Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

S88N bezetmelder door bask185
Vandaag om 17:49:33
Museumdepot Beekbergen in H0 door wob
Vandaag om 17:26:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:23:20
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Eriktrein
Vandaag om 17:22:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 17:18:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 17:11:11
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door MikeMike
Vandaag om 16:53:34
Van 2D afbeelding naar 3D model door defender
Vandaag om 16:38:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:37:46
Doornvliet door gdh
Vandaag om 16:16:37
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:00:59
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 15:18:51
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 15:14:37
Modelbaan Beltheim. door Paulus
Vandaag om 15:00:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Sven
Vandaag om 15:00:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:44:43
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 14:41:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luud H
Vandaag om 13:53:57
Stottering Piko 98551BD door Ben
Vandaag om 13:44:22
LS Models 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 13:30:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:35:19
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door 741230
Vandaag om 12:27:40
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Eric B
Vandaag om 12:04:47
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 12:04:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 11:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Bertje B
Vandaag om 11:25:59
De spoorhaven van Zuidbarge. door Bertje B
Vandaag om 10:58:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 10:57:15
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door henk
Vandaag om 10:04:35
20 jaar BNLS jubileum door ca.gorter
Vandaag om 08:42:20
  

Auteur Topic: Witmetaal solderen................  (gelezen 7341 keer)

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Witmetaal solderen................
« Gepost op: 24 December 2008, 17:24:21 »
Wie kent het geheim achter de soldeerbout.

70 graden soldeer nodig
Vloeimiddel
Witmetaal dat maar zo verdampt al het allemaal te heet wordt.....

Maar een max. 5O watt soldeerbout las ik ergens op het Internet ?
Ook las ik het verhaal van een halogeendimmer gebruiken. Om het vermogen af te knijpen.
Wie kent het echte geheim van de soldeer(bout) techniek?
Hoe hou je het niet te koud, niet te warm maar juist goed?

Groet
Jan
« Laatst bewerkt op: 24 December 2008, 17:29:07 door Hobojohn »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2008, 18:43:41 »
Even zoeken naar soldeerstation met instelbare temperatuur ....

Sander

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2008, 18:47:41 »



het is zo makkelijk, vervoeg U bij piet peetoom, voor zoals hij het noemt een SOLDEERBIJBEL ;D daar staat ALLES in.


eric

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2623
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2008, 19:28:05 »
Jan,

Ik gebruik al jaren een soldeerstation met analoge temperatuurregeling. Ingesteld op de laagste stand (150 Celcius) gaat het solderen van witmetaal prima.

Een soldeerbout met lichtdimmer kan ook. Beetje meer gepruts om de juiste instellingen te vinden, maar het werkt als volgt:
Zet de dimmer tussen de bout en de contactdoos. Dimmer (bijna) dichtdraaien en even opwarmtijd voor de bout nemen. Controleer op een stukje 70 graden soldeer of de bout warm genoeg is om het te laten smelten. Zo niet: dimmer een klein stukje verder opendraaien, weer opwarmtijd nemen en weer proberen. Net zolang totdat het soldeer begint te smelten. Als je die stand hebt gevonden, op de dimmer markeren met een stift.
Daarna ga je verder met stapsgewijs verhogen, alleen nu probeer je met een afvalstukje witmetaal of dat begint te smelten. Als je daarvan ook de juiste temperatuur hebt bereikt, markeer je ook die stand op de dimmer. Tussen de twee markeringen ligt het gebied waarbinnen je witmetaal kunt solderen.

Het vermogen van je soldeerbout heeft te maken met de grootte van de stukken witmetaal waarmee je werkt en niet met de temperatuur. Maar een 50W bout (met dimmer dus!) werkt prima om bijvoorbeeld een witmetalen locomotief in elkaar te knutselen.

Over de "soldeerbijbel" van GM&S: Niet alleen het door Eric getoonde boekje "Low meltsoldeer" is nuttig, ook boekje "Solderologie". Het gaat over solderen in allerlei vormen, diverse tempraturen en met verschillende materialen en is in Houten te koop op de stand van GM&S. (Bij binnenkomst rechterhal, 1e rij.) Daar kan je ook spullen kopen als het juiste vloeimiddel en 70 graden soldeer. En kleine witmetalen kitjes van auto's en tractoren: leuk om het solderen eens uit te proberen voordat je een dure Modelloco kit aanvalt.

Ook goed om je te verdiepen in witmetaal solderen: het boekje "Whitemetal loco's - A kitbuilders guide"  van Ian Rice. Het is uitgegeven door Wild Swan Publications en verkrijgbaar - je raadt het al - bij GM&S.

Succes,
Ton

P.S: Ik heb geen aandelen bij GM&S; ik ben gewoon een tevreden klant.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2008, 19:30:52 door TonM »
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2008, 19:40:32 »
Jan,

Ik sluit me 100% aan bij Ton. Zo werkt het bij mij al jaren succesvol. Met die kanttekening dat ik inmiddels gewoon afval witmetaal gebruik als soldeer. Als je voldoende ervaring hebt met vloeimiddel en witmetaal solderen lukt dat ook. Niet mee beginnen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2008, 20:05:37 »
Mannen, bedankt!

Nu heb ik al veel ervaring met het in elkaar solderen van messing lokomotieven.
Maar dit was voor mij nog een onontgonnengebied.
Ik ga het op jullie manier proberen.
Alle adviezen tot nu toe hebben me goed geholpen. Met name het elektrieke deel.
Ik neem contact op met Piet Peetoom. '

Punt is: ik heb een amerikaanse naar nu blijkt, deels messing lokomotief.
O-schaal smalspoor. (Raad eens van welke spoorwegmaatschappij....)
De pilot ervan was scheef naar beneden , in de fabriek in Korea, aangebracht.
Het raakte de rails aan. Bovendien is de lok  'factory-painted'. Dan zie je niet wat er onder die verf zit.
Jullie snappen het al: denkend dat het messing was geprobeerd de pilot omhoog te buigen, moet kunnen toch?
Bleek dat deel van een witmetalen legering te zijn. Knap zeedie en brak van het frame af. Bij messing geen probleem maar dit witmetaal was wat anders.
En je  wilt toch dat het weer tegen een stootje kan.
Ja, en dat leidde vervolgens tot mijn vraag en jullie prima antwoorden.

Groet
Jan.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #6 Gepost op: 24 December 2008, 20:36:40 »
Ik heb ook zo'n opstelling gemaakt als Ton met een dimmer. Daarnaast heb ik er ook nog een 100 watt lamp parallel bij aangesloten om meer in het regelbereik van de dimmer te komen. Het werkt prima, en je hebt ook nog extra licht op het werk.
Bij witmetaal moet je nooit je bout lang op het werkstuk laten rusten, anders smelt het. Dat kun je alleen riskeren tijdens het uitproberen van de juiste temperatuur. Ik gebruik 70 graden soldeer en flux van Carrs uit Engeland.

Leen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #7 Gepost op: 24 December 2008, 20:48:49 »
Hier nog een tevreden gebruiker met die manier. 'K heb maar een klein boutje, met dimmer. Maar het solderen van de 5500 ging prima. Tevens kun je prima plamuren met het soldeer. Als je messing voorvertint, kun je wit metaal eraan solderen. Of je messing onderdeel voorvertinnen en aan een witmetalen kap solderen. Zo hoef je lantaarns ed. niet te plakken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2022, 16:17:13 »



het is zo makkelijk, vervoeg U bij piet peetoom, voor zoals hij het noemt een SOLDEERBIJBEL ;D daar staat ALLES in.


eric

Weet iemand of dit boekje ergens (digitaal) te verkrijgen is?
Carpe Diem

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2022, 16:23:41 »
Bel Piet even...023 533 3105

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2623
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #10 Gepost op: 29 December 2022, 16:25:32 »
Hoi Bert,

En als hij niet opneemt kan je ook even een mailtje sturen naar info@gmens.nl.
Of volgende week in Houten naar zijn stand gaan en even vragen.

Grtz, ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6799
  • Spaar ze allemaal.
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #11 Gepost op: 29 December 2022, 17:55:25 »
Ook las ik het verhaal van een halogeendimmer gebruiken. Om het vermogen af te knijpen.

Ik zet een lamp (geen Led of spaar) samen met de bout achter de dimmer zodat de dimmer wat makkelijker in te stellen is.

Stephan.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #12 Gepost op: 29 December 2022, 18:46:22 »
Hoi Bert,

En als hij niet opneemt kan je ook even een mailtje sturen naar info@gmens.nl.
Of volgende week in Houten naar zijn stand gaan en even vragen.

Grtz, ton

Oh is dat GM&S joh  ;D Weet ik veel ! Iedereen heeft 't maar over Piet Peetoom.  ;D
Ja die beste man is in het verleden al heel erg behulpzaam gebleken.
Carpe Diem