Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 16:02:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 15:49:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 12:58:50
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:52:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 10:12:31
  

Auteur Topic: Open of dichte tafel?  (gelezen 1612 keer)

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Open of dichte tafel?
« Gepost op: 26 May 2020, 09:44:12 »
Goedemorgen!
Ik ben een nieuw begin aan het maken met een H0-baan van 2,2 bij 1,2 meter. Sporenplan is afkomstig van onderstaand plaatje, met het landschap ga ik wel dingen anders doen. Ik twijfel alleen sterk tussen het type onderbouw: Een open of dichte tafel. Ik wil veel doen met glooiing in het landschap (voor zover mogelijk op deze oppervlakte), wat wellicht pleit voor een open tafel. De beperkte oppervlakte pleit misschien juist meer voor dicht. Hebben jullie nog tips/inzichten die helpen bij de keuze? Bedankt voor de reactie!


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Open of dichte tafel?
« Reactie #1 Gepost op: 26 May 2020, 09:54:22 »
Goedemorgen Martijn,

Het sporenplan laat een flink hoogteverschil zien, omdat de rondgaande baan onder het -horizontaal liggende- emplacement doorgaat. In jouw situatie zou ik een open frame gebruiken. Aan een dichte plaat als ondergrond heb je niet veel.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Open of dichte tafel?
« Reactie #2 Gepost op: 26 May 2020, 09:55:31 »
Open.

Kun je overal altijd veel beter bij (vanaf de onderkant dus). Alleen stroken waar de sporen liggen.
En wil je ook die rivier, maakt dat het alleen maar makkelijker. Niveau 0 is dan de bodem van die rivier en vandaar omhoog werken.
Ook een ontsporing in de tunnel kun je makkelijker verhelpen.

Succes!
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Open of dichte tafel?
« Reactie #3 Gepost op: 26 May 2020, 10:16:45 »
Dank voor jullie reacties! Bereikbaarheid van storingsgevallen is idd wel een ding.

Áls het een dichte tafel was geworden had de plaat zowieso al op niveau -1 gelegen (waar tevens de rivierbedding ligt, de 2 bruggen liggen op niveau 0), maar dan had ik wel heel veel landschapsmateriaal bovenop moeten leggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Open of dichte tafel?
« Reactie #4 Gepost op: 26 May 2020, 10:52:47 »
Je kunt ook voor een tussenvorm kiezen. Begin met een vlakke plaat en teken daar het sporenplan op. Zaag de spoorbedding uit en breng die op hoogte met steunen er onder. Je bent dan vrij om vloeiende overgangen te maken naar de verschillende niveaus. Op plekken waar sporen elkaar kruisen moet je dan wel een stukje tussenvoegen.
Het restant van de vlakke plaat laat je gewoon liggen, dat dient dan als basis waar je het landschap op laat steunen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

  • Online Online
  • Berichten: 6263
Re: Open of dichte tafel?
« Reactie #5 Gepost op: 26 May 2020, 12:02:53 »
Open, in elk geval de bereikbaarheid waarborgen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0