Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU locprogrammer door Falcon10
Vandaag om 21:51:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
Vandaag om 21:47:10
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Dash 8
Vandaag om 21:16:52
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 21:07:27
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:01:56
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
Vandaag om 20:49:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:45:14
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 20:40:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 20:34:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 20:34:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt door Keska
Vandaag om 20:00:25
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
Vandaag om 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:44:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:17:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
Vandaag om 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 18:28:05
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 18:19:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:19:14
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 18:07:51
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 17:51:12
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:10
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 17:27:09
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 17:15:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:43:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:34:10
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:59:48
Probleem met inloggen iTrain Forum door Robvl
Vandaag om 15:51:56
  

Auteur Topic: Aansluiten losgeraakte bedrading bij loc Mistral en TEE RGP  (gelezen 1194 keer)

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Aansluiten losgeraakte bedrading bij loc Mistral en TEE RGP
« Gepost op: 11 January 2021, 15:33:15 »
2 gelijkaardige vragen : bij het vervangen van koolstofborstels bij de Mistral cc 7140 en de TEE SNCF RGP zijn er draden losgeraakt ( zie foto's ) . Gezien mijn povere kennis hierover graag hulp waar dat de draden moeten aangesloten worden . Een tweede vraag : ik mis de achtergrondinformatie hoe dat een modeltrein elektrisch in mekaar zit . De info zal wel beschikbaar zijn maar wat zijn goede sites hiervoor . Ik had gehoopt dit via een aansluiting bij een treinclub te leren maar met corona....

TEE SNCF
   




Mistral



alvast bedankt    Willy

 
« Laatst bewerkt op: 11 January 2021, 19:50:11 door Bert van Gelder »

stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 419
Re: Aansluiten losgeraakte bedrading bij loc Mistral en TEE RGP
« Reactie #1 Gepost op: 11 January 2021, 15:36:23 »
Kun je ook laten zien waar de draad precies aan vast zit?

Grt. Jo

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re: Aansluiten losgeraakte bedrading bij loc Mistral en TEE RGP
« Reactie #2 Gepost op: 11 January 2021, 16:03:53 »

  Jo ,

  zie foto's : 

  -
  -

  groeten   Willy

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
Re: Aansluiten losgeraakte bedrading bij loc Mistral en TEE RGP
« Reactie #3 Gepost op: 11 January 2021, 18:32:19 »
Limatreinen met deze pannekoekmotor hebben altijd dezelfde constructie:
1- stroomafname van één rail gebeurt met de twee metalen wielen van de pannekoekmotor, aan de andere twee wielen zitten rubber anti-slipbandjes,
2-De ander rail wordt afgetapt via het loopdraaistel: de stroomafname strips zijn, aangedrukt door een veertje in het loopdraaistel, door de bodemplaat verbonden met de messing stift met groef, waar weer een platte clips opzit.
3-Er loopt een lange set draden naar/van de motor om deze van beide rails spanning te laten afnemen.
4-Als er nog lampjes zijn moeten die ook (soms via een diode=eenrichtingspoortje) verbonden worden met beide rails. De diode zorgt dat de lamp alleen in voortgaande richting aan is. Het koplampje is verbonden met de metalen clips op het loopdraaistel en met een lange draad, via de motor, met de wielen van het motordraaistel.

Op één van je foto's zit aan de andere kant bij de motor ook een lamp, vandaar dat er ook daarheen twee stroomdraden lopen, en dat de diodes tegengesteld staan gesoldeerd (let maar op de ring): de seinen aan de motorkant moeten branden als de ander seinen uit zijn en andersom!
Lastig is dat Lima hier alle draden zwart heeft gekozen, tegenwoordig wordt gelukkig meestal het kleurenschema uit de digitale wereld gebruikt: Rechterrail-Rood, linkerrail zwart, linker-motoraansluiting grijs en de andere oranje. Voor de seinverlichting vóór min-wit en achter min-geel. De plus van de verlichting is blauw en de groene is voor bijvoorbeeld min van de binnenverlichting (ook met blauw).
Ter geruststelling: de losse draden bij de motor kun je zo er weer aan solderen, als het verkeerd zit gaat er niets stuk, alleen zie je de seinverlichting dan verkeerdom branden.
François
« Laatst bewerkt op: 18 January 2021, 11:05:36 door 008200 »

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re: Aansluiten losgeraakte bedrading bij loc Mistral en TEE RGP
« Reactie #4 Gepost op: 11 January 2021, 20:36:18 »


  zeer verstaanbare uitleg + tekening . We gaan dat morgennamiddag trachten in de praktijk om te zetten , te beginnen met de Mistral

  groeten  Willy