Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 17:48:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:24:23
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:36:02
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
  

Auteur Topic: Scottburgh - (Baanplan N)  (gelezen 1942 keer)

Ron H

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Scottburgh - (Baanplan N)
« Gepost op: 03 February 2008, 21:44:49 »
Schaal: N
Land: Zuidafrika
Tijdperk: III-IV
Rails: Roco en trix
Ruimte baan: 180cm breed, 80cm diep

Mijn baan moet een voorstelling worden van een station tussen Scottburgh en Pennington (ten zuiden van Durban). Het spoor loopt langs de kustlijn van Kwazulu-Natal. Dit bied me in de toekomst ook nog genoeg mogelijkheden om dit (bij meer ruimte) uit te breiden.

In het verleden was dit een tussenstation met een apart perron om goederen te lossen. Tegenwoordig pendelt er alleen nog een passagierstrein tussen dit station en het station van Durban. De rest van de lijn wordt niet meer gebruikt en begint ook redelijk te vervallen.

Het probleem met dit plan is dat ik wil dat een trein die één kant op gaat, ook weer van die kant terugkomt. Ik heb nu bedacht om dit te regelen door op niveau nul grote "bochten" aan te leggen. Misschien heeft iemand hiervoor een beter plan.

Ik moet ook nog ergens uitzoeken wat voor treinen er in die tijd in Zuidafrika reden.



zichtbaar gedeelte niveau 1:

http://i228.photobucket.com/albums/ee165/Mr_Pilot/scottburghniv1.jpg
de binnenste baan gaat met de klok mee, de buitenste ertegenin.

onzichtbaar niveau 0:

http://i228.photobucket.com/albums/ee165/Mr_Pilot/scottburghniv0.jpg

Mocht iemand op- of aanmerkingen hebben waarmee het beter/makkelijker/mooier kan, hoor ik het graag.

Groeten,
Ron



« Laatst bewerkt op: 09 February 2008, 10:10:31 door Hans van de Burgt »

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Scottburgh (Baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 03 February 2008, 22:34:57 »
Beste Ron,

Die grote bochten op niveau 0 zijn natuurlijk wel effectief!
Zolang je de sporen op het station gescheiden houdt zoals je nu prima doet heb je geen zogenaamde keerlus. En dat is mooi want keerlussen zijn voor de niet al te electronisch aangelegde mensen onder ons wat lastig te maken.  :-[
Verder weet ik niet hoe dat sporenplan van dat zuidafrikaanse station er uit ziet (kon het op indernet ook zo vlug niet vinden, dus misschien heb jij wat plaatjes die je hier kan delen met ons?) maar je station ziet er iets wat appart uit. (niet verkeerd bedoeld!) Maar als ze dat in zuidafrika ook zo hebben dan heb ik niets gezegd.

Je bogen bovengronds kan je misschien beter nog met flexrail maken voor mooie vloeiende bogen ipv de aaneenschakeling bochte die je nu hebt.

En wellicht kan je bijde bogen ondergronds uitvoeren in dubbelspoor zodat je daar mooi 2 lange schaduwstations hebt (in iedere "keerlus" 1 )
ipv die ene iets wat korte die je nu hebt.

En als laatste... wilde je op je baan alleen treinstellen of ook getrokken treinen?
Met alleen treinstellen kan je namelijk de ondergrondse bogen schrappen en aan bijde kanten een soort van ondergronds kopstation maken. Wat ook heel makkelijk te maken is en meer capaciteit heeft als het gaat om treinen "opslaan"

Is er trouwens wel veel zuidafrikaans marerieel tekoop in N?

m.v.g.

Mark

Ook N spoorder, die zelfs nog niet tevreden is met de hoeveelheid NL N spoor.  :-[
love to build realistic     let's be kind.

Ron H

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Scottburgh (Baanplan N)
« Reactie #2 Gepost op: 03 February 2008, 22:53:11 »
Mark,

Toevallig woonde de opa van mijn vrouw daar, dus ik ben er zelf nogal eens het spoor overgestoken naar de zee. Ik heb alleen maar een foto van het rangeergedeelte vanuit zijn tuin gemaakt. Volgende week gaat schoonpa "even" 60km voor mij rijden om een paar foto's te maken, als hij niet hoeft te werken.

Mijn dochter van 4 moet ook een beetje kunnen rijden, met twee kopstations wordt dat te lastig voor haar.

Wat er precies in Zuidafrika rijd, weet ik (nog) niet. Beschikbaarheid van Zuidafrikaans materiaal ook niet, maar ik heb er ook wel treinen zien rijden, waarvan ik dacht dat ze uit Nederland kwamen. Ik heb op een site wel eens een link naar een Zuidafrikaanse modelspoorclub gezien. Misschien dat ik daar wat hulp kan krijgen m.b.t. het materiaal.

Ik heb nu dus geen foto's van het station, maar ik heb even gespiekt op google earth om mijn geheugen weer te helpen.
Coordinaten:  Breedtegraad: 30°21'46.57"Z  Lengtegraad:  30°42'38.72"O

Groeten,
Ron

Anoniem

  • Gast
Re: Scottburgh (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2008, 22:47:23 »
Zuid-Afrika, dat is nog eens een niet-alledaags voorbeeld... reken erop dat je alles zelf moet bouwen (alle treinen, maar ook alle scenery), want ik kan je vrijwel garanderen dat er niets te koop is. Verder heeft in Zuid-Afrika het grootste gedeelte van het spoorwegnet een spoorbreedte van 1067 mm (het zogeheten 'Kaapspoor', de naam is niet toevallig), de rest is nog smaller. In Europa is 1435 mm ('normaalspoor') het meest wijdverbreid. Dat betekent dat je met Roco- en Trixrails groter dan schaal N komt te werken, maar ongeveer in 1:120 (TTm).

Dat zijn zomaar een paar 'pitfalls' die ik kan ophoesten en waar je goed over na moet denken, maar laat je vooral niet ontmoedigen! Ik zou het gewoon lekker gaan doen en ik ben zéér benieuwd naar het resultaat.

Wat het plan zelf betreft: als Europeaan bekeek ik jouw stationsemplacement (net als Mark) met opgetrokken wenkbrauwen, maar volgens Google Earth klopt het wel aardig, dus da's dan prima ;D.

Ron H

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Scottburgh (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2008, 20:43:57 »
Ik was er inmiddels ook achter gekomen dat ik alles zelf mag gaan maken. Dat legt de lat gelijk weer een paar meter hoger..... Maar het hoeft ook allemaal niet in een maand af.

Dat van die spoorbreedtes wist ik nog niet, maar ik ben bang dat ik de waarheid daar wat geweld ga aandoen. Ik heb al redelijk wat N spullen en die ga ik er wel in gebruiken. Anders kan ik helemaal opnieuw gaan beginnen.

Tja, het plan.... ik heb er zelf nog een keer naar gekeken en het is gewoon jammer dat ik niet een metertje meer kan pakken, dan komt het station gewoon wat beter uit. En omdat ik rondjes wil kunnen rijden zonder dat het er als rondjes rijden uitziet, komen die 2 sporen ook raar naast elkaar te liggen.

Als mijn vrouws opa nu bij het volgende station in de buurt had gewoond, had het er ook wat "normaler" uitgezien. Ik denk dat dit in het verleden ook een veredeld rangeerterrein was.

Groeten,
Ron