Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: “Slecht idee dat alles met de trein zou moeten”  (gelezen 854 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12481
    • sleutelspoor
“Slecht idee dat alles met de trein zou moeten”
« Gepost op: 04 November 2021, 10:55:11 »
Gepubliceerd door ProRail op 04-11-2021 om 09:32
Met een privéjet naar Klimaattop: “Slecht idee dat alles met de trein zou moeten”

Terwijl vanuit Nederland zo’n vijfhonderd mensen met een speciale klimaattrein zijn vertrokken naar de Klimaattop in Glasgow, koos een aantal wereldleiders en beroemdheden ervoor om het privéjet te pakken. Een opmerkelijke keuze, in de strijd om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wat vindt de spoorbranche daar eigenlijk van? Zouden regeringsleiders niet juist het goede voorbeeld moeten geven, door met de trein te gaan?
Op zondag meldde The Daily Mail dat ten minste 52 privévliegtuigen in de Schotse stad Glasgow waren geland. Ze schatten dat er in totaal 400 vluchten landden voor de conferentie. De privéjets stoten volgens de Britse krant zo’n 13.000 ton koolstofdioxide uit. Dit staat gelijk aan gelijk de hoeveelheid die 1300 Nederlanders in een heel jaar verbruiken.

Prins Charles en Boris Johnson
Beroemdheden die ervoor kozen het privéjet te pakken, waren onder meer prins Charles, de Zuid-Koreaanse president Moon Jae-in en premier Boris Johnson. Zij kwamen van de G20 bijeenkomst in Rome. Ook prins Albert van Monaco koos ervoor om met een privévliegtuig te komen.

“Ze hadden zó meegekund met de Klimaattrein”, is de eerste reactie van Freek Bos, directeur van Reizigersvereniging Rover. “De Koning is ook met de trein naar Kopenhagen geweest, een aantal jaar geleden. Ik kan mij voorstellen dat hun volle agenda daar een rol in speelt, maar die kun je ook prima afstemmen op een treinreis of lijnvlucht.”

“Het is aan de spoorsector om het reizen met de trein te promoten, door te zorgen voor comfortabele stoelen, betaalbare treintickets en goede verbindingen”, vervolgt hij. Maar ook de regering is aan zet. “De regeringsleiders zouden ervoor moeten zorgen dat de voordelen die gelden voor de luchtvaart, zoals het belasten met accijns of btw, ook gaan gelden voor vliegtickets. Dat zou in het beleid moeten worden opgenomen.”

“Voordelen voor vliegtickets moeten ook gelden voor trein”
Wijnand Veeneman, onderzoeker OV aan de TU Delft, kijkt er niet zo vreemd van op. “Voor heel veel mensen is de trein geen optie qua reistijd. Als je vanuit Rome naar Glasgow moet rijden, ben je lang onderweg. Laat staan vanuit India. Het idee dat alles met de trein zou moeten, is ook een slecht idee.”

Hij sluit af met het beschrijven van een eigen ervaring. “Ik ben zelf met de trein van Amsterdam naar Glasgow gereisd. Dat duurde best lang, zo’n acht uur. Gelukkig konden wij de tijd zinvol besteden. Er waren veel workshops, waar veel gebruik van werd gemaakt. Waar we over aan het nadenken zijn, is hoe je voor korte afstanden zoveel mogelijk de trein in plaats van het vliegtuig kunt gebruiken.”

Klimaattrein als inspiratie
Reinout Wissenburg, directeur Duurzaamheid bij ProRail, vindt dat het aan mensen zelf is om een afweging te maken voor welk vervoermiddel ze kiezen. Wel hoopt hij dat het voorbeeld van de Klimaattrein de CEO’s en andere genodigden van de Glasgow-klimaatconferentie, zal inspireren. “Wij hebben met de Klimaattrein laten zien dat je een plezierige reis kunt maken, terwijl je aan boord praat over een oplossingen voor het klimaatvraagstuk. Dat is heel efficiënt.”

Hij ziet de trein als onderdeel van het klimaatbeleid, naast andere milieuvriendelijke vervoermiddelen, bijvoorbeeld de elektrische auto of natuurlijk de fiets, voor korte afstanden. “Tot een afstand van 750 kilometer is de trein een goed alternatief voor Europese ritten met de auto en het vliegtuig.”

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.