Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 23:14:55
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
Vandaag om 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
  

Auteur Topic: Krul in verenstaal  (gelezen 2270 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Krul in verenstaal
« Gepost op: 03 January 2020, 12:05:26 »
Hallo,

als ik mijn wisselmotors van Conrad monteer maak ik het draadje verenstaal altijd recht vast tussen de wissel en de motor.

Nu zie ik ook vaak bij andere bouwers dat ze een een Z-vorm of krul in het draadje maken.
Geeft dat betere resultaten?

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Krul in verenstaal
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2020, 12:10:50 »
Door een krul of zigzag maak je de effectieve lengte groter, waardoor de verenstaaldraad soepeler wordt. Of dat zinvol is zou je zelf moeten proberen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Krul in verenstaal
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2020, 12:41:42 »
Inderdaad,
ik zet er soms een veertje nog tussen ipv Z of krul. Het aandruk- en trekstaal verkrijgt daar door "veerkracht".

Door de Z oid kan de motor nog iets langer doorlopen als de wissel al op de juiste stand staat.
Het veren staal kan door de Z het verschil in lengte opvangen.
Zou je dat niet doen dan zou het draad "krom" kunnen gaan staan.

Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Krul in verenstaal
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2020, 13:25:26 »
Ronald, je schetst hier een andere situatie. De staaldraad wordt hier in de lengterichting verplaatst waarbij je door de zigzag een lengteoverschot kunt compenseren. Maar Jeroen heeft het over een Conrad aandrijving, daarbij wordt de veerdraad in dwarsrichting bewogen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2347
Re: Krul in verenstaal
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2020, 13:30:14 »
ik gebruik geen Z op mijn hoffmann aandrijvingen.Heb wel een juiste maat verenstaal genomen dat nog meebuigt om de wissel te kunnen  openrijden.Ik rij 3 rail dus kan het geen kwaad kwa polarisatie.
Conrad is hier de goedkopere versie van tenzij je nog een andere aandrijving bedoelt.
Greetings,salutations,groetjes,

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Krul in verenstaal
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2020, 14:39:23 »
@Klaas, maakt toch niet uit hoe het verenstaal wordt bewogen/aangedreven??
Ik ken de Conrad wel. Heb ze zelf ook (en gebruikt).

Ik laat het hierbij.

Ronald Visser



Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re: Krul in verenstaal
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2020, 14:56:43 »
Maakt best veel uit of je het veren staal puur als trek duw stang gebruikt, of haaks op de beweging.

sorry, ik zie dat je het erbij laat. gelieve mijn post niet te lezen,.

omdat duidelijkheid best belangrijk is:
 Wordt de veer als trek duw stok gebruikt, adviseer ik een knikje, een z of krul. Dit geeft de veer mogelijkheid om te buigen indien de slag van de wissel en motor niet precies even lang zijn.
« Laatst bewerkt op: 03 January 2020, 17:22:00 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Krul in verenstaal
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2020, 15:04:12 »
Nee, het wordt dan alleen maar een welles, nietus. En dat vindt ikzelf niet passen.

De vraag was waarom er een Z wordt gemaakt. Dat probeer ik uit te leggen. Ik zeg niet dat de Conrad voorzien moet worden van een Z.  :angel:   Excuus als dat niet duidelijk was.

Ik laat het dan voor de tweede maal hierbij. ;)

Ronald.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2347
Re: Krul in verenstaal
« Reactie #8 Gepost op: 03 January 2020, 17:20:31 »
eenvoudig : de z vorm wordt gebruikt als je de wissel aanstuurt via een in de modelbouw bekend fenomeen als bowdenkabel.Als je de conrad/hoffmann rechtstreeks onder de wissel monteert heeft het geen enkel nut er een Z in te zetten.Zou trouwens super moeilijk zijn.In de op afstand bediende versie heeft het wel enig nut .Dit om verschillen in verplaatsing (en lengte uitzetting) op te vangen.
PS: we geven elkeen uitleg om de topic starter te helpen en daar zijn soms verschillende meningen/ervaringen mogelijk.Soms moet men niet te snel op de teen getrapt zijn :) als anderen iets anders zeggen.We helpen en leren allen van elkaar
Greetings,salutations,groetjes,

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Krul in verenstaal
« Reactie #9 Gepost op: 03 January 2020, 19:46:28 »
 (y) (y) (y) Mijn tenen zijn heeeel lang. Daar sta je dus zo op.  :angel:

Ronald Visser
(Als je dat denkt, dan ken je me niet).

Trouwens er zijn nog Wim Vink kalenders te koop: zeker nog 8 stuks  ;)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Krul in verenstaal
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2020, 10:30:45 »
Hallo,

bedankt voor de reacties. Dit is nu inzichtelijk geworden voor mij.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.