Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De prachtige reeksen van Bemo
door
R1954
Vandaag
om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Pauldg
Vandaag
om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Matthijsfh
Vandaag
om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
NS264
Vandaag
om 19:46:22
C12c rijtuig
door
Pauldg
Vandaag
om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
peterha
Vandaag
om 19:30:21
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:24:10
Een leuke vrachtwagen
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 19:09:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:05:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 18:22:54
Palisade Canyon
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:39:38
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 15:28:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:08:57
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:26:28
Au bord de la Cèze
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:31
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Huup
Vandaag
om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
KNed
Vandaag
om 12:27:57
Seinschakelaar
door
Trein033
Vandaag
om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 11:26:32
Led schakeling ed.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
05 October 2025, 22:35:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Humber MKII Scoutcar 4 x 4 (Alsacast)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Humber MKII Scoutcar 4 x 4 (Alsacast) (gelezen 897 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Online
Berichten: 12498
Humber MKII Scoutcar 4 x 4 (Alsacast)
«
Gepost op:
21 March 2022, 20:47:00 »
Humber MK1 Pantser Scoutcar 4 x 4
001 De Humber Scoutcar
De Britse Humber Scout Car 4 x4 was een kleine en lichte pantserwagen en werd vooral gebruikt voor verbindings- en verkenningsdoeleinden. De bemanning bestond uit twee personen, een chauffeur en een commandant/schutter voor het Machinegeweer en bediening van de radio. Een derde bemanningslid was mogelijk maar niet noodzakelijk. Een tweede machinegeweer kon boven op het voertuig worden bevestigd en deze was van binnenuit te bedienen. Er was ruimte om 990 patronen mee te nemen. Het pantser aan de voorzijde was 14 mm dik en bood de bemanning een redelijke bescherming tegen geweervuur en granaatscherven. De bodem was ongepantserd om het voertuig niet te zwaar te maken. Het dak was open maar kon gesloten worden door platen over de openingen te schuiven. Van de oorspronkelijke Humber pantserwagen zijn na het verschijnen van het prototype in 1940, ongeveer 5400 in verschillende versies geproduceerd. De MK1 was van 1944 tot omstreeks 1950 in gebruik bij de Koninklijke Landmacht.
002 Een Humber MK1 Scoutcar neemt deel aan de landing in Normandië
In 1944 werden belangrijke veranderingen aan het voertuig doorgevoerd, die een typeaanduiding met Mark II rechtvaardigt. De motor werd op een aantal onderdelen verstevigd en de versnellingsbak verbeterd. De bodem werd ook verstevigd en van pantser voorzien. Het uiterlijk van het voertuig veranderde nauwelijks. In 1944 waren alle voertuigen onder het eerste contract geleverd en in december 1944 werd een tweede contract voor nog eens 950 stuks getekend. In totaal zijn er 4.300 exemplaren geproduceerd.
003 Kort na de landing in Normandië. Twee Schoutcars MKI onderweg naar hun volgende inzet.
004 Er moest voor iedere meter gevochten worden. Vrijheid is niet zoiets als van zelfsprekend.
In 1948 kocht defensie 73 stuks van deze MKI in Engeland aan ter ondersteuning van de politionele acties in Nederlands Indië. Zij werden gelijk met het 4e 5e en 6e eskadron pantserwagens van het Regiment Huzaren van Boreel, welke normaal gelegerd was in de Prins Willem III kazerne te Amersfoort, in Southhampton ingescheept op het SS “Kota Inten” van de Rotterdamsche Lloyd welke de hele hap naar Java zal brengen.
Ook de Belgische Rijkswacht had tot in de jaren 1970 Humbers in dienst bij het Mobiel legioen.
005 MKII tijdens inzet Politionele acties in Ned. Indië
• Bemanning 2 (3)
• Lengte 4.57 m
• Breedte 2.18 m
• Hoogte 2.34 m
• Gewicht 6.85 ton
• Pantser 14.5-30 mm
• Bewapening coax 1 x 7.92 Besa Machinegeweer
• Motor ;Rootes zes cilinder watergekoelde benzinemotor 90 PK (77kW)
• Snelheid op verharde wegen 72 km/h
• Actieradius 402 km
De bouw van de Humber MKIV van Alsacast
006 Onderdelen tekening van de MKIV
007 De inhoud van het Alsacast zakje bestaat uit romp en wielen. Verder zaten er nog twee onderdelen aan de gietboom die ik na enig zoekwerk eindelijk thuis kon brengen! De meegeleverde tekening is daar niet erg duidelijk over. De romp heeft maar een (1) gietboom en er zijn hoegenaamd geen gietvliezen aan het model te vinden. Bij dit model worden geen messing etsdelen en decals mee geleverd.
008 De wielkasten worden voor het diepte werking effect aan de binnenkant zwart gemaakt, Na droging van de verf worden de vier wielen op hun plaats gefixeerd. Het rubber van de banden word later met een Edding pen zwart aangezet. Voor een betere bereikbaarheid laten we het reservewiel even het reserve wiel!
009 De Mk1 word gereed verklaard voor de gang naar de spuiter.
010 De spuiter zet als ondergrond het eerste mat zwart op de wagen.
011 Er moet heel zuinig gespoten worden om de details niet verloren te laten gaan.
012 Na het zwart komt de eerste voorzichtige laag groen op het voertuig. Kalkpot komt even polshoogte nemen of dat er geen ongereglementeerde handelingen plaats vinden
013 De MKII krijg bezoek van twee zware jongens Ook dit is de jaren vijftig van de vorige eeuw. De Centuriontanks zijn een product van Artitec.
014 De MKII is terug van de spuiterij en heeft zijn definitieve groene jasje gekregen. De gebroeders Sobat en Kras overleggen waar de tactische tekenen moeten worden aangebracht.
015 Nu nog de juiste opschriften uit deze vellen filteren. Opschriften worden o.a. geleverd door Artitec, Tasmodels, Dennissen en het Duitse merk TDmodels
016 Het tuig van enige opsmuk voorzien. Hoog stafoverleg over de te voeren strategie.
017 Van voren gezien en opgeleukt met enkele attributen uit de stal van Alsacast
018 De linkerzijde met het ontsnappingsluik
019 De achterzijde. Het tuig is nu klaar en zal tzt wel weer eens ergens ingezet worden.
020 De Humber MKIV Pantserwagen met kanon.
In de mei dagen van 1945
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Humber MKII Scoutcar 4 x 4 (Alsacast)