Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 00:50:06
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
24 October 2025, 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
24 October 2025, 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
24 October 2025, 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
24 October 2025, 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
24 October 2025, 18:49:17
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
24 October 2025, 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
24 October 2025, 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
24 October 2025, 16:04:50
  

Auteur Topic: Philotrain motorpost: technische handleiding?  (gelezen 3105 keer)

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Gepost op: 14 December 2013, 11:29:02 »
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs een Philotrain motorpost kunnen bemachtigen, maar helaas zonder (technische) handleiding.  Heeft iemand wellicht een digitale kopie voor mij?

Onderop zitten 2 schuifschakelaars waarvan er 1 niet duidelijk is. De ene is om te kiezen of je de pantograaf wil gebruiken voor stroomafname, bij de andere staat slechts "on - off" - zie ook de foto's. Waartoe dient deze?


en close-up

Pantograaf schakelaar


Normaal heb ik niet zo'n vrees om een trein open te maken, maar het is toch wel handig een beetje te weten waar de klemmetjes/schroefjes en draadverbindingen zitten.  Is het het spannender dan de 4 groen omcirkelde schroeven los te draaien?

Groeten,
Erik.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5479
  • Modelspoor is emotie...
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2013, 11:45:42 »
Ik zou zeggen:stuur eens een mailtje naar Philotrain zelf...   ;)
Tbinnebarretije…

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2013, 12:00:52 »
Uiteraard eerst een mailtje naar Philotrain gedaan, maar nog geen reactie.

Mvg,
Erik

<edit> Maar zie, zeer attent op zaterdagmiddag een antwoord van Philotrain:
Citaat
Geachte heer,

Bij de mP 3000 hebben nooit papieren gezeten. Het technisch onderhoud bestaat uit het zeer zuinig smeren van de wielassen en daar houdt het wel mee op.
[...]

Met vriendelijke groet,
Wim Wolters
« Laatst bewerkt op: 14 December 2013, 12:30:12 door E.r.i.k. »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2013, 12:31:16 »
Ook nog nooit een gebruiksaanwijzing erbij gezien, maar ik meen me te herinneren dat je met de tweede schakelaar de sluitseinen kan uitzetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2013, 18:31:42 »
Probeer je toch gewoon uit, weet je snel genoeg waar het een en ander voor dient. (y) ;D ;D

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2020, 01:27:30 »
Is om de verlichting geheel uit te schakelen. De tweede schakelaar ontbreekt bij mij, zit een plaatje overheen, de mijne is voor continue bovenleidingbedrijf geschikt gemaakt.

Gheghe, ff dooie topics omhoog schoppen.  :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2518
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2020, 09:03:30 »
Hoi Erik,

Toevallig heb ik Dinsdagavond een poging gedaan om de motorpost te openen en kom ik nu ( Woensdagochtend ) het draadje met de vraag over het openmaken tegen.

Als je de vier groen omcirkelde schroefjes losmaakt komt de bodemplaat met de apparaatkasten los. De draaistellen blijven dan nog aan de kap zitten. De aandrijving zit op de bodemplaat en gaat naar ieder draaistel met een tweedelige cardan overbrenging.

Links en rechts naast ieder draaistel zitten ook schroefjes ( dus twee per draaistel ) waarmee je het voorste stuk van de bodemplaat met het cabine-interieur loshaalt.

1 draaistel met cabinebodem kon ik een stukje naar het midden van de bak schuiven en uitnemen, het andere draaistel blijft ergens achter haken en heb ik nog niet kunnen verwijderen.

Ook zitten er nog draadjes tussen onderstel en kap voor de verlichting en naar de pantograven. Dus het gaat allemaal niet zo makkelijk als bij een treinstel van nu, waar alle techniek en verlichting aan de  bodemplaat vastzit.

Ben benieuwd of je dezelfde problemen tegenkomt met het uitnemen van de draaistellen.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2020, 09:08:20 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2020, 18:57:58 »
Dat heb ik dus ook allemaal gedaan eergister.  ;D De montageplek van de draaistelplaatjes is echt lekker subtiel gekozen... vervolgens stuit de cabinewand tegen de schroef van de pantograaf.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...