Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:46:46
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door FritsT
Vandaag om 18:34:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
  

Auteur Topic: Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken  (gelezen 2177 keer)

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Sinds kort help ik een vriend zijn Trix-Express-modelbaan te ontwerpen. Drie loc's tegelijk door bovenleiding. Echter geen bovenleiding op hele baan. Hoe ontwerp ik een automatische beveiliging die voorkomt dat bij een verkeerde wisselstand een trein met bovenleiding uit het bovenleidingstraject rijdt naar een tweespoortraject?
Dank, FLinn
« Laatst bewerkt op: 12 July 2020, 13:18:12 door Bert van Gelder »
Dank en groet, FLinn

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: beveiliging bovenleidingstraject
« Reactie #1 Gepost op: 12 July 2020, 00:49:06 »
Ik neem aan dat je analoogrijder bent. Schakelcontact op de stand van de wissel die de bovenleiding van het traject net voor de wissel spanningsloos zet als de stand van de wissel niet goed is. Als de wissel geen schakelcontact heeft kan je een bistabiel relais parallel zetten met de spoel van de wissel.
Als je digitaalrijder bent met de pc dan lost de software dit op.

Mvg,  Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: beveiliging bovenleidingstraject
« Reactie #2 Gepost op: 12 July 2020, 11:26:58 »
Ja, het gaat om een analoog bestuurde baan. Dank voor de tip.
Maar, volgende probleem: Het gaat om maar twee situaties op de baan. Eén bovengronds en in het zicht. Dus daar zal de stilstand worden opgemerkt en kan de 'dienstleider' de wissel op de veilige stand zetten. Maar de andere is onder de tafel in het schaduwstation, waarvan twee van de zes sporen geëlektrificeerd zullen worden. Als daar een bovenleidingstrein stil gaat staan en je hebt dat niet in de gaten, kan er een keer iets achterop botsen. Natuurlijk op te lossen met een blokbeveiliging aan de ingang van het schaduwstation. Maar één of andere bezetmelding zou ook goed zijn. Hoe ontwerp ik een bezetmelding voor een stilstaande trein op dat stopvak in de bovenleiding?
Dank en groet, FLinn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: beveiliging bovenleidingstraject
« Reactie #3 Gepost op: 12 July 2020, 11:54:11 »
Parallel over het contact dat de bovenleiding afschakelt zet je een weerstand met led. Als er een bovenleidingtrein onder dat afgeschakelde stuk komt zal de led gaan branden. De stroom loopt dan ook door de loc, maar die stroom is zo klein dat de loc daarvan niet gaat rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: beveiliging bovenleidingstraject
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2020, 12:02:24 »
Heel mooi. Veel dank.

Het toeval wil dat ik tijdens uw typewerk net het draadje zat te bekijken waarin u beschrijft hoe u Heuvelland aan het maken bent. Indrukwekkend voor de relatieve leek die ik ben. Ik ga een vriend, die vooral goed is in scenery, helpen met zijn baan. En het is al een tijd geleden dat ik hetzelfde bij een andere wederzijdse vriend heb gedaan. Toen Märklin M-rails, nu Trix-Express. Een hele uitdaging. Zelf ben ik geen treinen- maar een klokkenman. Maar de elektr(oni)sche uitdagingen spreken mij erg aan.
Nogmaals dank.
Dank en groet, FLinn

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: beveiliging bovenleidingstraject
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2020, 12:54:59 »
Zelf ben ik geen treinen- maar een klokkenman.
Ik ben zelf beroepshalve en hobby-matig een elektronica-man maar ik heb enorm veel bewondering voor (fijn-)mechanica. Kan ik me uren op vergapen  ;)

mvg, Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2020, 16:57:43 »
Een andere oplossing zou ook kunnen zijn, om alleen de trein met bovenleiding te voorzien van een magneet, en een glasschakelaar in de baan om de wissel goed te sturen.
Dan laat je de loc zelf denken.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken
« Reactie #7 Gepost op: 15 July 2020, 18:26:35 »
De oplossing van Klaas Zondervan bracht mij op een verder idee: Wij hebben weliswaar in principe ervoor gekozen stopvakken alleen te maken door te isoleren middenrail, en natuurlijk aan het eind van de opstelsporen in het schaduwstation van die stopvakken te plaatsen, maar als ik daar ook de bovenleiding en de rails isoleer kan ik een bezetmelding maken die aangeeft van welke van de drie rijstromen een loc in het stopvak staat. Ik wil dat stopvak voeden via twee parallelle monostabiele relais, met samen 4x omschakeling waarvan drie te gebruiken voor de bezetmelding. In de bezetstand (NC = normal closed) vindt de loc in het stopvak de twee rails en de bovenleiding gevoed door een extra spanning uit een gelijkstroomadapter van een paar volt gezet op de twee rails en de bovenleiding, elk via een eigen kleur led met uiteraard een voorschakelweerstand, de nul op de middenrail. De trein stopt en geeft via zijn eigen aansluiting, rail links of rechts of bovenleiding, een klein stroompje door zonder te gaan rijden (dank Klaas Zondervan). Een drukknop op het bedieningspaneel zet de relais om en de op NO (normal open) gezette volledige rijstroom doet de trein het stopvak verlaten. Daarna valt de relais terug, maar branden de ledjes niet meer. Wachten op de volgende trein.
Klopt mijn redenering? Maak ik een denkfout? Ik heb de extra permanente voeding bedacht om niet afhankelijk te zijn van de variabele rijstroom op de hoofdbaan.

Dank en groet, FLinn

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken
« Reactie #8 Gepost op: 15 July 2020, 18:29:28 »
Van het echte klokkenmakersvak heb ik niet veel verstand, omdat ik juist in (vroege) electrische klokken doe. Combinatie dus van gelukkig eenvoudige electronica, een beetje mechanica en verder geduld en gezond verstand. En poetsen.
Dank en groet, FLinn

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken
« Reactie #9 Gepost op: 15 July 2020, 18:30:25 »
Een andere oplossing zou ook kunnen zijn, om alleen de trein met bovenleiding te voorzien van een magneet, en een glasschakelaar in de baan om de wissel goed te sturen.
Dan laat je de loc zelf denken.

Groeten Arjen

Dat opent weer nieuwe mogelijkheden. Ik ga studeren.
Dank en groet, FLinn

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken
« Reactie #10 Gepost op: 15 July 2020, 18:56:46 »
Als je, zoals je zelf aangeeft, detectie doet in middengeleider en bovenleiding dan kan je dit ook gebruiken om de wissel om te zetten nasr een spoor met of zonder bovenleiding.

Mvg, Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re: Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken
« Reactie #11 Gepost op: 15 July 2020, 19:24:24 »
Een andere oplossing zou ook kunnen zijn, om alleen de trein met bovenleiding te voorzien van een magneet, (...)
Kleine variant daarop: magneet in pantograaf, hallsensor in bovenleidingdraad?
ik doe dat met korte pendeltreinen om ze van hoofdbaan via wissel op kopsporen te zetten.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2020, 00:49:47 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail