Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:43:51
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:42:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
Vandaag om 21:41:14
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
Vandaag om 21:28:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:18:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
Vandaag om 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 20:51:01
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 20:20:03
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
  

Auteur Topic: Roco VT601 TEE Helvetia : koppelingen  (gelezen 2024 keer)

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Roco VT601 TEE Helvetia : koppelingen
« Gepost op: 03 October 2020, 17:56:20 »
Ik heb van mijn vader zaliger een Roco TEE Helvetia ( OVP 43014 ) die ik wil verkopen . Probleem is dat ik niet weet hoe de motorwagen aan een rijtuig moet koppelingen. Blijkbaar andere dan de klassieke Roco koppelingen voor deze treinen. Bijgevoegd foto's van de bijhorende koppelingen en het koppelstukje aan de motorwagen en de achterste wagen . bedankt







Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re: Roco VT601 TEE Helvetia : koppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2020, 18:13:04 »
En uit de handleiding:



Zo handig...

Lijkt dat je de twee links onder koppelingen nodig hebt. De andere lijken op koppelingen die eens door een 3e partij zijn gemaakt om het treinstel makkelijker te splitsen.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re: Roco VT601 TEE Helvetia : koppelingen
« Reactie #2 Gepost op: 03 October 2020, 19:22:59 »
bedankt Jan-Peter ,

 nu kan ik tenminste aan de toekomstige koper een correcte uitleg geven. Ik had de handleiding mbt het het aansluiten van koppelingen maar deze info niet.

Groetjes en nog een prettig weekend gewenst

Willy

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1644
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Roco VT601 TEE Helvetia : koppelingen
« Reactie #3 Gepost op: 03 October 2020, 20:44:16 »
JP en Willy,

Verhaal is niet helemaal correct. De koppelings handleiding is van de 2e run van de TEE.
De koppelingen die je zelf hebt zijn van de eerste run, en koppelen dramatisch los.

Via Roco's onderdelen leveringen zijn de koppelingen van de 2e batch nog steeds te bestellen, en werken ook voor de 1e batch.
Wil je de koppelingen gebruiken die je hebt liggen dan moeten die rondjes over de draaistelmiddenas. Verder onder de bak zit dan een haakje om het veertje in te doen.
Koppeling steekt dan net ver genoeg uit om balg aan balg te kunnen rijden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2285
    • Biesje.nl
Re: Roco VT601 TEE Helvetia : koppelingen
« Reactie #4 Gepost op: 03 October 2020, 21:05:13 »
Ik vond die eerste koppelingen wel gaaf, het zijn werkende scharfenberg imitaties. Het is wel even een handigheidje om ze te ontkoppelen inderdaad. Er zat een soort fliepje bij wat daarbij moest helpen. Wat bij mij goed werkt is de rijtuigen tegen elkaar in zijwaarts te bewegen zodat de koppelingen los raken. Lastig uit te leggen :(

Bij de AC versie zijn de metalen koppelingen nodig voor de binnenverlichting van de tussenrijtuigen.

Mvg,

Robert

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
Re: Roco VT601 TEE Helvetia : koppelingen
« Reactie #5 Gepost op: 04 October 2020, 10:12:57 »
De metalen imitatie Scharffenberg-koppelingen zijn tamelijk moeilijk in gebruik;
er hoort een soort vorkje bij dat tussen twee balgen, door bovenop de koppelingen moet komen.

Met met een kleine draai  kun je dan de koppeling lossen.
Het oorspronkelijke metalen plaatje, met twee puntjes, om te ontkoppelen, werkt alleen
door de koppeling van onder te benaderen en dan moet de hele trein op zijn kop:
bijna ondoenlijk als je meer dan 4 bakken hebt!
Het stukje veerstaal, dat de haakjes in de koppelingen vasthoudt, wordt wel eens "lam"
of raakt los en dan is dat bijna niet meer te herstellen ( een paar slagen dun metaaldraad om dat veertje heen....).
De kunststof koppelingen 89211, die om de draaistelas klikken, zijn veel handzamer in gebruik.
Er bestaat ook een versie 89212 met messing plaatjes die een elektrische verbinding
tussen de rijtuigen mogelijk maakt; latere versies hebben koppeling 133494.
François
« Laatst bewerkt op: 04 October 2020, 10:15:15 door 008200 »

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re: Roco VT601 TEE Helvetia : koppelingen
« Reactie #6 Gepost op: 04 October 2020, 10:56:46 »
De koppelingen tussen de rijtuigen vormen geen probleem . Het zijn de koppelingen tussen kop en - eindloc die , zoals Marcel schrijft en het is een understatement , dramatisch los zijn . Het is mij vandaag 1 x gelukt tot ik de set in achteruit liet rijden : alleen de loc reed. Kan er een foto gemaakt worden van de koppeling 2de run + bestelnummer . Groetjes   

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
Re: Roco VT601 TEE Helvetia : koppelingen
« Reactie #7 Gepost op: 04 October 2020, 11:36:44 »
De twee koppelingen aan de uiteinden hebben dezelfde vorm als de tussenrijtuigen, aan de rijtuigkant,
maar zijn zowel bij de metalen "oude" versie als de nieuwere zwarte kunststofversie een maatje korter
aan de koprijtuigkant: daar past ie niet om de draaistelas maar zit met een schroefje aan het draaistel vast.
De metalen koppeling kun je -zoals ik eerder schreef- provisorisch weer werkend krijgen met een metaaldraadje om 
het kleine bladveertje heen. Maar de kunststof koppeling is veel handzamer en makkelijker.

De onderste twee zijn de koprijtuig koppelingen.

 FB
« Laatst bewerkt op: 04 October 2020, 11:49:12 door 008200 »

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re: Roco VT601 TEE Helvetia : koppelingen
« Reactie #8 Gepost op: 04 October 2020, 12:05:09 »
Heb het oogje van de 2 kortere zwarte kunststofkoppelingen vastgemaakt via het schroefje aan beide locs. Dit blijkt voor mij de oplossing te zijn en duurt niet lang . Geen problemen meer tijdens voor -en achteruit rijden . Bedankt