Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS stoomlocomotief serie boeken door Eelco Storm
Vandaag om 22:25:46
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:21:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 22:09:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
Vandaag om 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
Vandaag om 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:34:33
Laadstation noodsluitseinlantaarn door Thom
Vandaag om 21:33:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
Vandaag om 20:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:40:54
Roco Plan T door henk
Vandaag om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02

Auteur Topic: Ikea wandmeubel treinbaankast  (gelezen 1971 keer)

Sam

• Offline Offline
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Ikea wandmeubel treinbaankast
« Gepost op: 17 June 2024, 15:03:47 »
Ik heb dit al even geleden gemaakt, maar nu even een verslagje van gemaakt. Het gaat niet om de treinbaan zelf, maar meer om de kast waar ik deze in heb weggewerkt. Wie weet, heeft iemand hier iets aan.
Ik had lang alle treinspullen opgeslagen liggen in dozen, totdat ik op MP een plaat te koop aangeboden zag met de Fleischmann Toporamamat 6491. Er zat ook wat rails op maar die was niet best. Gelukkig had ik zelf genoeg om het aan te vullen. Een tijdje heeft deze plaat op schragen in de hobbykamer gestaan en is alle rails opgebouwd en aangesloten. Met de kinderen samen werd hier toen veel mee gereden/gerangeerd. Eclectrisch werd alles aangesloten, ook de seinen. Verder is er het een en ander toegevoegd: Tunnel/berg, helling met tandrad en de draaischijf 6154. Bovenop de berg komt een klein bergstationnetje waar de tandradloc Carl (Fleischmann 4028) met twee korte personenwagonnen kan omlopen.
Omdat er steeds perioden waren dat er wel aan gewerkt werd cq mee gereden werd en dan weer langere tijd even niets mee gedaan werd, moest er een oplossing komen om de baan tijdelijk (stofvrij) te kunnen opbergen. En dan ook op zo’n manier dat alle kwetsbaarheden (seinen, bedrading etc) veilig bleven.
Zie hier de oplossing: Een wandmeubel voor de treinbaan:

Dit zijn allemaal Ikea Besta elementen. Het onderste gedeelte bestaat uit 2 basis elementen van 120cm breed en 64cm hoog. Bovenin een deurtje en onderin een lade. Bovenin zijn twee basis elementen gebruikt van 120cm bij 38cm met kastdeurtjes. Het bovenste deel is op een houten frame gemonteerd.
De diepte van de basiselementen is 40 cm, maar omdat er een rookkanaal in de muur verwerkt zit, die 15cm uitsteekt, is het geheel een stuk naar voren geplaatst. De zijkant is afgewerkt met een plaat MDF.
In het stuk tussen de basiselementen zijn 4 panelen opgehangen, die ieder uit 2 kastdeuren (Lapvikken) bestaan. Die panelen kun je eruit halen:

Wanneer alle panelen eruit zijn, is de onderkant van de treinplaat zichtbaar. Hier zie je ook alle bedrading. Zo kun je hier goed aan werken:

De plaat staat opgeklapt en wordt op z’n plek gehouden door twee grendels aan de zijkanten:

De panelen bestaan zoals gezegd ieder uit twee kastdeuren. Deze zijn aan elkaar vastgemaakt met metalen strips, zodat dit 1 geheel wordt:

Het panel heeft aan de bovenzijde een aluminium u-profiel:

Aan het frame is ook een aluminium u-profiel vastgemaakt, maar dan andersom:

Zo kunnen de panelen aan het frame gehangen worden:

Om het u-profiel te monteren zijn er aan de voorzijde grote gaten geboord zodat de schroeven in de achterliggende zijde van het u-profiel het houten frame ingeschroefd kunnen worden:

Wanneer de grendels worden losgezet, kan de plaat naar je toe scharnieren. Dat is best wel een gewicht en dit moet dus ondersteund worden. Daarvoor heb ik nu nog twee losse Ikea Adils metalen verstelbare poten in gebruik, die ik er los onder zet ter ondersteuning. Omdat deze poten zo’n 15cm te kort zijn, steunen ze op twee straatstenen:

Omdat de plaat 122cm breed is, komt deze behoorlijk ver de kamer in. Ook blijft er dan een gedeelte in de kast onbenut en is het lastig bij de achterwand te komen, waar al het rollend materieel is opgeslagen. De oplossing daarvoor is een zware laderail, die op de steunbalk van het scharnier en met de andere zijde aan een steunbalk aan de plaat is gemonteerd. Hierdoor kan de plaat in het horizontale vlak zo’n 50cm heen en weer schuiven. Zie hier de plaat net neergeklapt:

Vervolgens worden de borgpennen (die de plaat in de hoge stand houden bij opklappen) verwijderd en kan de plaat naar achteren geschoven worden tot tegen de schoorsteen (rechts het witte gedeelte):

De borgpennen zijn gemaakt van een stukje koperbuis van 12mm met een dop erop. Deze worden door de balken geschoven waardoor deze aan elkaar gefixeerd worden en de laderail niet meer kan verschuiven:

Zoals te zien is, is er in de kast ook verlichting en elektra aangebracht. De baan is digitaal voor het rijden met de Roco locmaus. De wissels worden nu nog met de Märklin 7072 wisselschakelaars bediend. De seinen worden handmatig met micro wipschakelaars bediend. Volgend project is een schakelpaneel waarbij de seinen aan de wissels worden gekoppeld en dan doormiddel van drukknoppen (wissels) en bi-stabiele relais (seinen) worden bediend.

Wat nog wel een uitdaging blijft, is het uitlijnen van de kastdeurtjes en de panelen. Met name de bovenste deurtjes zijn erg lastig. Door de grote overspanning zakt dit deel wat door. Daarom klem ik daar, als de baan is opgeklapt, een lat onder die het bovenste deel ondersteund. Ook het uitlijnen van de panelen is lastig. Door wat te experimenteren met dunne houten roerstaafjes, die ik in het u-profiel aan het frame leg, krijg ik ze redelijk op de juiste plek. Maar echt strak wordt het nooit. Ik vind het goed genoeg zo, het is een hobbykamer.
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Noordernet

• Online Online
  • Bricolage français.
Re: Ikea wandmeubel treinbaankast
« Reactie #1 Gepost op: 17 June 2024, 15:15:17 »
Hier is heel wat denkwerk aan te pas gekomen. Ik vind het knap. (y)

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2 Gepost op: 17 June 2024, 15:28:52 »
Mooie constructie! Tip; maak tussen de 2 draagbalken onder je plaat 2 uitklapbare poten. Dan staat het nog steviger ipv die veel te korte Ikea pootjes. Kost je 2 balkjes plus wat ijzerwerk :)

Sam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 June 2024, 16:23:53 »
Dank voor de tip Ronald, maar er kan niets onder de draagbalken geplaatst worden, omdat die dan in opgeklapte stand tegen de panelen aankomen. Maar ik ben nog wel op een iets degelijker constructie aan het broeden. Dat mag best iets zijn dat er "los" onder staat.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: 17 June 2024, 16:28:28 »
Ik bedoel tussen. Kan dat niet? De foto's bestuderen is dat nog een balkdikte ruimte toch? :

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 June 2024, 20:23:06 »
met een bokwieltje onder je poten, kun je ze scharnierend op het uitschuivende gedeelte vastmaken.

Verder:

Goed idee en erg mooi uitgewerkt.  (y)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

• Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
« Reactie #6 Gepost op: 17 June 2024, 20:59:09 »
Hoi Sam, wat een geniaal idee die wandmeubel treinbaankast. Je moet er maar opkomen. Het lijkt erop dat de constructie stevig is gebouwd. Je hebt "enkele probleempjes" op een slimme manier opgelost. (y) (y)  Die bakstenen staan best wel grappig. Ga zo door en veel plezier van je werk.

Vriendelijke groet klein Bruntendijk Friesland.
                           Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Sam

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 June 2024, 08:17:55 »
Dank voor alle complimenten, ik ben zelf ook wel trots op het resultaat  ;D

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #8 Gepost op: 18 June 2024, 10:14:10 »
Mooie oplossing Sam, netjes gedaan  (y).

Hans GJ

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 18 June 2024, 12:23:01 »
Je zou een plaats in de ikea-catalogus moeten krijgen!   ;D

Mooi gedaan!

groeten
Hans

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 18 June 2024, 12:42:28 »
Het is een ingenieuze constructie.

Wat de poten betreft, vast scharnierende poten kan niet omdat de poten langer zijn dan de uitval van het balkje waar ze onder staan.
Maar je kunt ook denken aan losse scharnieren, d.w.z. je maakt de poten los door de scharnierpen er uit te trekken. De poten bewaar je dan ergens apart.

Onder mijn eigen baan heb ik poten van 15 mm stalen pijp (cv-buis). Kan in jouw geval ook want de rest van de constructie biedt voldoende zijdelingse stabiliteit.
Poten kun je precies op lengte maken en in plaats van de straatstenen leg je er een stukje multiplex onder om je tapijt te beschermen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 18 June 2024, 15:16:45 »
Scharnieren zo plaatsen dat de poten in de lengte van de tafel vallen.
Die getekende cirkel een paar posten terug