Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:27:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Mijn-bouw Indonesie door Wim Vink
Vandaag om 12:05:31
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Noordster
Vandaag om 11:43:49
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 11:29:30
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door grossraumwagen
Vandaag om 11:21:29
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door V200-G2000
Vandaag om 11:04:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
06 September 2025, 20:36:49
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
  

Auteur Topic: NCS-72 / NS-3600  (gelezen 3926 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NCS-72 / NS-3600
« Reactie #15 Gepost op: 13 February 2025, 02:34:32 »
Voor het testexemplaar heb ik al wielen in de juiste maat.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7496
Re: NCS-72 / NS-3600
« Reactie #16 Gepost op: 13 February 2025, 06:08:55 »
Jos, dat klink wel als muziek in de oren. Dat wordt dan een echte uitdaging. Ik ga er over denken en zal live-steambouwers en anderen dan goed om advies moeten vragen want in deze materie heb ik 0,0 ervaring.

Vraag 1: waar en hoe te beginnen ?

Jaap heeft zijn live stream model geloof ik in 2,5 jaar gebouwd. En hij is in die periode ook nog een paar keer vader geworden dus dat is je tijd verdelen  :)

Hij zei wel altijd: bij live stream is de focus het bouwen van een werkende machine, niet het maken van een model. Dat doe je er bij wanneer de machine werkt naar behoren
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

SplatmanNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: NCS-72 / NS-3600
« Reactie #17 Gepost op: 13 February 2025, 08:15:22 »
Spoor-0 gaat het worden.

Nou Tom, daar gaat je schoonmoeder op Marktplaats…
Heb je haar al geïnformeerd?
Gaat dat echt geld opleveren of wordt het juist geld toeleggen?
In dat geval heb je er weinig aan  ;)

David

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NCS-72 / NS-3600
« Reactie #18 Gepost op: 13 February 2025, 13:06:10 »
Hij zei wel altijd: bij live stream is de focus het bouwen van een werkende machine, niet het maken van een model. Dat doe je er bij wanneer de machine werkt naar behoren

De aangehaalde stelling lijkt me helemaal te kloppen.
Niet om de uitdaging uit de weg te gaan, maar er zijn voor mij wat complicerende factoren om aan zoiets te beginnen. Ik ben thuis gebonden. Daarbij ben ik toch wel een beetje meer modelbouwer dan machinemaker, iets van 55-45%.

Wat dan ook een optie is om te onderzoeken..electromotor en accu. Ook dan zou je kunnen rijden. Net zo'n overweging als ik als messingbouwer moet maken met het toepassen van kunststof onderdelen op mijn schaalmodellen in 1:43,5 en 1:32 in metaal. Geldt ook voor de NCS-72 want messing is afgelopen periode schreeuwend duur geworden. Lijkt vloeken in de kerk, maar je bouwt wel iets alleen anders dan je gewend bent. Ik moet zeggen dat het ontwerpen van de Motorpost in kunststof goed van de grond is gekomen zonder dat de haren overeind gingen staan. Tijdsbestek en vooral de haalbaarheid, daar draait het bij mij om.

Maar wie weet hoe het balletje gaat rollen....

« Laatst bewerkt op: 13 February 2025, 13:08:11 door FritsT »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: NCS-72 / NS-3600
« Reactie #19 Gepost op: 13 February 2025, 16:56:09 »
Frits,
Voor messing is geen plaats in een werkende stoomlok, het wordt staal,koper e.d. Ooit fietsspaken gebruikt? Die gaan nu in je remwerk! Ikzelf heb intussen ervaring van 1:87 tem 1:1.
Als er eentje geschikt is voor een stoommodel ben jij het wel, je heb alle spullen en kunt ze bedienen. Ik zie niet meer in wat het verschil tussen de schalen, als je er in slaagt iets te
maken voor 1:43 lukt 1:11 echt wel, iets meer tijd, iets meer wellicht ander materiaal. Dat messing komt hoogstens terug in het machinistenhuis. En ja, je moet nu je lok voorzien van
 werkende smering in plaats van zo'n fraaie dummy!
Mvrgr

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NCS-72 / NS-3600
« Reactie #20 Gepost op: 13 February 2025, 17:47:11 »
Dag Frits,

Je kiest ze wel uit: dit is een van de lastigste stoomloks om te bouwen volgens mij. 4 cylinder lok (uiteraard werken de 4 cylinders binnenliggend ook inclusief de schuifbediening. Ook de schuifbediening aan de buitenkant is lastig, want erg kort tussen cylinders en drijfas. Eveneens afhankelijk van het loknummer is de voorkant van het machinistenhuis ook een uitdaging.

Gelukkig bouw je deze niet in spoor 1  ;D. Anders moest ik tzt ook....

Maar je hebt de tijd.
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NCS-72 / NS-3600
« Reactie #21 Gepost op: 13 February 2025, 18:32:44 »
Waarom zou dat lastig zijn als je alles zelf kan ontwerpen? ....een H0 tramlocje van een andere ontwerper, dat is pas lastig  ;D

De vloeiende voorkant machinistenhuis net zoals de kop van de Motorpost  in 3D tekenen. Maken in materiaal naar keuze en dat kan ook messing zijn. De puntige versie is echt appeltje-eitje (zie 241P SNCF)

Ik zie geen problemen ook niet met dat drijfwerk. Maatvoering aanhouden en het komt voor elkaar. Is bij de 6000 ook goed gelukt.

43,5 x 1,36 = Spoor-1 De bekende bedrijven hebben een "scale" funktie op hun website.  Van 0 naar 1 is goed te doen. Andersom is veel lastiger. Maar houdt rekening met de prijs van gegoten messing.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2025, 18:42:34 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NCS-72 / NS-3600
« Reactie #22 Gepost op: 23 February 2025, 12:20:11 »
De eerste maten die ik altijd wil weten zijn die van de ketel en de wielen.
Model wordt gemaakt in 1:43,5.

Op de tekeningen uit het HUA zijn maten goed af te lezen.

Lengte van de benodigde ketelbuis: 15 cm. (rode lijn)


De diameter (1740mm) komt in model op precies 40,0mm (gele cirkel)


Messing buis is in die maat in vele diktes verkrijgbaar. https://salomons-metalen.nl/producten/messing/buis-ms63-ms58
PVC buis van 40mm is bij iedere bouwmarkt verkrijgbaar.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2025, 23:03:03 door FritsT »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: NCS-72 / NS-3600
« Reactie #23 Gepost op: 23 February 2025, 13:35:34 »
Frits,

Mooi om te zien waar jij je messing buis haalt. Waat een rijkdom aan maten hebben zij. Versturen zij ook?

Mvg,

Adriaan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NCS-72 / NS-3600
« Reactie #24 Gepost op: 23 February 2025, 22:12:14 »
Ja, ze versturen, maar schrik niet van de prijs van de verzendkosten.
Een beter gesorteerd adres kan ik niet vinden. Perfect en zowat altijd op voorraad.

Je besteld per mail en dan krijg je eerst een offerte. Ook voor kleine afmetingen voor de modelbouw. De prijs van het messing staat vaak in schril contrast met de verzendkosten. Maar ze verpakken het perfect (in hout) zodat bij het transport niks beschadigd. En je heb dat stuk messing toch echt nodig.
Geef de gewenste maat op in millimeters en nog mooier als je aangeeft wat je echt nodig hebt zodat er bij het afzagen niet net te kort wordt gesneden.

Modelbouwprofielen hebben ze niet. Daarvoor moet je bij Rolf Hassler zijn.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 02:14:39 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NCS-72 / NS-3600
« Reactie #25 Gepost op: 24 February 2025, 02:11:34 »
Messing plaat 0,4/0,5 enz. haal ik zelf op met de auto bij de Metaalwinkel in Utrecht (20 minuten rijden)  en laat van hun basisplaat, 1x2 meter, 3 stuks 60x100cm of 4stuks 50x100 snijden. Die gaan plat in de achterbak op bubbelfolie. Thuis kan ik het knippen in de HBM knipper van 62 cm breed.
Messing staf in oplopende maten in strekkende meter hebben ze daar ook. Handig voor de draaibank.

Kost allemaal eventjes wat, maar zonder materiaal kan je niet bouwen.
Ga je het kleinschalig halen ben je vele malen duurder uit.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2025, 02:19:42 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NCS-72 / NS-3600
« Reactie #26 Gepost op: 27 March 2025, 13:31:38 »
De wielen voor deze lok:

Erik van Garderen heeft ooit een tablel voor 1:43,5 en 1:45 voor Slaters wielen in Spoor-0 gemaakt
https://spoornul.nl/wielen/lokwiel.html

tabel:
https://spoornul.nl/wielen/wieltabel.html

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Drijfwiel  1900mm/18 spaak = 6'2" =43,7mm.  in 1:43,5 wordt dat Slaters 7874G 18 spaak. ( 24,55 pond)

Loopwiel 1000mm/9 spaak = 3'3" = 22,7mm
9 spaaks wiel bij Slaters = 3"1"= 21,6mm. In 1:43,5 wordt dat Slaters 7837GP    (17,81 pond)
dus: iets kleiner (dat is niet fout gezien de ervaring bij de 6000) en het goede aantal spaken.

De tender 1000mm/9 spaak = 3'3" = 22,7mm.
Slaters 7839 / (17,81 pond), is 10 spaaks, maar wel 3"3'.
dus 1 spaak meer maar wel de goede hoogte. Zit grotendeels verborgen achter frameplaten

Conclusie:
Drijfwiel: 7874G: 3x. Circa 75 pond
Loopwiel: 7837GP: 2x. Circa 36 pond
Tenderwiel: 7839: 4x. Circa 72 pond
Bij elkaar circa 183 pond

« Laatst bewerkt op: 27 March 2025, 15:52:09 door FritsT »