ex 13 zijn nummer VL151 gekregen.
009 Clipper kontje met schroefraam. Schroef en roer komen in een later stadium aan bod.
010 Voor als de helling en werf aan bod komen.!
011 Het visdek afgewerkt met houten delen. Deze planken, en al die anderen, zijn gesneden uit een plaatje dun balsahout. Enkele visluiken zijn hier open gemaakt om de ruimen te inspecteren. Komt nog een ladder in te staan.
012 Het potdeksel op de kont en de kont zelf wat verder gemoduleerd. De broodwagen op zijn plek gezet en de achterbolders met de Panamakluisen geplaatst. Ook hier wordt het dek van “teakhout” voorzien. Op de achtergrond is nog net het stuurhuis. te zien
013 Dek voorzien van “Teak” en klossen voor de berging van de reddingsboot.
014 Tijdelijke ophanging van het roer met vingerlingen.
015 Voorzichtig begonnen met plaatsing van hekwerk en Mast.
016 Opbouw accommodatie en MK. De daglichtdoorlaatluiken met de schoorsteen zijn een overblijfsel van een Artitec stoomsleepboot. Het houtenstuurhuis is voorzien van een kaartenkamer annex schippersverblijf en het dek is voorzien van beplanking.
017 Overzicht van het “commandodek” Tussen het achterschot en de MK-kap kunnen we de accukist vinden. Hierin zitten de (nood)batterijen voor de communicatie, navigatie en de noodverlichting. Zie de plaatsing van kaapstander, winchkoppen en de bijboot.
«
Laatst bewerkt op: 04 October 2022, 12:00:40 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
thonis
Offline
Berichten: 450
Re: Bouw van een motorlogger
«
Reactie #1 Gepost op:
30 September 2022, 18:44:00 »
Een mooi skoitje, zouden ze op Zandvoort zeggen.
Voor het Duitse blad Modelleisenbahner heb ik ook weer wat gebouwd volgens de bouwplaatmethode.
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12480
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #2 Gepost op:
04 October 2022, 12:00:00 »
018 Schip op de helling. De voor en achtermast zijn gemaakt van afgekeurde penselen. Kleur is nog niet definitief en het stuurhuisdak vraagt nog om enkele handelingen
019 De BuitenBoord kleuren van huid en buiskap wat opgehaald. Visserijnummer wat duidelijker op de kop gezet en gelijk de topstukken van de masten wit gemaakt.
020 De een weinig naar buiten gedraaide Geestrollen zijn gemaakt van opmaat gezaagde IKEA potloden.
021 De achter accommodatie verder afgewerkt met ladders, trappen , jackstay en stagen aan de bezaansmast.
022 gezien uit een ander perspectief
23 De stagen lopen over het ezelshoofd en staan met spanschroeven aan de opbouw vast. De bevestigingsogen aan de opbouw zijn gemaakt van afgestript schakeldraad. Dit is over een rondstaafje getwist en in een voorgeboord gaatje vast gelijmd
024 Masttop met stroppen en bindsels.
«
Laatst bewerkt op: 04 October 2022, 12:10:18 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12480
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #3 Gepost op:
05 October 2022, 15:47:00 »
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2349
Bnlx treinendokter.
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #4 Gepost op:
05 October 2022, 22:12:38 »
Weten we gelijk waar Hans woont...
"Hern Johannes ..."
Overigens ziet de helling en schip er aardig uit. Zou zomaar kunnen gefotografeerd
bij Hoekman scheepswerf op Urk
....
Jan-Peter
«
Laatst bewerkt op: 05 October 2022, 22:14:56 door Jan-Peter
»
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Frank 123
Offline
Berichten: 6302
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #5 Gepost op:
05 October 2022, 22:18:30 »
Mooi stuk zelfbouw
Gelogd
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12480
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #6 Gepost op:
08 October 2022, 12:30:17 »
027
7 De helling versmald (er is een hellingbaan afgezaagd) en wat aangepast aan de nieuwe locatie.
028 Nadeel van de nieuwe helling opstelling is dat de VL.151 maar van een kant bewonderd kan worden!
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12480
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #7 Gepost op:
22 October 2022, 14:25:22 »
029 Ik ben hier begonnen met het plaatsen van de voorste stagen en het waterstag. In een later stadium zal het gat of stuurzeiltje weer verdwijnen.
030 Ook bij de voormast lopen de stagen over het ezelshoofd en worden daar bijgebonden tot een strop
031 De stagen worden beneden vast gezet in spanschroeven die op hun beurt weer aan het dek vast zitten. De spanschroeven worden bekleed met jutte en dan dik in de lapzalf gezet.
032 De zij Stagen, nu nog zonder wijflijntjes, van boven naar beneden gezien. Let op de stroppen bij het ezelshoofd.
033 De poop of achterdek met Giek en Gaffel in de ruststand. Het gatzeiltje is tijdens de werfwerkzaamheden afgenomen er ter reparatie aan de zeilmakerij aangeboden. De geien van de giek moeten nog van 3e handjes voorzien worden,
034 Er zijn vaar en vislichten aan de mast geplaatst en er staat een Standaard/stuurkompas op het stuurhuis. Tussen de masten is de knikstag geplaatst en er kan vis de winch weer geladen en gelost worden.
035 De VL 151 droog over SB ingezien. Er valt nog genoeg te doen zoals o.a. het plaatsen van de Schroef, koproer, ankerdavid en anker plaatsen. Het onderwaterschip kan ook nog wel een kwastje tjet gebruiken. (meestal is dat Koolteer),
036 Hier aan BB zijde word ook nog druk gewerkt.
037 Op het stuurhuis komt nog een hekwerkje om het kompas (is veiliger bij een kompaspeiling nemen) en de RRZ moet nog zijn ringantenne krijgen. Ondertussen hebben de geestrollen weer een fris kleurtje gekregen.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bouw van een volmodel motorlogger op de helling