Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:13:43
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: Baanplan van Daan (h0)  (gelezen 1456 keer)

Daan Knoben

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Baanplan van Daan (h0)
« Gepost op: 12 February 2022, 15:31:42 »
Hoi allemaal,

Na jaren de hobby weer opgepakt, en mijn account weer afgestoft, evenals bij de buren.
Zolder helemaal leeggeruimt, en een schaduwstation met 10 sporen plus tafel gemaakt.

Nu bezig met het baanplan voor het zichtbare gedeelte, en hier wil ik graag jullie feedback voor ontvangen.

Het is een C vormige baan van 4,5 x 3,75 x 2,60m volgens Nederlands thema tijdperk V/VI.
De bedoeling is dat een dubbelsporige lijn (vanuit spiraal 2) met internationaal karakter eindigt in een groot station, van waaruit de lijn enkelsporig nog doorloopt naar een denkbeeldige haven met daarbij een kleine personenlijn met boemeltjes (spiraal 1).

Ik heb mezelf enkele doelen gesteld:
  • Minstens 1 perronspoor van 4m voor een complete ICRm trekduw-stam
  • Boogstralen boven de 1 meter, langs de perrons liefst groter
  • Rangeermogelijkheden
  • Uithaalsporen voor tractie
  • Alleen slanke wissels
  • Perronsporen liefst via maximaal 1 afgebogen wissel te bereiken
  • Opstelsporen voor leeg materieel a la Plan-V, Lint, etc.



De donker blauwe sporen zijn de 2 perronsporen waartussen het grote eiland perron komt. Het onderste perronspoor krijg een a/b, waar vanuit het rechtse gedeelte de boemeltjes kunnen vertrekken richting spiraal 1). De roze sporen zijn uithaalsporen voor tractie. Groene sporen zijn voor goederentreinen, allemaal tussen de 2,5 en 3,5m lang. De bruine sporen zijn voor het opstellen van lege treinstellen/werktreinen/tractie. Het beige spoor is een kleine goederenaansluiting (had hier liefst 2 sporen gehad maar dat wordt teveel proppen).

Heb de wisselstraat voorzien van 2 gebogen wissels van weichen-walter (op basis van 2274/2251), en de wisselstraat zo gemaakt dat tijdens het kopmaken van een loc op het bovenste perronspoor er nog steeds treinen van en naar het onderste perronspoor kunnen. Het spoor tussen de blauwe en de goederensporen in is bedoeld voor doorgaande treinen. Heb gepoogd hier ook zo min mogelijk afbuigende wissels in te stoppen, maar dat valt gelet op de ruimte tegen om te realiseren.

Het allerbovenste spoor zit ik nog over de denken om daar een autotrein perron met koplading van te maken, maar daar ben ik nog niet over uit.
Verder zie je dat er aan de rechterkant nog een aantal releatief scherpe knikken in zitten. Dit heb ik bewust gedaan zodat ik de rest juist veel ruimer kan leggen, en het idee om schuin vanuit A naar B een wegviaduct te maken, zodat het die knikken een beetje uit het zicht haalt. Geeft meteen ook weer wat diepte werking.

Ben benieuwd of jullie nog goede tips op- en aanmerkingen voor me hebben. Hieronder nog een 3D beeldje van de wisselstraat, en kijkt best lekker weg al zeg ik t zelf. Het Engels wissel onderin de wisselstraat had ook een half engels wissel kunnen zijn, maar aangezien marklin ze niet heeft, en laten bouwen erg duur is, neem ik t maar op de koop toe.


Groeten,
Daan
« Laatst bewerkt op: 12 February 2022, 16:03:28 door Daan Knoben »

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan van Daan (h0)
« Reactie #1 Gepost op: 13 February 2022, 11:36:43 »
Komend vanaf spiraal 2 sla je af naar het groene gedeelte (goederen).  Als je nu iets wil rangeren moet altijd gebruik worden gemaakt van de hoofdbaan.  Dat zou ik veranderen, zodat het uitloopspoor bereikbaar wordt zonder het andere verkeer te hinderen.
Dat betekent waarschijnlijk, dat je daar de hele wisselstraat gaat veranderen en ook het "probleem" van de dubbele Engelsman mogelijk gaat voorkomen.   Ook als het zou betekenen dat je daar wat sporen verliest, zou ik er dat voor over hebben: je rangeren wordt aan die kant beter en het is daar behoorlijk overvol.

Het omloopspoor van het achterste perronspoor heb je bij de wisselstraat ook nog helemaal rechts buitenom geleid.  Dat is niet direct nodig, dus zou in het echt ook niet bestaan.  Immers, de loc die omloopt zou alleen een binnenlopende trein vanaf spiraal 2 naar het voorste perronspoor kunnen storen.  Dat zal in een dienstregeling opgevangen worden ipv door 2 (dure) wissels. De loc zal òf vóór de binnenlopende trein naar zijn wachtplaats gaan (of direct terug naar zijn oude trein) òf hij wacht even tot de andere trein binnengelopen is

Daan Knoben

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Baanplan van Daan (h0)
« Reactie #2 Gepost op: 13 February 2022, 13:03:15 »
Komend vanaf spiraal 2 sla je af naar het groene gedeelte (goederen).  Als je nu iets wil rangeren moet altijd gebruik worden gemaakt van de hoofdbaan.  Dat zou ik veranderen, zodat het uitloopspoor bereikbaar wordt zonder het andere verkeer te hinderen.
Dat betekent waarschijnlijk, dat je daar de hele wisselstraat gaat veranderen en ook het "probleem" van de dubbele Engelsman mogelijk gaat voorkomen.   Ook als het zou betekenen dat je daar wat sporen verliest, zou ik er dat voor over hebben: je rangeren wordt aan die kant beter en het is daar behoorlijk overvol.

Het omloopspoor van het achterste perronspoor heb je bij de wisselstraat ook nog helemaal rechts buitenom geleid.  Dat is niet direct nodig, dus zou in het echt ook niet bestaan.  Immers, de loc die omloopt zou alleen een binnenlopende trein vanaf spiraal 2 naar het voorste perronspoor kunnen storen.  Dat zal in een dienstregeling opgevangen worden ipv door 2 (dure) wissels. De loc zal òf vóór de binnenlopende trein naar zijn wachtplaats gaan (of direct terug naar zijn oude trein) òf hij wacht even tot de andere trein binnengelopen is

Thanks dat had ik naar kijken.  Voor het omloop spoor achter echter denk ik dat ik zo laat.  Zeker als ik van het achterste spoor een perron voir autoslaaptreinen maak
« Laatst bewerkt op: 13 February 2022, 13:06:02 door Daan Knoben »