Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 17:02:05
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 16:50:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Ucci en IB1 met Itrain door Joz
Vandaag om 16:21:20
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ArjanB
Vandaag om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
  

Auteur Topic: Een AHOB overweg bel 1 op 1 als deurbel.  (gelezen 5813 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re: Een AHOB overweg bel 1 op 1 als deurbel.
« Reactie #15 Gepost op: 12 May 2019, 12:49:46 »
Toch fijn dat er forumleden zijn die verstand van zaken hebben. Het lag inderdaad aan de veer waarvan blijkt dat deze
" boven " de klepel contact moet maken. Het geluid van de bel klinkt nog zacht maar dat is een kwestie van afstellen van de veer waardoor de klepel min of meer de ruimte krijgt.
Die afstelling kijkt zeer nauw.
Uhm, de veer bepaald de belsnelheid. In mijn bel kan ik bijna een centimeter op en neer stellen, waarbij de bel van langzaam tot heel snel gaat bellen.
De stand van de schel bepaalt de geluidssterkte (voordat je gaat sleutelen, verder lezen!)
Met de bout aan de 'neus' van de schel, kun je de schel verdraaien. Langzaam of snel bellend, de bel moet altijd een duidelijke 'plung' voortbrengen zodra de hamer de schel raakt aan de binnenkant. Dat kun je met de hand controleren.

Maar... een te zacht klinkende bel kan naast verdraaide schel ook door verkeerde voedingsspanning veroorzaakt worden: Als de plus en min verkeerd zitten, loopt er relatief veel stroom door de diode en begrenzingsweerstand. Als de bel het nu slecht doet, kun je altijd de plus en min eens omdraaien.

Als het volume dan flink omhoog gaat, is de voedingspolariteit de oorzaak. Als de plus en min wel goed zit, zal de bel zachter bellen en (ook niet onbelangrijk) de bel start vaak niet met duidelijk bellen, maar gaat een paar keer 'twijfelen' om vervolgens (met gereduceerd volume) de schel te raken.

Een verdraaide schel of verkeerd aangesloten voeding lijkt me dan ook voor de hand liggen.
Top, ik heb er ook één als deurbel, 18 v= voeding en een timer zodat er na het drukken
van de bel deze 3 tot 4 seconden afgaat, werkt al jaren prima :)
18 Volt? Arme bel! Overwegen werken op 12 Volt. Wat is de reden om voor zo'n hoge spanning te kiezen?
« Laatst bewerkt op: 12 May 2019, 12:53:43 door Menno »

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Een AHOB overweg bel 1 op 1 als deurbel.
« Reactie #16 Gepost op: 12 May 2019, 15:34:55 »
@ Menno,  Mooi man die uitleg van jouw. Het komt er dus op neer dat de schel niet rond is maar ei vormig. Het
" twijfelen " van het raken tegen de schel gebeurt bij mij net andersom. Eerst een harde " plung" en vervolgens  zachtere. In ieder geval is de stand van de schel aangepast. Het omdraaien van min/plus heb ik achterwege gelaten daar de aansluiting zoals die nu is ruim 10 jaar stand heeft gehouden en de bel altijd goed zijn werk deed. Nog een conclusie:
Het ligt hem dus niet aan de veer.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6361
  • ***
Re: Een AHOB overweg bel 1 op 1 als deurbel.
« Reactie #17 Gepost op: 12 May 2019, 16:30:16 »
De schel zal wel rond wezen, het boutgat zal waarschijnlijk niet helemaal in het centrum zitten.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).