Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
waterwagens
door
TonM
Vandaag
om 16:23:43
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 16:23:34
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:00:00
Project seaside Germany
door
Tjalling
Vandaag
om 15:36:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Pauldg
Vandaag
om 15:33:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 15:15:30
Fleischmann rijtuig 5896
door
ArjanB
Vandaag
om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht
door
TonM
Vandaag
om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:55:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jelmer
Vandaag
om 14:28:44
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 13:44:42
C12c rijtuig
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:39:10
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen.
door
hervé
Vandaag
om 13:33:31
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
erbink
Vandaag
om 13:24:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 13:24:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:04:05
Au bord de la Cèze
door
Basmans
Vandaag
om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Lucien
Vandaag
om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:01:43
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
Rick
Vandaag
om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
MathynK
Vandaag
om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen
door
ArjanB
Vandaag
om 01:18:15
Palisade Canyon
door
RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Diesel loc V140 Marklin Ho 37210 (gelezen 4077 keer)
Davy
Gast
Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
«
Gepost op:
07 August 2006, 16:12:16 »
Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
Ik heb deze loc gekocht in Rijswijk. In feite was het een experimentloc die in 1935 na een bouwtijd van 8 maanden in dienst werd gesteld. De loc heeft na de oorlog bij de DB nog tot 1953 rondgereden. Het is feite een diesel met een drijfstang op drie assen en een blinde as.
De loc is heeft een metalen kap en frame en is goed gedetailleerd. Zo ontbreekt de inrichting van de machinistencabines niet. Al ontbreekt wel een machinist. Ook binnen de kap zit nog een berg metaal waardoor de 16,6 cm grote loc behoorlijk zwaar is (plusminus 450 gram). De aandrijving is op alle drie de assen. Aan de onderkant zijn geen tandwielen zichtbaar. De motor en decoder is gewoon de hoogvermogen decoder (6090), maar dan niet de fx variant (60901). De loc heeft dus geen rangeergang en analoog branden de leds dus niet. Ook kan ik digitaal de sluitverlichting niet aan of uit zetten.
De rijeigenschappen zijn echter zeer goed. Bij het digitaal rijden heb ik bij het kruipen over mijn twee engelse wissels geen haperingen gezien. Wel is de maximale snelheid in feite veel te hoog maar het potmetertje voor de snelheid doet hierbij weer wonderen.
Want wel opviel is de enorme trekkracht die deze loc heeft. Vijftien 4 assige hoge kolenwagens zondere enige hapering mijn helling van 5 procent optrekken is geen enkel probleem. Een trein van 100 assen op het vlakke trekken was ook geen probleem. Een trein van 174 assen trekken een sleep van meer dan 8 meter ging ook. Maar of dit gezond is voor de loc is wat anders. In elk geval vertoonde de loc geen bijzondere bijgeluiden of sporen van doorslippen. De loc heeft twee antislip banden. Kortom een type loc die gemakkelijk een sleep van 100 assen kan trekken.
Conclusie
Een prachtmodel met tot nu toe niet echt tekortkomingen. Al wordt het motorblok na een tijdje wel lauwwarm. Waarschijnlijk was het gewoon een vitrineloc waar niet of nauwelijks mee was gereden. De loc wordt momenteel niet meer gemaakt maar kom je hem tegen op de beurs dan ik kan hem iedereen aanbevelen.
Voor een plaatje zie ook onderstaande link.
http://www.marklin-users.net/applications/reviews/showreview.asp?ID=325
Gelogd
arjen
Gast
Re: Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
«
Reactie #1 Gepost op:
08 August 2006, 20:29:24 »
Ik mis nog iets... Ik heb ooit de Trix-gelijkstroomversie zien demonstreren en wat me toen vooral opviel was de uitloop. Zelden een vliegwiel gezien dat zo overtuigend werkte. Loopt de jouwe ook zo goed of valt dat in digitaalbedrijf niet meer op?
Arjen.
Gelogd
Davy
Gast
Re: Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
«
Reactie #2 Gepost op:
09 August 2006, 01:53:12 »
De Marklin variant heeft een vijfpolige motor, die ingebouwd is in een stuk metaal. Waardoor de loc veel zwaarder is geworden.
De Trix variant heeft een motor met een groot vliegwiel.
De Marklin variant loopt in elk geval digitaal en analoog goed.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Diesel loc V140 Marklin Ho 37210