Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 18:38:42
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 18:27:48
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 18:10:24
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Frank 123
Vandaag
om 17:59:56
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 17:46:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
CKLX
Vandaag
om 17:35:16
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:25:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Wim1969
Vandaag
om 17:25:22
ratelende 1300 van Electrotren
door
phdirk
Vandaag
om 17:16:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
André82
Vandaag
om 17:11:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
tothebeach
Vandaag
om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit?
door
Herb73
Vandaag
om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S
door
rhberk
Vandaag
om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Peter J K
Vandaag
om 15:18:10
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Ronald69
Vandaag
om 14:29:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209
door
Albert de Heer
Vandaag
om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder.
door
odaoda
Vandaag
om 12:35:51
Roco 2025
door
1200blauw
Vandaag
om 12:27:53
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 11:35:54
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
rhberk
Vandaag
om 10:44:29
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe?
door
Jelmer
Vandaag
om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 08:55:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Kortgekoppelde Liliput GTMK's
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kortgekoppelde Liliput GTMK's (gelezen 2115 keer)
Eric B
Online
Berichten: 7994
NS tijdperk II(c)/III
Kortgekoppelde Liliput GTMK's
«
Gepost op:
14 January 2020, 11:06:03 »
Een tijdje geleden een viertal op het type Linz gebaseerde GTMK kolenwagens van Liliput (21640) aangeschaft. Zullen wel niet helemaal kloppen, maar ik vind ze een leuke afwisseling tussen de kolenbakken van Roco en Artitec.
Wagens zijn al op leeftijd en hebben een frame van zinkspuitwerk.
Door die leeftijd ontbreekt het ze ook aan kortkoppelingsmechanieken en dat stoort mij behoorlijk, vroeger wisten we niet anders, maar heden ten dagen vind ik persoonlijk gapende gaten tussen de buffers op recht spoor geen gezicht, dus dat moest anders.
Gelukkig had ik nog wat Symoba mechanieken liggen en na enig passen en meten werd de conclusie getrokken dat dat moest gaan passen.
Als proef één zijde van één wagen aangepast en deze een tijdje proef laten rijden, wat zonder problemen verliep, dus was het tijd voor de seriematige constructiewijziging.
Demontage:
De assen zijn eenvoudig uit de ashouders te verwijderen, door ze even naar één kant te drukken.
Vervolgens kan met een kleine platbektang het remwerk uit hun houders getrokken worden.
Daarna de bestaande koppelingen uit hun gaatjes trekken, de buffers uit de bufferbalken trekken en de nabootsingen van de veerophangingen uit het frame klikken door ze in het midden wat uit te buigen.
In de bovenzijde van de bufferbalken zitten wat kleine gaatjes, door daar een cocktailprikker in de drukken ontstaat net voldoende ruimte om een dunne schroevendraaier tussen stelbalk en wagenbak te steken en door voorzichtig de schroevendraaier te draaien en dit op een paar plaatsen te herhalen, komt de bak los van het onderstel.
En dit is dan het resultaat:
Aan één zijde van de wagens zitten in de koppelingshouder nog twee extra gaatjes, net langs de binnenzijde van deze gaatjes moet geslepen worden voor de juiste plaatst van de Symoba.
Deze maat in de schuifmaat overgenomen en op alle onderstellen afgetekend.
Van een stukje ABS kokerprofiel met dezelfde breedte als de Symoba een mal gemaakt om de overige slijplijnen af te tekenen.
Dan is het tijd om het frame in de bankschroef te zetten, en de slijptol zijn werk te laten doen.
Denk aan de gezondheid, stofmasker en veiligheidsbril!
En dit is dan het resultaat:
Wordt vervolgd...
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Eric B
Online
Berichten: 7994
NS tijdperk II(c)/III
Re: Kortgekoppelde Liliput GTMK's
«
Reactie #1 Gepost op:
14 January 2020, 13:11:08 »
Vervolg:
Op de ashouders zitten twee randjes die de ashouder positioneren in het onderstel, één van de twee moet verdwijnen, omdat op die plaats straks het mechaniek wordt vastgeplakt ik heb ze weggeknipt met een vlaksnijdend elektronica kniptangetje en even nabewerkt door te schrapen met een mesje. Meteen de kunststof even opgeruwd met een glasvezelpotlood.
Links origineel, rechts bewerkt:
Op de bovenzijde van de mechanieken zitten kleine puntjes, die moeten ook weg, even over een stukje schuurpapier korrel 400 doet het werk.
Links origineel, rechts bewerkt:
En dan kan de boel weer gedeeltelijk in elkaar.
Wagenbak op zin kop neerleggen, ashouders in de uitsparingen in de onderzijde van de wagenbak leggen (let erop dat de bewerkte zijde van de ashouder aan de zijde van de bufferbalk zit. Eén keer raden waarom ik dat vermeld).
Onderstel voorzichtig over het geheel laten zakken en aandrukken zodat het weer vastklikt.
Hierna kunnen met een weinig secondelijm de mechanieken op de ashouders gelijmd worden. Mooi in de hartlijn en met de binnenzijden tegen de steun waar straks het remwerk weer opkomt.
Dan de NEM schachten over de pennen van de mechanieken schuiven, ze afstellen, net onder de bufferbalk is goed ze fixeren met een beetje dunne lijm en als deze uitgehard is, het uitstekende deel van de pennen afknippen.
Eventuele beschadigingen door slijpen of vijlen even aanstippen met zwarte verf en dan is dit het resultaat:
Wordt vervolgd:
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Eric B
Online
Berichten: 7994
NS tijdperk II(c)/III
Re: Kortgekoppelde Liliput GTMK's
«
Reactie #2 Gepost op:
22 January 2020, 12:26:22 »
Slot:
De toegepaste korte schachten van Symoba zijn niet diep genoeg om daar zonder meer een NEM koppeling in te steken, daarom moet er een stukje vanaf geknipt of gesneden worden. Als gevolg hiervan, 'klikt' de koppeling ook niet vast in de schacht, hier moet dus gelijmd worden, ik gebruik hiervoor "Tacky Glue" van de Action, zit voldoende vast voor normaal bedrijf, maar kan weer los indien nodig.
En dan is dit het resultaat:
En daar was ik dus niet tevreden over, de afstand tussen de buffers was me nog te groot, zeker in vergelijking met fabrieksmodellen:
De oorzaak was snel gevonden, toch iets te gehaast/onzorgvuldig geweest, waardoor de voorkant van de schachten net voorbij de bufferbalk steekt in plaats van daar gelijk mee te liggen:
Aanpassen dus! Assen en remwerk weer verwijderen, koppelingen weer verwijderen (dat kon door de gebruikte lijm) en met een fijn zaagje een klein stukje van de schacht afgezaagd, zodat deze wél gelijk ligt met de bufferbalk.
Koppelingen nog iets meer ingekort en weer op hun plek gelijmd. Remwerk en assen er weer onder en dan is dit het uiteindelijke resultaat:
Hier ben ik tevreden mee.
Volgende stap: Het verfraaien, weatheren en beladen van de wagens.
«
Laatst bewerkt op: 22 January 2020, 13:51:08 door Eric B
»
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Kortgekoppelde Liliput GTMK's