Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
j.ossebaar
Vandaag
om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:22:52
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Verbouwing en ombouw bakwagen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verbouwing en ombouw bakwagen (gelezen 950 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Verbouwing en ombouw bakwagen
«
Gepost op:
30 April 2015, 12:12:44 »
Lage bakwagens
Goederenvervoer per spoor biedt voor elk type lading mogelijkheden naar vele bestemmingen Goederenwagens zijn de ladingdragers binnen het railgoederenvervoer. Voor vrijwel iedere soort goederen is er een geschikt type wagen beschikbaar. Naast containers worden de meest uiteenlopende producten per spoor vervoerd. Een groot aandeel bestaat uit chemische producten, afval, kolen, erts, hout en staal. Maar ook minder voor de hand liggende producten, zoals graan, auto’s, landbouwmachines, papier en geconditioneerde goederen worden per spoor vervoerd. Voor elk van deze ladingen is een specifiek uitgeruste wagen beschikbaar. Ik wilde enkele van mijn wagens conform de realiteit beladen, maar kwam er al snel achter dat bij rongen- en lage bakwagens dit niet zo eenvoudig is. Zo zijn bij haast alle modellen de kop en zij-boorden vast meegegoten en is de wagenbodem meestal te dik uitgevoerd. Om enkele projecten waar ik mee bezig ben goed realistisch te laten overkomen, moesten enkele wagens dan ook verbouwd worden. De Roco rongenwagen 56028 is een leuke wagen, maar heeft te weinig bakdiepte. Daarom gaat het mes/zaag erin.
001
De Roco rongenwagen 56028 in een nog ongeschonden staat. Alleen de koppelingen zijn hier uit de schacht genomen. In de bak is afgetekend waar de sneden moeten komen
002
Vooraan de niet bewerkte wagen. Duidelijk is te zien dat de bodem van deze wagen een stuk hoger ligt dan die van de ,in ruwbouw, daar achter geplaatste wagen. De vaten, Drums van 200 liter, laten dat duidelijk zien.
003
Door aan de onderzijde van de wagen de vier kunststofpennen naar binnen te drukken komt de bak met het contragewicht vrij. Het contragewicht kunnen we helaas niet meer gebruiken en leggen dit terzijde. Nu de wagen open ligt hebben we gelijk de mogelijkheid om de bovenkant van het chassis vlak te maken. Let voor al op de verdikking midden op de wagen. Hier heeft de gietboom gezeten en dat is dus duidelijk te zien. Ik gebruik hiervoor een scherp hobby-breekmesje en het bekende Roco hobbyzaagje.
004
Maak met een scherp hobbymes, of een Roco zaagje, voorzichtig een incisie langs de lange zijde van de wagen bak. Probeer niet in een keer door het materiaal te gaan, maar doe dat in stapjes en steeds om en om met de andere kant van de bak. Zoals in het volgende plaatje weergegeven. Kijk goed uit voor de kunststof pennetjes! Deze breken zo af, en we hebben ze nog hart nodig!!
005
Steeds maar herhalen en niet te veel druk op het mes zetten!
006
Let er goed op dat de balk met de pennetjes blijft staan. Dit is nl. onze bevestiging aan het chassis
007
Na het zagen ziet het onderstel, bodem en zijwanden er zo uit. Met een borstel, vijl en schuurpapier worden de zaag- en snij randen nog netjes na bewerkt. Duidelijk zijn de kopbalken te zien waar de pennen aanzitten die de boel op hun plaats houden.
008
Na het zagen en snijden kan naar behoefte het chassis zwart gespoten worden. Moderne wagen blijven bruin.
009
Van dunne modelbouwlatjes die in de in de scheepsmodelbouw gebruikt worden, snijden we planken die de nieuwe bodem van de wagen gaan vormen. Neem ook een paar latjes die een afwijkende kleur hebben t.o.v. van de rest van het gebruikte hout. Deze kleur nuance breekt de eentonigheid van de bodem. De breedte maat van de latjes wordt genomen tussen de zijschotten van de wagen.
010
Als alternatief voor de latjes kan ook fineerhout genomen worden. Dit fineer laat zich heel wat moeilijker bewerken dan de modelbouw latjes, maar geeft een beter en realistischer beeld
011
De opmaat gesneden planken van fineerhout klaar om gemonteerd te worden.
012
Als extra verfraaiing worden aan de binnenzijde van de zij en kop borden de plaats aangegeven waar de schotten scharnieren tegen de steunen leunen.
013
Met een pincet worden de planken, die de bodem van de wagen gaan vormen, proefondervindelijk op het chassis gelegd. Als alles past, dan een rupsje witte houtlijm op het chassis aanbrengen en daar de planken, zoals op de foto te zien is, voorgoed in fixeren
014
Als de lijm uitgehard is moet de wagen een verweerd en gebruikt uiterlijk krijgen wat uiterlijk de realiteit ten goede komt. De planken op de bodem zijn in de praktijk meer mishandeld dan het opstaandewerk van de wagen. Houdt hier wel rekening mee
015
Voor het verweren van de planken op de bodem is een beroep gedaan op de inhoud van het potje terpentine waarin de kwasten en penselen worden schoongemaakt. Deze substantie heeft een onbestemde kleur en doet het uitstekend op het dunne hout. Oost-Indische inkt met alcohol doet het ook wonderbaarlijk goed op nieuw hout. Na droging zie je direct dat de wagen aanmerkelijk aan diepte heeft gewonnen.
016
In een iets andere kleur en verwering gezet
020
Voor het volgende item, Intern transport, is een wagen zonder zijborden nodig. Doe het zelfde als in de voorgaande plaatjes.
021
De boorden met uitgezaagde bodem
022
Naast de wagen liggen de in stukken gezaagde zijboorden. De koppen plaatsen we weer terug op het chassis.
023
Zaag of snij de onderrand met de twee rijen uithouders van de rest van het boord. (bestudeer de foto goed)
024
Fixeer de afgezaagde zijkanten op gelijke hoogte van de onbewerkte vloer. Als referentie zijn de kop boorden te nemen. Onderkanten gelijk houden! Als de zijboorden goed vast zitten , beplankt dan de bodem precies zoals dat bij de bakmodel is gedaan. Let ook eens op de twee bovenste wagens. Die met de vaten heeft de ingelaten bodem wat een heel realisaties effect geeft.
025
Een rangeerdeel met de behandelde wagens op de (ex)modelbaan van uw redacteur..
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Ruud K
Offline
Berichten: 12178
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Verbouwing en ombouw bakwagen
«
Reactie #1 Gepost op:
30 April 2015, 19:24:51 »
Mooi en instructief!
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Verbouwing en ombouw bakwagen
«
Reactie #2 Gepost op:
24 December 2022, 14:44:28 »
Renovatie staat voor 2023 in de wacht.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Verbouwing en ombouw bakwagen