Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:01
Miskoop???? door Benelux795
Vandaag om 15:07:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:03:22
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 14:53:23
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door FritsT
Vandaag om 14:52:39
NS 1145 1981 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:32:21
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:47:26
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 13:41:45
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
Vandaag om 13:30:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 13:11:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:11:18
Lodewickshaven door Gerrit H
Vandaag om 13:09:26
Rondom Charlois door jan47
Vandaag om 12:59:14
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 12:05:37
Overstap naar HTM door Pauldg
Vandaag om 11:51:55
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 11:24:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 11:11:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 10:32:26
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 10:09:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:04:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Arnhem1976
Vandaag om 10:03:33
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 09:39:34
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 09:11:03
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 08:29:36
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door spoorijzer
Vandaag om 08:28:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:16:28
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:45:31
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 00:37:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door WimM
12 November 2025, 23:03:12
  

Auteur Topic: Railcontakten Wullem NS  (gelezen 3831 keer)

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 743
Railcontakten Wullem NS
« Gepost op: 01 January 2010, 15:53:40 »
Beste treiners,,

Hier een nieuw ontwerp voor mijn railkontakten voor de terugmeldig met het Twincenter en Koploper waar ik al jaren mee werk.
Op dit moment heb ik de contakten in de baan nog liggen met 0,5 staaldraad.

Ik heb als proef van Fosforbrons 0.2 mm plaat van de firma Conrad de onderstaand prototype gemaakt.



Met een drupje seconden lijm zitten ze muurvast, wel eerst het draadje eraan solderen.
Dan een klein gaatje boren voor het draadje naar de terugmeld decoder.

Voordelen:

1: Snel en goedkoop zelf te maken
2: Geen zagen in de railstaven
3: Gemakkelijk te verplaatsen als ze niet op de juist plaats liggen
4: Bijna onzichtbaar en zeer bedrijfszeker
5: Voor 2 rail en 3 rail en alle schalen
6: Ook voor analoge schakelingen met bijvoorbeeld relais
7: Geen ombouw of werk aan locs en wagons
8: Assen tellen is mogelijk

Op de foto heb ik de contakten met rode stift gemarkeerd voor betere zichtbaarheid

Voor meer vragen mailen....

Succes en met groet,

Wullem NS


Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Railcontakten Wullem NS
« Reactie #1 Gepost op: 01 January 2010, 16:00:59 »
Wullem,

kan je eens uitleggen hoe je dan contact maak?

Is dat tussen het stripje en de spoorstaaf?
Dan werkt dit dus alleen met metalen wielen....de oudere wagens hebben echter plastic wielen dus bij assentellen komt er wat meer om de hoek kijken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 743
Re:Railcontakten Wullem NS
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2010, 16:08:17 »
Klopt !!!

Met plastic wielen werkt het niet...

Ik knip uit de plaat rechthoeken van 30 x 8 mm daarna knip ik uit elk plaatje 2 contakkies.

Duidelijk !! ik zal er een tekening van maken als ik even tijd heb,,,

Eerst ga ik nu een uurtje of 2 wokken bij de plaatselijke Chinees

Groet,

Wullem NS

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 743
Re:Railcontakten Wullem NS
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2010, 11:45:53 »
Heren,

Hier nog een foto van hoe ik de contakten knip uit de plaatjes fosforbrons.





Succes en met groet,

Wullem NS

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Railcontakten Wullem NS
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2010, 12:44:26 »
Wullem,

kijk, das duidelijk!!!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Railcontakten Wullem NS
« Reactie #5 Gepost op: 02 February 2013, 13:02:34 »
Ik zie dit draadje nu pas Wullem, en het lijkt mij een handige oplossing. Ik heb alleen nog wat vragen.
Ik begrijp er uit dat het wiel tegelijk kontakt moet maken met de rail en het stripje. Het lijkt mij dat de afstelling daarmee behoorlijk kritisch wordt, of zie ik dat verkeerd? Wordt het kontakt gemaakt met het dwarse gedeelte of met de lange zijde?

Groet,
Gerrit

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26937
    • Pagina van klaas
Re:Railcontakten Wullem NS
« Reactie #6 Gepost op: 02 February 2013, 13:49:15 »
Het contact wordt gemaakt op het dwarse lipje. Dat wordt geraakt door de flens van het wiel.
Ik heb hetzelfde idee, in een andere uitvoering, gebruikt op onze clubbaan, voor het afmelden van een overweg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:Railcontakten Wullem NS
« Reactie #7 Gepost op: 02 February 2013, 14:54:34 »
Kan dit ook gebruikt worden voor duurkontakten.Ik ben geen elektronicus,dus begrijp er niet alles van
Herman

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Railcontakten Wullem NS
« Reactie #8 Gepost op: 02 February 2013, 15:06:08 »
Als het kontakt door de flens wordt gemaakt zie ik toch een probleempje omdat de flenshoogte van mijn materieel nogal verschilt. Als je hem goed afstelt op lage flenzen zullen de oude hogere flenzen daar toch overheen hobbelen. Ik denk daarbij aan enkele oudere Fleischmann loc's.
Misschien moet ik daar eens mee experimenteren. Ik vindt het idee wel de moeite waard om dat uit te vogelen.

Groet,
Gerrit

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26937
    • Pagina van klaas
Re:Railcontakten Wullem NS
« Reactie #9 Gepost op: 02 February 2013, 19:19:17 »
Zo vreselijk veel verschil zal er niet zitten in flenshoogte. En eigenlijk maakt dat niet uit. Dat verende lipje moet in ruststand bijna gelijk staan met bovenkant spoorstaaf, en het moet zo flexibel zijn dat het ook door de lichtste wagens naar beneden wordt gedrukt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.