Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door grossraumwagen
Vandaag om 20:58:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:46:56
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: Witmetaal solderen................  (gelezen 7093 keer)

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Witmetaal solderen................
« Gepost op: 24 December 2008, 17:24:21 »
Wie kent het geheim achter de soldeerbout.

70 graden soldeer nodig
Vloeimiddel
Witmetaal dat maar zo verdampt al het allemaal te heet wordt.....

Maar een max. 5O watt soldeerbout las ik ergens op het Internet ?
Ook las ik het verhaal van een halogeendimmer gebruiken. Om het vermogen af te knijpen.
Wie kent het echte geheim van de soldeer(bout) techniek?
Hoe hou je het niet te koud, niet te warm maar juist goed?

Groet
Jan
« Laatst bewerkt op: 24 December 2008, 17:29:07 door Hobojohn »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2008, 18:43:41 »
Even zoeken naar soldeerstation met instelbare temperatuur ....

Sander

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2008, 18:47:41 »



het is zo makkelijk, vervoeg U bij piet peetoom, voor zoals hij het noemt een SOLDEERBIJBEL ;D daar staat ALLES in.


eric

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2592
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2008, 19:28:05 »
Jan,

Ik gebruik al jaren een soldeerstation met analoge temperatuurregeling. Ingesteld op de laagste stand (150 Celcius) gaat het solderen van witmetaal prima.

Een soldeerbout met lichtdimmer kan ook. Beetje meer gepruts om de juiste instellingen te vinden, maar het werkt als volgt:
Zet de dimmer tussen de bout en de contactdoos. Dimmer (bijna) dichtdraaien en even opwarmtijd voor de bout nemen. Controleer op een stukje 70 graden soldeer of de bout warm genoeg is om het te laten smelten. Zo niet: dimmer een klein stukje verder opendraaien, weer opwarmtijd nemen en weer proberen. Net zolang totdat het soldeer begint te smelten. Als je die stand hebt gevonden, op de dimmer markeren met een stift.
Daarna ga je verder met stapsgewijs verhogen, alleen nu probeer je met een afvalstukje witmetaal of dat begint te smelten. Als je daarvan ook de juiste temperatuur hebt bereikt, markeer je ook die stand op de dimmer. Tussen de twee markeringen ligt het gebied waarbinnen je witmetaal kunt solderen.

Het vermogen van je soldeerbout heeft te maken met de grootte van de stukken witmetaal waarmee je werkt en niet met de temperatuur. Maar een 50W bout (met dimmer dus!) werkt prima om bijvoorbeeld een witmetalen locomotief in elkaar te knutselen.

Over de "soldeerbijbel" van GM&S: Niet alleen het door Eric getoonde boekje "Low meltsoldeer" is nuttig, ook boekje "Solderologie". Het gaat over solderen in allerlei vormen, diverse tempraturen en met verschillende materialen en is in Houten te koop op de stand van GM&S. (Bij binnenkomst rechterhal, 1e rij.) Daar kan je ook spullen kopen als het juiste vloeimiddel en 70 graden soldeer. En kleine witmetalen kitjes van auto's en tractoren: leuk om het solderen eens uit te proberen voordat je een dure Modelloco kit aanvalt.

Ook goed om je te verdiepen in witmetaal solderen: het boekje "Whitemetal loco's - A kitbuilders guide"  van Ian Rice. Het is uitgegeven door Wild Swan Publications en verkrijgbaar - je raadt het al - bij GM&S.

Succes,
Ton

P.S: Ik heb geen aandelen bij GM&S; ik ben gewoon een tevreden klant.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2008, 19:30:52 door TonM »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2008, 19:40:32 »
Jan,

Ik sluit me 100% aan bij Ton. Zo werkt het bij mij al jaren succesvol. Met die kanttekening dat ik inmiddels gewoon afval witmetaal gebruik als soldeer. Als je voldoende ervaring hebt met vloeimiddel en witmetaal solderen lukt dat ook. Niet mee beginnen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2008, 20:05:37 »
Mannen, bedankt!

Nu heb ik al veel ervaring met het in elkaar solderen van messing lokomotieven.
Maar dit was voor mij nog een onontgonnengebied.
Ik ga het op jullie manier proberen.
Alle adviezen tot nu toe hebben me goed geholpen. Met name het elektrieke deel.
Ik neem contact op met Piet Peetoom. '

Punt is: ik heb een amerikaanse naar nu blijkt, deels messing lokomotief.
O-schaal smalspoor. (Raad eens van welke spoorwegmaatschappij....)
De pilot ervan was scheef naar beneden , in de fabriek in Korea, aangebracht.
Het raakte de rails aan. Bovendien is de lok  'factory-painted'. Dan zie je niet wat er onder die verf zit.
Jullie snappen het al: denkend dat het messing was geprobeerd de pilot omhoog te buigen, moet kunnen toch?
Bleek dat deel van een witmetalen legering te zijn. Knap zeedie en brak van het frame af. Bij messing geen probleem maar dit witmetaal was wat anders.
En je  wilt toch dat het weer tegen een stootje kan.
Ja, en dat leidde vervolgens tot mijn vraag en jullie prima antwoorden.

Groet
Jan.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #6 Gepost op: 24 December 2008, 20:36:40 »
Ik heb ook zo'n opstelling gemaakt als Ton met een dimmer. Daarnaast heb ik er ook nog een 100 watt lamp parallel bij aangesloten om meer in het regelbereik van de dimmer te komen. Het werkt prima, en je hebt ook nog extra licht op het werk.
Bij witmetaal moet je nooit je bout lang op het werkstuk laten rusten, anders smelt het. Dat kun je alleen riskeren tijdens het uitproberen van de juiste temperatuur. Ik gebruik 70 graden soldeer en flux van Carrs uit Engeland.

Leen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #7 Gepost op: 24 December 2008, 20:48:49 »
Hier nog een tevreden gebruiker met die manier. 'K heb maar een klein boutje, met dimmer. Maar het solderen van de 5500 ging prima. Tevens kun je prima plamuren met het soldeer. Als je messing voorvertint, kun je wit metaal eraan solderen. Of je messing onderdeel voorvertinnen en aan een witmetalen kap solderen. Zo hoef je lantaarns ed. niet te plakken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
  • Carpe diem
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2022, 16:17:13 »



het is zo makkelijk, vervoeg U bij piet peetoom, voor zoals hij het noemt een SOLDEERBIJBEL ;D daar staat ALLES in.


eric

Weet iemand of dit boekje ergens (digitaal) te verkrijgen is?
Carpe Diem

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11303
    • nulpunt
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2022, 16:23:41 »
Bel Piet even...023 533 3105

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2592
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #10 Gepost op: 29 December 2022, 16:25:32 »
Hoi Bert,

En als hij niet opneemt kan je ook even een mailtje sturen naar info@gmens.nl.
Of volgende week in Houten naar zijn stand gaan en even vragen.

Grtz, ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #11 Gepost op: 29 December 2022, 17:55:25 »
Ook las ik het verhaal van een halogeendimmer gebruiken. Om het vermogen af te knijpen.

Ik zet een lamp (geen Led of spaar) samen met de bout achter de dimmer zodat de dimmer wat makkelijker in te stellen is.

Stephan.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
  • Carpe diem
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #12 Gepost op: 29 December 2022, 18:46:22 »
Hoi Bert,

En als hij niet opneemt kan je ook even een mailtje sturen naar info@gmens.nl.
Of volgende week in Houten naar zijn stand gaan en even vragen.

Grtz, ton

Oh is dat GM&S joh  ;D Weet ik veel ! Iedereen heeft 't maar over Piet Peetoom.  ;D
Ja die beste man is in het verleden al heel erg behulpzaam gebleken.
Carpe Diem