Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
Mijn-bouw Indonesie door spoorijzer
Vandaag om 16:22:41
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
  

Auteur Topic: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?  (gelezen 2513 keer)

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Gepost op: 12 May 2020, 22:03:47 »
Hallo,

Ik heb mijn schaduwstation helemaal gereed. Deze is met code 100 van Peco aangelegd. Nu ga ik beginnen met het maaiveld. Ik zit nu te twijfel of ik voor code 75 zal kiezen of gewoon voor code 100. Code 75 ziet er wat verfijnder uit maar hoe zijn de ervaringen betreft wissels qua ontsporing en dergelijke. Ik weet dat voor het moderne materieel geen probleem is voor de flenzen enz. Nu heeft Peco overgangstukje van code 100 naar code 75. Zijn hier ervaringen mee of dit goed werkt en deze overgang niet voor problemen zorgt? Deze komt namelijk dat uit het zicht om de overgang te camoufleren.

Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt

Groet Niek
« Laatst bewerkt op: 12 May 2020, 22:51:43 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Code 100 of 75
« Reactie #1 Gepost op: 12 May 2020, 22:44:27 »
Code 75 werkt prima. Ook geen ontsporingen.
Volgens mij wordt het bij Fremo op hun grote emplacementen met lange goederentreinen en veel gerangeer ook veel gebruikt, dus dat zit wel goed.

Ik heb een oude roco loc uit 1973 en ook die rijdt er prima overheen. Dus al het NEM spul doet het.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #2 Gepost op: 12 May 2020, 23:01:09 »
Ik werk al jaren uitsluitend met code 75. Geen enkel probleem mee ondervonden. Met de wissels van Peco heb ik geen ervaring want ik bouw mijn wissels zelf, met hetzelfde railmateriaal. Maar ik lees ook nooit over ontsporingsproblemen op Peco wissels.
Bij code 75 heb je in de hoogte maar 1,3 mm ruimte voor de flenzen. De maximale flenshoogte volgens de NEM is 1,2 mm, dus er is weinig ruimte, maar het is genoeg.
Sommige oudere modellen hebben hogere flenzen, maar die zul je bij Roco niet aantreffen. Wel b.v. bij Lima, Jouef en Piko.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Online Online
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #3 Gepost op: 12 May 2020, 23:15:38 »
Op al mijn modules ligt Peco railmateriaal code 75. Mits netjes gelegd geen enkel probleem.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #4 Gepost op: 12 May 2020, 23:19:53 »
Wat de railverbinders beteft, die heeft Peco speciaal gemaakt voor de overgang van code 100 naar code 75. Dus het zou wel vreemd zijn als dat niet zou werken. Belangrijk is dat de bovenkanten van de rails en de binnenkanten (de kant van de flenzen) gelijk liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #5 Gepost op: 12 May 2020, 23:48:17 »
De SL-113 werkt goed, maar is mechanisch niet erg sterk vanwege de twee aparte stukjes rail.
Op de BMB (Britse Modulebaan) gebruiken we al 5 jaar Peco code 75. Ik kan het je aanbevelen, want het is net zo goed als code 100, maar wel een stuk fraaier.

Leen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #6 Gepost op: 13 May 2020, 08:54:02 »
Ik dacht meer aan de SL112, dat zijn railverbinders.
Eigenlijk heb je helemaal geen overgangsstukken nodig. Leg de code 100 en code 75 gewoon tegen elkaar. Misschien moet onder een van de twee nog een stukje karton om op gelijke hoogte te komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #7 Gepost op: 13 May 2020, 09:02:03 »
Enige probleem wat ik ondervind bij lagere rails is dat als een lok een keer een antislipbandje verliest je dit hoort op die lage rails. Door de dikte van het bandje dat je mist is de hoogte van de flens niet meer correct.

Je kunt het natuurlijk ook als voordeel zien omdat je direct hoort dat er een bandje af is, en je de loks niet elke keer hoeft te controleren.

Bij mij rijden er echter wel wat loks rond zonder z'n bandje, die komen zonder problemen rond, en merk ik het niet zo. Alleen als ze een keer over het spoor van mijn zoon rijden hoor ik het.

Groet,
Roelco

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #8 Gepost op: 13 May 2020, 09:02:40 »
Dank voor de antwoorden (y).
@stOOmboy, heb je met de sl 113 iets gedaan om te verstevigen Bijv? De spanning doorvoer is ook prima of is dat een punt van aandacht?

Dan heb ik mijn keuze wel gemaakt en ga ik voor code 75 omdat ik het optisch er mooi uit vindt zien en dat het geen noemenswaardige problemen oplevert.

@ Klaas. Geen probleem, ik heb alleen jong materieel dus zal ik geen last hebben van materieel met hogere flenzen. Sl112 was ik nog niet tegen gekomen, zal er is naar kijken en is wellicht betere overgang dan de sl 113( zie reactie stOOmboy).

Mvg Niek

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #9 Gepost op: 13 May 2020, 09:52:44 »
Roelco, doorrijden met missende bandjes, dat moet je niet doen. Op een fiets met een lekke band blijf je toch ook niet doorrijden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #10 Gepost op: 13 May 2020, 10:35:25 »
Dank voor de antwoorden (y).
@stOOmboy, heb je met de sl 113 iets gedaan om te verstevigen Bijv? De spanning doorvoer is ook prima of is dat een punt van aandacht?

Na verloop van tijd moest ik op de plek van de SL-113 iets veranderen en toen heb ik zelf een overgang gesoldeerd met code 100 lasjes, ongeveer zoals Klaas in post #6 voorstelde. Die kun je naar eigen smaak maken. Of er sprake was van hoogteverschil tussen code 75 en 100 weet ik niet meer, maar met wat stukjes karton o.i.d. is dat zo opgelost en veel is het niet.
Afgelopen herfst heb ik met de modulebaan nog een paar code 100 naar 75 overgangen gemaakt met de SL-113 en dat ging prima. Geen probleem gehad met de spanningsoverdracht. Onder de SL-113 zit een bruggetje wat beide rails doorverbindt:
https://www.osbornsmodels.com/peco-sl-113-ooho-transition-tracks-4-from-code-100-to-code-75-22139-p.asp

Ik zou het gewoon een keer proberen om te kijken wat ik het fijnste vind. Het is echt geen probleem om een code 75 naar code 100 verbinding te maken, zowel met de SL-113 als met de eigen knutselovergang.

Leen.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #11 Gepost op: 13 May 2020, 12:59:43 »
Veel overgangen (mee)gemaakt...


Raillas code 100 pakken,
in t midden tot op de flens/onderzijde wegslijpen
Nu kun je de onderkant ter plekke van de inkeping in een z buigen ipv vlak
1 kant code  100
Andere kant code 70
Raillas op juiste knik bijbuigen
Kartonnetje onder code 70 bielzenmat
Klaar...
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #12 Gepost op: 13 May 2020, 13:07:15 »
Wat ook werkt: railverbinder half op de code 100 railstaaf schuiven. Het uitstekende deel met een tang platknijpen, de code 75 daar op leggen en vastsolderen.
Er zijn dus vele manieren om het doel te bereiken. Niet te veel vasthouden aan wat de fabrikanten hebben gemaakt maar zelf je fantasie laten gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #13 Gepost op: 14 May 2020, 12:15:33 »
Die Peco code 100 <> 75 overgangstukjes werken best wel goed.
Die hebben we succesvol gebruikt om de BMB OO Modulebaan (Code 75) aan te klikken met de MSM HO Forumbaan (Marklin K-rails) van en in de OVMV club te Aalst voor het Modulotreffen vorig jaar.
Bijgevolg zitten er altijd enkele exemplaren van in mijn box met reserve railstukjes voor op rijdagen/events.
Ik ben dan ook van plan om op het 'kelderverdiep' van de nog te bouwen zolderbaan code 100 rails te gebruiken (mix Marklin K & Piko) en bovenaan de Peco 75 flex en de SL-113 als overgangen te gaan gebruiken.
Vroeger reed ik 3R~ en hiermee kan ik de K-Rails hergebruiken.

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 14 May 2020, 12:29:47 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Peco code 100 en 75, overgang zonder problemen?
« Reactie #14 Gepost op: 14 May 2020, 13:05:24 »
Alle dank voor de antwoorden en tips. Ik heb mijn keuze gemaakt en ga voor code 75 op het maaiveld.

Groet Niek