Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:31:30
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 02:17:48
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Modeltreinenbeurzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:10:03
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
20 October 2025, 23:22:53
Märklin 2025 door Edwin2121992
20 October 2025, 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
20 October 2025, 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
20 October 2025, 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
20 October 2025, 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
20 October 2025, 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
20 October 2025, 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
20 October 2025, 19:22:16
Aachenau West door wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
20 October 2025, 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
20 October 2025, 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
20 October 2025, 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
20 October 2025, 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 October 2025, 16:41:37

Auteur Topic: Treinen in schaduwstation langzamer laten rijden  (gelezen 3851 keer)

Rolf S

• Offline Offline
Re: Treinen in schaduwstation langzamer laten rijden
« Reactie #15 Gepost op: 19 November 2021, 12:59:21 »
Ik heb een tijdje wat meer tests gedaan om mijn probleem beter te begrijpen. De directe aanleiding was de nieuwe V200 van ESU die ik heb: die schiet echt door het HADES schaduwstation heen, tenzij de snelheid wel heel erg laag is.

Ik heb TAMS (de producent van HADES) een gevraagd wat de module echt doet, en ze verzekeren mij dat de baan volledig stroomloos wordt gezet als Hades een spoor stroomloos maakt, dus de digitale voeding van mijn ECOS centrale zou er niet op zou moeten staan. So far so good. Daarnaast verzekeren ze mij dat ook de separate voeding voor de Hades (ik gebruik een aparte trafo met 15 V AC) alleen gebruikt wordt om de module aan te sturen en dat die stroom nooit op de baan terecht kan komen.

Nu merk ik dat als een spoor door HADES stroomloos wordt geschakeld, er toch 15 V AC meetbaar is als spanning - maar geen stroom, dus ik kan er geen bv led-lampje op laten branden. Ik heb wel 5 keer gecontroleerd of mijn baanvakken niet per ongeluk ergens stroom/spanning vandaan zouden kunnen halen, dus of mijn electrische scheidingen wel goed zijn, en dat zijn ze.

Kan iemand die ook HADES heeft eens kijken of hij/zij ook spanning kan meten terwijl het baanvak stroomloos zou moeten zijn. Of bedrieg ik mezelf met mijn meting omdat 1 rail (de doorgaande rail zonder onderbrekingen) nog steeds een digitale spanning krijgt? Maar waarom meet ik dan precies die 15 V AC?

Dank, Rolf

VvKan

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 19 November 2021, 13:16:26 »
Tams kan beweren wat het wil, maar één ding is zeker:  als er op het "stroomloze" stuk geen stroom loopt noch spanning staat, kan er NIET gemeten worden, dat er een trein staat.  Conclusie:  er staat in ieder geval spanning op, en omdat er een meting plaatsvindt loopt er ook een stroom.
Dat is ook de reden, dat je tussen het niet onderbroken spoor en het onderbroken spoor een spanning meet.  Op de één staat de DCC, op de andere misschien ook, maar waarschijnlijker een door het Hades systeem gegenereerde spanning met kostdurende pulsen om de meting mogelijk te maken.

Een test is heel simpel: trek de draad los van het onderbroken spoor.  Te verwachten resultaat:  geen spanningsverschil tussen de ene en de andere rail (Fysisch onmogelijk, tenzij meneer Murphy een rol speelt) en, belangrijker, de Hades geeft GEEN bezetmelding.

PS Verder is het de vraag of het verlagen van de snelheid zou werken: als de Esu decoder blijft reageren (onvoorspelbaar) op het door Hades geproduceerde signaal, dan zou de loc net zo goed nog steeds door kunnen rijden.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2021, 13:19:08 door VvKan. Reden: toevoeging »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: 19 November 2021, 13:27:30 »
Ik vermoed dat er spanning op het spoor blijft staan, maar dan via een weerstand van b.v. 10k. Dat is nodig voor de detectie maar levert te weinig stroom om de loc te laten rijden.
Je meet waarschijnlijk met een digitale meter met een eigen weerstand van 1M. Die extra 10k is vergeleken daarbij zo weinig dat je gewoon de volle spanning meet.

Meet het eens als er een trein op het spoor stilstaat. Dan meet je waarschijnlijk ongeveer nul.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rolf S

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 19 November 2021, 13:45:52 »
Dank Veroniek en Klaas, dat ga ik dit weekend eens lekker proberen. Ik kom erop terug. Rolf

Rolf S

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 19 November 2021, 13:53:40 »
Nog een klein ding in reactie op Veroniek's eerste regel: Hades meet dat er een trein een vak inrijdt om daarna af te schakelen. Ik denk zelf dat er daarna niet gemeten wordt, want als je een trein uit een stroomloos vak haalt ziet Hades dat niet (het bezet lampje blijft branden).

Rolf S

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 19 November 2021, 14:54:44 »
Toch maar niet tot het weekend gewacht en even wat getest:

Klaas had gelijk: met een lok op een afgeschakeld stuk zakt de spanning, niet helemaal naar 0 V, maar naar 3.2 V.

Suggestie Veroniek: Als ik alle digitale rijspanning weghaal (Ecos centrale uitschakelen, maar Hades blijven voeden met wisselstroom) dan gaat de spanning naar 0 V. Als ik de digitale rijstroom op de baan laat maar de digitale stroom als input naar Hades weghaal: zelfde.

Als ik de digitale rijstroom weer aanzet en de voedingswisselspanning van de Hades haal, met lok in stroomloos baanvak, dan blijft de spanning 3.2 V. Dus ik zat fout met mijn aanname dat ik wisselspanning aan het meten was uit de separate Hadesvoeding.

Het euvel doet zich voor bij ESU loks, niet Trix of Fleischmann. Ik gok dat die ESU loks tjokvol elektronica zitten vergeleken met de andere; ze komen ook niet zo maar tot stilstaand, maar schokkend: aan/uit/aan/uit en dat gedurende een paar seconde bij steeds lagere snelheid. Overigens heb ik wel de 'energiespeicher' van de ESU loks op 0 gezet voor deze test.

Ik ga toch weer vragen aan TAMS of ze niet wat blijven meten, zelfs als de rijstroom is afgeschakeld, dus om bezet of niet vast te stellen. Maar zoals ik eerder schreef: als ik een lok van bezet spoor afhaal, wordt dat niet gedetecteerd, maar dat kan ook weer een keuze zijn hoe TAMS hun Hades module schakelt.....
Blijft een probleem vooralsnog. De meest praktische maar niet veilige oplossing is als ik een ESU lok de verdwijnbaan instuur dat ik de snelheid fors verlaag.

Rolf

VvKan

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 19 November 2021, 20:27:49 »
Als ik de digitale rijstroom weer aanzet en de voedingswisselspanning van de Hades haal, met lok in stroomloos baanvak, dan blijft de spanning 3.2 V. Dus ik zat fout met mijn aanname dat ik wisselspanning aan het meten was uit de separate Hadesvoeding.

Het euvel doet zich voor bij ESU loks, niet Trix of Fleischmann. Ik gok dat die ESU loks tjokvol elektronica zitten vergeleken met de andere; ze komen ook niet zo maar tot stilstaand, maar schokkend: aan/uit/aan/uit en dat gedurende een paar seconde bij steeds lagere snelheid.
Even redenerend: DCC staat aan, Hades krijgt geen spanning.  En toch blijft de loc doorrijden althans vertoont het rare gedrag.  Dus er blijft wel degelijk iets van de DCC spanning op de baan staan, want dat is de enig aangesloten bron.

Dan is het gedrag ook denkbaar.  De loc loopt uit, want de spanning is te laag, maar pakt weer op als er eventjes voldoende energie opgebouwd is in de decoder, maar die is niet voldoende om de decoder en loc aan de gang te houden, dus hij gaat langzamer.  Dit proces herhaalt zich een aantal keren, schoksgewijs dus, tot de loc stil zou komen staan.

Dit laatste is slechts een hypothese.

Conclusie blijft voor mij: Hades is ongeschikt voor digitaal.

Iets anders zou kunnen zijn, dat iedere keer bij het passeren van een draaistel van een wagon (met verlichting) het "stopproces" wordt overbrugd. Dat was het begin van je vraagstelling.  Test:  loc alleen laten rijden.  ( of wordt de hele sectie afgeschakeld ?)

Rolf S

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 19 November 2021, 20:55:02 »
Ja, Veroniek, het hele spoor wordt stroomloos. De theorie had ik ook al bedacht maar is het dus niet. Ook zonder rijtuigen dus met lok alleen hetzelfde.

Ik heb TAMS al gechallenged of het wel voor digitaal geschikt is en dat bezweren ze van wel. En om eerlijkte zijn:  met niet-ESU loks (digitaal) is er geen enkel probleem.  Groeten, Rolf

VvKan

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 19 November 2021, 21:26:50 »
Ik heb de handleiding nog eens bekeken maar kom er nog niet uit.
Wat ik wel zie is, dat de ene spoorstaaf zoals gezegd gewoon doorverbonden is, terwijl de andere zowel aan het begin van het spoor als bij het stopstuk onderbroken is.  Bij "stoppen" wordt het hele stuk spoor "afgeschakeld", maar er blijft dus wel een restspanning over.
Dan zou het zo kunnen zijn (theorie) dat de spanning die overblijft dusdanig gedeformeerd is, dat het op asymmetrie gaat lijken, oftewel ABC.  Nogmaals: theorie, je zou het alleen met een scope kunnen zien.
Als de ESU dan op de ABC reageert, bij die lage spanning, kun je alles verwachten behalve het goede.  Daar lijkt het verschijnsel op.
Controleer de instelling van de Esu op ABC en op welke rail die dan zou staan.  Doe een test met absoluut uitgeschakelde ABC.
Ben benieuwd.

Andere loc's hebben geen last, wat is er dan zo anders aan de ESU ?  Welke types hebben we het over ?

Rolf S

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 20 November 2021, 12:44:20 »
De V200 heeft een loksound 5. Ik heb even CV27=0 (alle Bremsstrecke uit). Maakt geen verschil. Ik ben de handleiding van LokSound 5 doorgelopen en kan geen andere CV vinden waar iets met een remtraject zou gebeuren.

Ik heb nu alle loks even apart geprobeerd. Trix BR 57, BR 64, VT98, Fleischmann BR 01 (met loksound 2 of 3 erin), Brawa V36, V90 allemaal geen probleem. ESU V200, V160 en V60 allemaal loksound 5 wel hetzelfde probleem, maar bij de V160 en V60 is de doorrijlengte niet te veel, dus het probleem was minder een probleem.

Ik heb van de Hades (4 sporen, dus basismodule en 1 uitbreidingsmodule) de aanvoer van de railstroom van de doorlopende rail op beide units losgehaald (maar de rijstroom op de baan loopt natuurlijk wel door op die doorgaande rail); dus in de Hades handleiding: op beide units de draad naar klem 4 losgehaald. Hades functioneert nog gewoon met alle loks (waarom zit die draad er dan eigenlijk op???) en het probleem blijft bij ESU Loksound 5.

Rolf

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 20 November 2021, 13:54:10 »
Dan zou het zo kunnen zijn (theorie) dat de spanning die overblijft dusdanig gedeformeerd is, dat het op asymmetrie gaat lijken, oftewel ABC.  Nogmaals: theorie, je zou het alleen met een scope kunnen zien.
Hoeft niet per se met een scoop. Op mijn  website staat een stukje over het meten van digitale spanning.
Als je het rechter schema gebruikt, de enkelzijdige gelijkrichting, dan kun je beide polariteiten afzonderlijk meten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.