Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Piet Groot
Vandaag om 09:05:48
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:58:17
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Piet Groot
Vandaag om 08:52:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
Vandaag om 08:40:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:38:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
  

Auteur Topic: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder  (gelezen 3136 keer)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #15 Gepost op: 26 February 2025, 15:23:12 »
je kan beweren wat men wil maar als je van v3 naar v4 en dan v5 gaat blijft de mapping netjes intact.De andere parameters moet je dan zelf aanpassen.Bij loks van speciale bouwers kan dat lekker handig zijn (bv VBV , olaerts) omdat die soms rare mappings gebruiken

PS : wel te verstaan als je in hetzelfde type decoder blijft dus gewone naar sound is wel anders
Greetings,salutations,groetjes,

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22628
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #16 Gepost op: 26 February 2025, 16:07:22 »
Daar ben ik best nieuwsgierig naar.
Twee vragen hierover.

Joop gebruikt niet de programmer van ESU maar de Multicontrol van Uhlenbrock. Kan dat dan ook?

Hoe werkt dat eigenlijk met de programmer. De mapping cv's van de LP3 zijn echt heel anders dan die van de LP4 en LP5. Is de programmer dan in staat het resultaat - bijvoorbeeld de feitelijke lichtwisseling - hetzelfde te laten zijn? Ik snap best dat de software dat in beginsel moet kunnen omwerken.

Maar met de motorparameters gaat dat toch niet lukken. Joop wil feitelijk dat de rijeigenschappen identiek blijven, zodat hij een model niet opnieuw in Itrain moet inleren. Daarvoor zijn er te veel parameters die uitgebreid op elkaar inwerken met telkens weer andere uitkomsten. En werkelijk niet één parameter heeft dezelfde range. In de LP3 loopt het in de regel van 0 tot 64 of 0 tot 80. Bij de LP5 altijd tot 255.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #17 Gepost op: 26 February 2025, 18:33:36 »
ik kan enkel spreken aangaande een decoder programmer van ESU en het bijhorende programma.Logisch dat deze alles kent om de betreffende CV's juist toe te kennen omdat er een omvormer in het programma zit met hun decoders.
Greetings,salutations,groetjes,

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #18 Gepost op: 27 February 2025, 12:57:39 »
@Borotov
Volgens mij niet zoals iTrain. Als je wilt dat de trein 7 cm voor het sein stopt, dan stopt ie ook 7 cm voor het sein. Rijden op posities betekent ook dat het midden van de trein keurig in het midden van een perron stopt. Je geeft de positie van het perron aan in de blokgegevens, het programma doet de rest. Hetzelfde geldt voor stoppen boven een ontkoppelaar, waarbij je kunt aangeven welk deel van de trein boven de ontkoppelaar moet stoppen.
Maar goed,  ik heb niet zo'n behoefte om te wedijveren over treinstuurprogramma's, ik schreef alleen maar dat ik de nauwkeurige instellingen nodig heb om mijn treinenprogramma naar wens te laten werken.
Ik heb ook met Koploper en met RocRail gereden, ze zijn geen van drieën slecht, elk programma vraagt alleen een andere aanpak. :)
« Laatst bewerkt op: 27 February 2025, 12:59:26 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #19 Gepost op: 27 February 2025, 13:18:13 »
@Bellejt
Vanmiddag valt de decoder door de brievenbus. Ik zal de methode T&E gebruiken, Try&Error. Dus eerst de decoder inlezen met Multicontrol. Indien de loc rare bokkensprongen maakt dan maar resetten en handmatig. Ik zal de bevindingen delen.

@Henk,
Het programma Multicontrol bewaart alleen de basisparameters en wijzigingen van de decoder. Het is dus niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld Decoderpro of Lokprogrammer. Er bestaat dus een risico dat als de andere parameters in de nieuwe decoder die niet in het bestandje staan gewijzigd zijn, dat de lok na het inlezen alsnog niet goed rijdt. We hopen vandaag te ontdekken wat er gebeurt.  ???
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #20 Gepost op: 27 February 2025, 19:19:32 »
@Joop. Het ging mij om het inMETEN van de snelheid van de lok. Dat hoef je toch niet met de cv's te doen ? Koploper (en ik neem aan Itrain ook) MEET de snelheid per rijstap en daarna kun je op positie rijden. Heeft toch niets met de REGELING in de lok te maken ?

mvgrt Rob

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #21 Gepost op: 28 February 2025, 17:48:52 »
Ik neem aan dat je het inregelen van de schaalsnelheid van de lok bedoelt: dat doet iTrain.
Maar voor een mooie loop moet je wel wat parameters in de decoder aanpassen, zoals de minimum en maximum snelheid. Anders heb je kans dat de lok met stand 14 van 28 met een noodgang over het spoor rijdt.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Oude cv-waarden overnemen in nieuwe decoder
« Reactie #22 Gepost op: 28 February 2025, 17:58:35 »
Het laden van de oude cv-data in in de nieuwe decoder is niet gelukt. Bij het wegschrijven kreeg ik een foutmelding.Dat zou ook nog aan de Intellibosx kunnen liggen, want die heeft het laatste jaar wel vaker kuren. Het bijstellen van het aantal parameters viel mee, minimum en maximum snelheid, lichtsterkte van de frontseinen halveren, want gloeilampjes 12V (cv262 en 270 beide op 15 i.p.v. 31.
overigens, zo'n zespolige decoder is tegenwoordig wel wat uitgebreider dan de oude generatie.



Hartelijke groet,
Joop ter Laak