BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: willyTEE op 03 oktober 2020, 17:56:20
-
Ik heb van mijn vader zaliger een Roco TEE Helvetia ( OVP 43014 ) die ik wil verkopen . Probleem is dat ik niet weet hoe de motorwagen aan een rijtuig moet koppelingen. Blijkbaar andere dan de klassieke Roco koppelingen voor deze treinen. Bijgevoegd foto's van de bijhorende koppelingen en het koppelstukje aan de motorwagen en de achterste wagen . bedankt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00756_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00756_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/InkedDSC00749_LI_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/InkedDSC00749_LI_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/InkedDSC00750_LI_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/InkedDSC00750_LI_1.jpg)
-
En uit de handleiding:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VT11.5_Roco_koppl.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VT11.5_Roco_koppl.png)
Zo handig...
Lijkt dat je de twee links onder koppelingen nodig hebt. De andere lijken op koppelingen die eens door een 3e partij zijn gemaakt om het treinstel makkelijker te splitsen.
Jan-Peter
-
bedankt Jan-Peter ,
nu kan ik tenminste aan de toekomstige koper een correcte uitleg geven. Ik had de handleiding mbt het het aansluiten van koppelingen maar deze info niet.
Groetjes en nog een prettig weekend gewenst
Willy
-
JP en Willy,
Verhaal is niet helemaal correct. De koppelings handleiding is van de 2e run van de TEE.
De koppelingen die je zelf hebt zijn van de eerste run, en koppelen dramatisch los.
Via Roco's onderdelen leveringen zijn de koppelingen van de 2e batch nog steeds te bestellen, en werken ook voor de 1e batch.
Wil je de koppelingen gebruiken die je hebt liggen dan moeten die rondjes over de draaistelmiddenas. Verder onder de bak zit dan een haakje om het veertje in te doen.
Koppeling steekt dan net ver genoeg uit om balg aan balg te kunnen rijden.
-
Ik vond die eerste koppelingen wel gaaf, het zijn werkende scharfenberg imitaties. Het is wel even een handigheidje om ze te ontkoppelen inderdaad. Er zat een soort fliepje bij wat daarbij moest helpen. Wat bij mij goed werkt is de rijtuigen tegen elkaar in zijwaarts te bewegen zodat de koppelingen los raken. Lastig uit te leggen :(
Bij de AC versie zijn de metalen koppelingen nodig voor de binnenverlichting van de tussenrijtuigen.
Mvg,
Robert
-
De metalen imitatie Scharffenberg-koppelingen zijn tamelijk moeilijk in gebruik;
er hoort een soort vorkje bij dat tussen twee balgen, door bovenop de koppelingen moet komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koppeling_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koppeling_2.jpg)
Met met een kleine draai kun je dan de koppeling lossen.
Het oorspronkelijke metalen plaatje, met twee puntjes, om te ontkoppelen, werkt alleen
door de koppeling van onder te benaderen en dan moet de hele trein op zijn kop:
bijna ondoenlijk als je meer dan 4 bakken hebt!
Het stukje veerstaal, dat de haakjes in de koppelingen vasthoudt, wordt wel eens "lam"
of raakt los en dan is dat bijna niet meer te herstellen ( een paar slagen dun metaaldraad om dat veertje heen....).
De kunststof koppelingen 89211, die om de draaistelas klikken, zijn veel handzamer in gebruik.
Er bestaat ook een versie 89212 met messing plaatjes die een elektrische verbinding
tussen de rijtuigen mogelijk maakt; latere versies hebben koppeling 133494.
François
-
De koppelingen tussen de rijtuigen vormen geen probleem . Het zijn de koppelingen tussen kop en - eindloc die , zoals Marcel schrijft en het is een understatement , dramatisch los zijn . Het is mij vandaag 1 x gelukt tot ik de set in achteruit liet rijden : alleen de loc reed. Kan er een foto gemaakt worden van de koppeling 2de run + bestelnummer . Groetjes
-
De twee koppelingen aan de uiteinden hebben dezelfde vorm als de tussenrijtuigen, aan de rijtuigkant,
maar zijn zowel bij de metalen "oude" versie als de nieuwere zwarte kunststofversie een maatje korter
aan de koprijtuigkant: daar past ie niet om de draaistelas maar zit met een schroefje aan het draaistel vast.
De metalen koppeling kun je -zoals ik eerder schreef- provisorisch weer werkend krijgen met een metaaldraadje om
het kleine bladveertje heen. Maar de kunststof koppeling is veel handzamer en makkelijker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koppeling-VT11.5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koppeling-VT11.5.jpg)
De onderste twee zijn de koprijtuig koppelingen.
FB
-
Heb het oogje van de 2 kortere zwarte kunststofkoppelingen vastgemaakt via het schroefje aan beide locs. Dit blijkt voor mij de oplossing te zijn en duurt niet lang . Geen problemen meer tijdens voor -en achteruit rijden . Bedankt