Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:06:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Vollmer ringloods deuren door Duikeend
Vandaag om 16:37:37
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
  

Auteur Topic: Benaming ruimte NS1100, tussen 2 cabines?  (gelezen 5594 keer)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Benaming ruimte NS1100, tussen 2 cabines?
« Reactie #30 Gepost op: 05 April 2021, 20:04:20 »
Nou, niet helemaal. Er wordt geen woord gebruikt om de ruimte als geheel aan te duiden, maar de HS-ruimte, compressorruimte en ventilatorruimte worden apart benoemd

Kijk en leuk, heel langzaam begint het te komen. Nog een dagje en we zijn eruit. Compressorruimte is wel wat ver gezocht, die staan namelijk gewoon in de HS ruimte bij een 1100. In een 1500 in de ventilator ruimte en bij een 1200 in de neuzen  :)

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Benaming ruimte NS1100, tussen 2 cabines?
« Reactie #31 Gepost op: 05 April 2021, 20:29:54 »
Altijd nog beter dan de HS ruimte. Een van de kenmerken van een HS ruimte in een elektrische loc is dat deze afgesloten is en alleen te betreden is na aarden van de HS installatie.
Dat is bij de ruimte tussen de cabines niet het geval, daar kan je zo in.Niet alleen bij de 1100, bij alle elektrische locs.
Dat een machinist (?) dit dan toch HS ruimte noemt is opmerkelijk en jammer voor de geschiedschrijving over spoorde begrippen......
Bij de 1100 kun je alleen zo 1 zijgang in.
Verder zijn het niet machinisten die de ruimte waar de HS apparatuur schakelaars zich bevinden HS ruimte noemen.
Echter is het de benaming zoals deze tijdens NS opleidingen, instructies en in bedieningsvoorschriften, storingsgidsen etc. gebezigd werd/word.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Grtz. Frits

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Off-topic Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #32 Gepost op: 05 April 2021, 21:39:31 »
Dat van die voltmeter denk je maar. In de hoogspanningsruimte zit een transformator die ca. 2000 volt omzet naar (de standaardwaarde van) 100 volt. Dan is het alleen een kwestie om de schaalaanduidingen op de voltmeter aan te passen.

Vandaar dat de neus van mat 64 verboden was voor nsr machinisten. Dat was namenlijk ivm het feit dat er hoogspanning aanwezig was ;)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Benaming ruimte NS1100, tussen 2 cabines?
« Reactie #33 Gepost op: 05 April 2021, 21:47:04 »
Tsja, toen het NSR werd veranderde er veel, zo hoor ik wel vaker, NS machinisten mochten 40 jaar lang wel in de neus Mat64, toch ?
« Laatst bewerkt op: 05 April 2021, 22:05:29 door Dwergsein »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Benaming ruimte NS1100, tussen 2 cabines?
« Reactie #34 Gepost op: 06 April 2021, 19:35:23 »
Een transformator op gelijkspanning? Dat zal wel een ander ding zijn.
Daar zat ik later ook aan te denken. Jouw beschrijving lijkt mij treffend gekozen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.