Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Hulp gezocht omgeving Drachten door Gabriël Bergsma
Vandaag om 08:14:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 07:56:09
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 07:43:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:42:19
Rangeren met een pec door Dpc Fo
Vandaag om 07:20:16
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 06:57:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
  

Auteur Topic: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)  (gelezen 1213 keer)

gijsk

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
« Gepost op: 03 July 2021, 15:37:05 »
Toen ik 20 jaar geleden met modelsporen begon, kocht ik als kleine jongen gewoon Fleischmann spoor. Nu ik na een lange pauze weer herbegonnen ben, is Fleischmann helaas gestopt met H0. Toch maak ik gestaag vorderingen met mijn herbegonnen baan. Hier in Engeland koop ik voor het spoor wat ik nog niet heb maar Peco in (omdat dat goedkoop en relatief makkelijk leverbaar is). Het is een beetje frankenstein-achtig met de voorgeballaste profi-rails en de ongeballaste peco (met ietsje langere bielzen), maar je moet toch wat...

Ik heb een e-lok (4305) en stoomlok (4028) die geschikt zijn voor tandradgebruik, en ben van plan dat ook te doen. Ik gebruik Fleischmann profi koppelingen (en ja, ik weet dat ik het "stokje" onder de koppeling zal moeten inkorten bij tandradgebruik). Ik heb een aantal hand-bediende ontkoppelrails van Fleischmann. Echter, mij is opgevallen dat het tandrad op de loco's aanloopt op het ontkoppelspoor, ook als het ontkoppelspoor niet actief ("naar beneden") ligt, omdat zowel het "doosje" dat om het ontkoppelmechaniek heen zit, als de "heuvel" van het mechaniek, een stukje boven de bielzen uitsteken.

Peco heeft, voor zover ik kan zien, alleen bestuurbare ontkoppelrails voor electromagnetische koppelingen, en verder alleen maar permanente versies (dwz, die ontkoppelen altijd, en zullen voor nog meer problemen met de tandradloco's zorgen). Roco maakt wel rails vergelijkbaar met de Fleischmann ontkoppelrails, maar van wat ik daar op internet qua plaatjes van kan zien, zullen die hetzelfde probleem hebben. Ditto Hornby. Ik zou uiteraard kunnen proberen zelf iets te knutselen, maar op dit moment ben ik daar nog niet dapper genoeg voor. Weet iemand of er een alternatief product is wat geen problemen oplevert met de tandradloks?

VvKan

  • Gast
Re: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
« Reactie #1 Gepost op: 03 July 2021, 19:55:59 »
Je zegt, dat je het stokje onder de koppeling moet inkorten. Dus dat betekent, dat de ontkoppeling plaatsvindt binnen de breedte van de tandradstaaf.
Dus de tandradstaaf kan als ontkoppelaar dienen.  Stukje afzagen en dat omhoog bewegen om te ontkoppelen, net als bij een gewone ontkoppelaar.

MAAR:  dan moet natuurlijk niet het tandwiel ook net boven dat stukje zitten, want dan wordt de hele loc opgetild.  Goed mikken dus.

Een andere methode zou kunnen zijn een dun plaatje vanaf de  zijkant insteken en dan omhoog drukken dwz aan de zijkant omlaagtrekken en een scharnierpuntje waaromheen het draait.  Maar ook dan geldt, dat het tandwiel (en andere lage delen) niet in de weg mogen zitten.

Een derde methode zou kunnen zijn aan het ingekort staafje naar de zijkant toe een plaatje of staafje te bevestigen.  De ontkoppelaar kan dan aan beide kanten van de tandradstaaf omhoog komen.  Wederom: er mag niks in de weg zitten.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2021, 19:58:30 door VvKan. Reden: toevoeging »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
« Reactie #2 Gepost op: 03 July 2021, 23:26:53 »
want dan wordt de hele loc opgetild.

Dat is een heel krachtige ontkoppelaar dan  :laugh:

VvKan

  • Gast
Re: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
« Reactie #3 Gepost op: 04 July 2021, 11:18:17 »
Ja, 40 ton. Voor de zekerheid dat er in ieder geval ontkoppeld wordt. ;)