Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:51:17
23 augustus modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 17:48:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 17:45:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:30:30
Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 17:29:26
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
pantograaf vastzetten door joespoor
Vandaag om 16:51:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:49:36
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:22:23
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
PB models: koplopers (voorbespreking) door cor_b
Vandaag om 15:46:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:10:04
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
  

Auteur Topic: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel  (gelezen 3531 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #15 Gepost op: 10 January 2021, 11:46:43 »
Met "Interlocking"bedoel ik de beveiliging waarbij de ene wisselstand de aansturing van de andere motor mogelijk maakt of voorkomt en vice versa.
In het schema is de "Interlocking" gerealiseerd door de contacten W37-1 en W25-1. 
Als een wisselmotor (25 of 37) in afbuigende stand staat zal overeenkomstige contact W37-1-C-G of W25-1-C-G (dus het contact tussen de common en de G aansluiting) open zijn.
Hierdoor kan de andere motor niet aangestuurd worden en daardoor kan er mechanisch ook geen probleem optreden.
De interlocking is een beveiliging die ik toegevoegd heb omdat ik met een MultiMaus beide motoren onafhankelijk van elkaar rechtstreeks kan aansturen.
Als ik nu ooit eens per abuis met de muis vergeet via de rechtdoor stand te gaan dan reageert de motor gewoon niet en gaat er niets stuk.
In automaat bedrijf met Koploper (of een ander besturingsprogramma) is , als alles goed geconfigureerd is, deze beveiliging in principe overbodig omdat de software dan alles in goede banen zal leiden.

Bedankt Patrick. Een slimme hardwarematige beveiliging. Ik rijdt alleen middels de Ecos en daar zal met rijstraten en voorwaarden ook beveiligd kunnen worden. Maar deze redundantie is nog beter. Invoer en instellen van een driewegwissel in de Ecos schijnt trouwens een beetje een toer te zijn, maar wel mogelijk met een workaround. Ik ben benieuwd of er anderen zijn die dit reeds gedaan hebben.

Begrijp ik het goed dat de schakelcontacten 25-2 en 37-2 in de wisselmotoren gebruikt worden voor de puntstukpolarisatie?

Rian

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #16 Gepost op: 10 January 2021, 12:29:52 »
Dag Rian,

helemaal correct, de contacten 25-2 en 37-2 kan je gebruiken voor je puntstukpolarisatie. Zo doe ik het (ook) op mijn baan.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #17 Gepost op: 15 March 2021, 13:50:04 »
Inmiddels heb ik in een test deze symetrische driewegwissel van Peco (SL-E99) ingevoerd in de Ecos. Blijkt uiteindelijk een fluitje van een cent te zijn; met hulp van het ESU forum en een topic op het 3-rail forum:
- Linkerwissel toevoegen op adres #X
- Rechterwissel toevoegen op adres #Y
- Beide wissels correct instellen zoals een normale wissel
- Beide wissels na het instellen verwijderen van het invoerscherm; niet van de Ecos artikelenlijst.
- Driewegwissel toevoegen en op adres #X zetten
- Driewegwissel gebruikt dan dus de instellingen van de eerdere 2 losse wissels

@Patrick
De Ecos voorziet zelf in de voorgestelde interlocking. Bij een switch van links naar rechts worden beide motoren omgezet. Motor 1 van links naar G en motor 2 van G naar rechts. En omgekeerd bij een switch van rechts naar links natuurlijk. Hierdoor wordt genoemde mechanische schade voorkomen.  Ook blijven dan de 2 schakelingopties in de MP6 wisselmotor beschikbaar; 1 voor het schakelen van het puntstuk en 1 (in mijn geval) voor het schakelen van een ABC sectie.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #18 Gepost op: 15 March 2021, 23:16:02 »
Dag Rian,

Mooi dat het in de Ecos al ingebakken zit, zo hou je idd een extra contact over.
Op naar de volgende uitdaging  ;)
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout