Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 17:04:20
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:04:17
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door bellejt
Vandaag om 16:55:30
Aansluiting Bezetmelding door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:48:59
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Modelwensen 2026 door Arjan6511
Vandaag om 16:42:12
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
Vandaag om 16:41:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 16:28:38
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 16:20:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:12:31
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 16:04:13
Klein baantje om de Kerstboom heen door Keska
Vandaag om 16:01:34
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 15:59:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:42:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:32:47
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:59
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:20:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Arjan6511
Vandaag om 15:04:26
Tricolore trein door Wim Romijn
Vandaag om 15:01:09
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 14:38:44
Thalys, verschillende merken, hoe koppelingen aanpassen? door raf
Vandaag om 14:34:40
Goede wensen voor 2026 door Karben
Vandaag om 13:24:27
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:02:57
VERPLAATST: Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door Reinout van Rees
Vandaag om 12:58:31
Trix wielen vervangen van rijtuigen en wagons door Petertje
Vandaag om 12:44:45
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 12:36:51
  

Auteur Topic: Artitec Plan E probleempje..  (gelezen 2932 keer)

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Artitec Plan E probleempje..
« Gepost op: 03 April 2008, 15:41:42 »
Ik heb sinds 2 dagen 2 van die mooie Artitec Plan E-tjes in mijn bezit (en heb er gelijk 2 van de volgende serie besteld ;) ), maar nu zit ik met een klein probleempje, de rijtuigen hebben de neiging om te gaan overbufferen, en zich daardoor uit de rails te trekken. ik dacht eerst dat dit door de meegeleverde (kort) koppelingen kwam, dus heb ik die laten verwisselen (een van de rijtuigen was beschadigd, dus kon ik die mooi even ruilen), maar het probleem blijft bestaan. ik rijd op Trix C-rails, en mijn kleinste boogstraal is R2 (+/-435mm geloof ik) wat waarschijnlijk een gedeelte van het probleem is. weet iemand hier een oplossing voor dit probleem? ik zat er zelf aan te denken om de buffers een klein stukje te verkorten, maar vind dat nogal drastisch voor zo'n duur model.

groeten,

Sander
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2008, 15:42:22 »
Heb je al op de site van artitec gekeken?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2008, 15:50:12 »
Als het goed is, hoor je bij de rijtuigen kleine koppelingaanpassingen meegeleverd te hebben, waardoor de rijtuigen iets verder uit elkaar komen. Het probleem van overbufferen is daarmee van de baan.

Gerard

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2008, 15:53:07 »
Ah ik zie het nu, had er de vorige keer overheen gelezen, stom. :-[
maar goed volgens mij heb ik dus inderdaad die verlengde koppelingen, en het probleem blijft bestaan, wel is waar een stuk minder, maar vooral bij de wissels, waar ik dezelfde boogstraal hanteer blijven de rijtuigen van tijd tot tijd achter elkaars buffer hangen.

-Sander

weerd, zal het even nakijken, hoop dat je gelijk hebt :)

ps, heb net gekeken, en het zat er inderdaad bij, stom van me :-[
« Laatst bewerkt op: 03 April 2008, 15:55:05 door Sander Jordans. Reden: aanvulling »
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #4 Gepost op: 03 April 2008, 15:56:11 »
Is een bekend probleem ik heb er zelf ook last van, maar alleen bij geduwde treinen. Bij getrokken treinen gaat het gewoon goed, is dat bij jou ook?

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2008, 16:06:43 »
Michiel, getrokken gaat in ieder geval een stuk beter dan geduwd, het achterste draaistel loopt er wel regelmatig uit, maar ik denk dat dat meer met de wielstellen en het lage gewicht van de rijtuigen te maken heeft, geduwd is een heel ander verhaal, na de eerste bocht lag het setje meteen een heel end naast de rails.

ps, heefd iemand wel eens geprobeert de rijtuigen te verzwaren, of is dit niet echt nodig?

-Sander
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2008, 17:56:04 »
De wielen verwisselen voor exemplaren met een langere flens wil ook wel helpen, dat heb ik ook gedaan, getrokken gaat er nu niks mis. De standaard wielen die er onder zitten zijn RP-25 wielen met een hele korte flens, ik heb ze verruild voor de standaard Roco wielen en dat gaat prima.

Huibert

  • Offline Offline
  • Berichten: 9176
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #7 Gepost op: 03 April 2008, 18:34:37 »
Aan de 144 gram van het rijtuig ligt het niet. Het ligt puur aan de wielen, die geen RP25 zijn overigens; zie de opmerkingen bij de materieelverslagen nav de test .

Groet,

Huibert
« Laatst bewerkt op: 03 April 2008, 18:43:16 door DE_II »

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2008, 23:50:22 »
heb vanmiddag die verlengstukken op mn koppelingen gelijmd, en gelukkig heeft dit het ontsporen zo goed als opgeheven. het verwijderen van de koppeling heeft er helaas wel voor gezorgd dat een van de WC afvoer pijpen er af schoot, gelukkig moet dat wel te lijmen zijn, maar blijft zonde :(

anyway, iedereen bedankt voor de hulp!

-Sander
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

KeesR

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Artitec Plan E probleempje..
« Reactie #9 Gepost op: 04 April 2008, 11:21:48 »
Sander,
Nog even terugkomend op het ontsporen van het achterste draaistel: bij mij werd dit veroorzaakt door het minder soepel draaien van het stel om z'n as. Dit kwam weer door het aangebrachte vulringetje tussen draaistel en bodem (zit niet bij alle draaistellen). Door dit ringetje wordt als het ware de lengte van de schacht van draaistel tot de borgnokjes, waarmee het stel in de bodem wordt geklikt, te kort en klemt het stel enigszins in de bodem, waardoor het een beetje stroef draait. Iets aan de onderkant van de borgnokjes weghalen (vijlen) was de oplossing.
Overigens liepen bij mijn plan-E's ook nogal wat wielassen aan de bovenkant aan tegen de draaistellen. Ook hier heb ik de nodige ruimte moeten maken om de rijtuigen soepel te laten lopen. Ook heb ik de originele wielen op 13,8 mm  binnenkant flens afgesteld (is wel niet zoals het hoort, maar werkt wel bij Märklin C-rail) en heb de remvoeringen verwijderd (al helemaal niets voor de puristen onder ons, ik weet het). Nu lopen 7 rijtuigen achter de Mä 1215 op hoge snelheid door alle mogelijke Mä C-rail wisselcombinaties en R1-bochten zonder probleem. Dus bij normaal bedrijf loopt het geheel als de spreekwoordelijke trein. Sommige van deze ingrepen zijn misschien niet werkbaar ingeval van jouw Trix rail maar misschien hebben jij en anderen hier wat aan.
Succes en groet,
Kees