Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 23:10:51
Roco modellen op aliexpress
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 23:04:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 23:01:51
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 22:56:20
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 22:48:25
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 22:33:36
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
ruudns
Vandaag
om 22:07:06
viessmann 4500
door
Kees van der knijff
Vandaag
om 21:46:44
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Edwin2121992
Vandaag
om 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0
door
cor_b
Vandaag
om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bask185
Vandaag
om 20:27:24
TAMS PZS-2.2
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
orientexpress
Vandaag
om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 19:58:42
Eurostar in brand
door
Arjan6511
Vandaag
om 19:29:41
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:26:57
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
GerardvV
Vandaag
om 18:58:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
Mar-Cas
Vandaag
om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Miniature Holland
Vandaag
om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo
door
Miniature Holland
Vandaag
om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren
door
kar
Vandaag
om 16:15:32
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 15:50:54
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi
door
n-driver
Vandaag
om 14:40:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Het stationsplein
|
“Slecht idee dat alles met de trein zou moeten”
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: “Slecht idee dat alles met de trein zou moeten” (gelezen 888 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12517
“Slecht idee dat alles met de trein zou moeten”
«
Gepost op:
04 November 2021, 10:55:11 »
Gepubliceerd door ProRail op 04-11-2021 om 09:32
Met een privéjet naar Klimaattop: “Slecht idee dat alles met de trein zou moeten”
Terwijl vanuit Nederland zo’n vijfhonderd mensen met een speciale klimaattrein zijn vertrokken naar de Klimaattop in Glasgow, koos een aantal wereldleiders en beroemdheden ervoor om het privéjet te pakken. Een opmerkelijke keuze, in de strijd om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wat vindt de spoorbranche daar eigenlijk van? Zouden regeringsleiders niet juist het goede voorbeeld moeten geven, door met de trein te gaan?
Op zondag meldde The Daily Mail dat ten minste 52 privévliegtuigen in de Schotse stad Glasgow waren geland. Ze schatten dat er in totaal 400 vluchten landden voor de conferentie. De privéjets stoten volgens de Britse krant zo’n 13.000 ton koolstofdioxide uit. Dit staat gelijk aan gelijk de hoeveelheid die 1300 Nederlanders in een heel jaar verbruiken.
Prins Charles en Boris Johnson
Beroemdheden die ervoor kozen het privéjet te pakken, waren onder meer prins Charles, de Zuid-Koreaanse president Moon Jae-in en premier Boris Johnson. Zij kwamen van de G20 bijeenkomst in Rome. Ook prins Albert van Monaco koos ervoor om met een privévliegtuig te komen.
“Ze hadden zó meegekund met de Klimaattrein”, is de eerste reactie van Freek Bos, directeur van Reizigersvereniging Rover. “De Koning is ook met de trein naar Kopenhagen geweest, een aantal jaar geleden. Ik kan mij voorstellen dat hun volle agenda daar een rol in speelt, maar die kun je ook prima afstemmen op een treinreis of lijnvlucht.”
“Het is aan de spoorsector om het reizen met de trein te promoten, door te zorgen voor comfortabele stoelen, betaalbare treintickets en goede verbindingen”, vervolgt hij. Maar ook de regering is aan zet. “De regeringsleiders zouden ervoor moeten zorgen dat de voordelen die gelden voor de luchtvaart, zoals het belasten met accijns of btw, ook gaan gelden voor vliegtickets. Dat zou in het beleid moeten worden opgenomen.”
“Voordelen voor vliegtickets moeten ook gelden voor trein”
Wijnand Veeneman, onderzoeker OV aan de TU Delft, kijkt er niet zo vreemd van op. “Voor heel veel mensen is de trein geen optie qua reistijd. Als je vanuit Rome naar Glasgow moet rijden, ben je lang onderweg. Laat staan vanuit India. Het idee dat alles met de trein zou moeten, is ook een slecht idee.”
Hij sluit af met het beschrijven van een eigen ervaring. “Ik ben zelf met de trein van Amsterdam naar Glasgow gereisd. Dat duurde best lang, zo’n acht uur. Gelukkig konden wij de tijd zinvol besteden. Er waren veel workshops, waar veel gebruik van werd gemaakt. Waar we over aan het nadenken zijn, is hoe je voor korte afstanden zoveel mogelijk de trein in plaats van het vliegtuig kunt gebruiken.”
Klimaattrein als inspiratie
Reinout Wissenburg, directeur Duurzaamheid bij ProRail, vindt dat het aan mensen zelf is om een afweging te maken voor welk vervoermiddel ze kiezen. Wel hoopt hij dat het voorbeeld van de Klimaattrein de CEO’s en andere genodigden van de Glasgow-klimaatconferentie, zal inspireren. “Wij hebben met de Klimaattrein laten zien dat je een plezierige reis kunt maken, terwijl je aan boord praat over een oplossingen voor het klimaatvraagstuk. Dat is heel efficiënt.”
Hij ziet de trein als onderdeel van het klimaatbeleid, naast andere milieuvriendelijke vervoermiddelen, bijvoorbeeld de elektrische auto of natuurlijk de fiets, voor korte afstanden. “Tot een afstand van 750 kilometer is de trein een goed alternatief voor Europese ritten met de auto en het vliegtuig.”
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Het stationsplein
|
“Slecht idee dat alles met de trein zou moeten”