Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:35:38
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 08:14:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:56:09
Rondom Charlois
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:44:53
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:43:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:42:19
Rangeren met een pec
door
Dpc Fo
Vandaag
om 07:20:16
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Jeroen Water
Vandaag
om 06:57:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Rsd1000
Vandaag
om 02:55:26
NS 8100 in 0
door
roadster36
Vandaag
om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
roadster36
Vandaag
om 00:22:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton
door
edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0.
door
Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren
door
Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
RikM
29 October 2025, 18:42:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0) (gelezen 1213 keer)
gijsk
Offline
Berichten: 13
Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
«
Gepost op:
03 July 2021, 15:37:05 »
Toen ik 20 jaar geleden met modelsporen begon, kocht ik als kleine jongen gewoon Fleischmann spoor. Nu ik na een lange pauze weer herbegonnen ben, is Fleischmann helaas gestopt met H0. Toch maak ik gestaag vorderingen met mijn herbegonnen baan. Hier in Engeland koop ik voor het spoor wat ik nog niet heb maar Peco in (omdat dat goedkoop en relatief makkelijk leverbaar is). Het is een beetje frankenstein-achtig met de voorgeballaste profi-rails en de ongeballaste peco (met ietsje langere bielzen), maar je moet toch wat...
Ik heb een e-lok (4305) en stoomlok (4028) die geschikt zijn voor tandradgebruik, en ben van plan dat ook te doen. Ik gebruik Fleischmann profi koppelingen (en ja, ik weet dat ik het "stokje" onder de koppeling zal moeten inkorten bij tandradgebruik). Ik heb een aantal hand-bediende ontkoppelrails van Fleischmann. Echter, mij is opgevallen dat het tandrad op de loco's aanloopt op het ontkoppelspoor, ook als het ontkoppelspoor niet actief ("naar beneden") ligt, omdat zowel het "doosje" dat om het ontkoppelmechaniek heen zit, als de "heuvel" van het mechaniek, een stukje boven de bielzen uitsteken.
Peco heeft, voor zover ik kan zien, alleen bestuurbare ontkoppelrails voor electromagnetische koppelingen, en verder alleen maar permanente versies (dwz, die ontkoppelen altijd, en zullen voor nog meer problemen met de tandradloco's zorgen). Roco maakt wel rails vergelijkbaar met de Fleischmann ontkoppelrails, maar van wat ik daar op internet qua plaatjes van kan zien, zullen die hetzelfde probleem hebben. Ditto
Hornby
. Ik zou uiteraard kunnen proberen zelf iets te knutselen, maar op dit moment ben ik daar nog niet dapper genoeg voor. Weet iemand of er een alternatief product is wat geen problemen oplevert met de tandradloks?
Gelogd
VvKan
Gast
Re: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
«
Reactie #1 Gepost op:
03 July 2021, 19:55:59 »
Je zegt, dat je het stokje onder de koppeling moet inkorten. Dus dat betekent, dat de ontkoppeling plaatsvindt binnen de breedte van de tandradstaaf.
Dus de tandradstaaf kan als ontkoppelaar dienen. Stukje afzagen en dat omhoog bewegen om te ontkoppelen, net als bij een gewone ontkoppelaar.
MAAR: dan moet natuurlijk niet het tandwiel ook net boven dat stukje zitten, want dan wordt de hele loc opgetild. Goed mikken dus.
Een andere methode zou kunnen zijn een dun plaatje vanaf de zijkant insteken en dan omhoog drukken dwz aan de zijkant omlaagtrekken en een scharnierpuntje waaromheen het draait. Maar ook dan geldt, dat het tandwiel (en andere lage delen) niet in de weg mogen zitten.
Een derde methode zou kunnen zijn aan het ingekort staafje naar de zijkant toe een plaatje of staafje te bevestigen. De ontkoppelaar kan dan aan beide kanten van de tandradstaaf omhoog komen. Wederom: er mag niks in de weg zitten.
«
Laatst bewerkt op: 03 July 2021, 19:58:30 door VvKan. Reden: toevoeging
»
Gelogd
VictorPM
Offline
Berichten: 598
Re: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
«
Reactie #2 Gepost op:
03 July 2021, 23:26:53 »
Citaat van: VvKan op 03 July 2021, 19:55:59
want dan wordt de hele loc opgetild.
Dat is een heel krachtige ontkoppelaar dan
Gelogd
VvKan
Gast
Re: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
«
Reactie #3 Gepost op:
04 July 2021, 11:18:17 »
Ja, 40 ton. Voor de zekerheid dat er in ieder geval ontkoppeld wordt.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)