Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 10:29:31
Pendel module Viessmann 5214 door Eric B
Vandaag om 10:28:46
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 10:25:17
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 10:09:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 09:54:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Stroomdetectie issues. door bask185
Vandaag om 09:09:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 09:04:26
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 08:55:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 08:51:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:57
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
  

Auteur Topic: Verbeteringen aan de mat' 46  (gelezen 5205 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Verbeteringen aan de mat' 46
« Reactie #15 Gepost op: 02 March 2025, 21:19:10 »
Ronald,

Ik moet werken met de beperkingen van de ets plaatjes. Ik heb nog onderzocht of dit met een messing strip te verbeteren was maar ik liep tegen de beperking van de afstand tussen wiel en draaistelzijkant. Daar kan je niet voldoende mee uit de voeten. Uiteindelijk besloten om twee zijkantjes op elkaar te solderen en dat maakt welliswaar het draaistel ietsje breder maar veel stijver en daar was het mij om te doen.

Verder met de verbeteringen. Na de bakovergangen met de Jakobsdraaistellen is nu aan de beurt de andere/ gewone bakovergang. De karst-o-matic functioneert hier redelijk goed maar toch had ik hier twee dingen tegen. Ten eerste de stijfheid van de koppeling, Het onderling kantelen van de bakken is onmogelijk geworden waardoor in bochten de boel gaat wringen en leid tot ontsporingen, of draaistellen worden uit het spoor getild.  Ten tweede vind ik het optisch niet mooi in de bocht, dan heb je tussen twee bakken een vrijstaande vouwbalg.

Ik heb voor mijn mat' 40 de ElD-2 en de ElD-5 de kortkoppeling mechanieken gebruikt van de Piko Hondekop en de bevallen goed. Stroomvoerend en kort gekoppeld. Dus die heb ik hier ook toegepast.







De buitenblagen heb aangegeven door strookjes kunststof strip. De afmeting heb ik bepaald door de bakken in een bocht te plaatsen en te meten wat de afstand is tussen de kopbakken.

Dan nog een verbetering en wel de aandrijving. Mijn oplossing was om de aandrijving toe te passen van de Roco OBB 2045 dieselloc, echter de snelheid was niet bepaald een sneltrein maar een gewone dieselloc met een maximum snelheid van 90 km/u. Nu heb ik daar niet zo direct moeite mee, modeltreinen die ik zie rijden visueel gezien te snel. Maar om die 90 km/u te halen moest het motortje en de decoder wel heel erg hard werken en werden dan ook flink heet. Dus de Piko hondekop aandrijving werd hier ook toegepast.





Je krijgt dan een mooi soepele aandrijving die goed regelbaar is. De maximum snelheid is dan 160 km/u maar als je hem dan op 80 km/u laat rondrijden dan is dat veel rustiger.
Kijk maar
<a href="https://www.youtube.com/v/D0Sr0GO4Q80" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/D0Sr0GO4Q80</a>

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Verbeteringen aan de mat' 46
« Reactie #16 Gepost op: 05 March 2025, 20:45:11 »
Dan nog één verbetering gedaan, dit keer niet aan het treinstel maar aan mijn baantje. Ik heb de R2 bochten vervangen door R3. Het treinstel gaat hier er soepeltjes doorheen  (y)

<a href="https://www.youtube.com/v/0qM-g9Zkb60" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/0qM-g9Zkb60</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/RC82E8l8Fpg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/RC82E8l8Fpg</a>

Dan nog een ander ding. Van de mechaniekjes die ik heb gemaakt voor de bakovergang van get Jakobsdraaistel heb ik een extra exemplaar gemaakt voor onze grote vriend FRIE.
Hij gaat dan exemplaren afgieten en exemplaren maken met een 3D printer. Ik bedoel deze mechaniekjes.



Als je een exemplaar wilt hebben dan moet je even een mailtje/PBtje sturen naar FRIE.

Rob


Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 5478
  • Modelspoor is emotie...
Re: Verbeteringen aan de mat' 46
« Reactie #17 Gepost op: 07 March 2025, 19:05:47 »
Knap werk Rob (y) (y)
Tbinnebarretije…