Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Wat was jullie allereerste loc? door Marcel112
Vandaag om 19:25:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Nebenbahn Ep3
Vandaag om 19:18:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
  

Auteur Topic: waar de keerluspunten maken?  (gelezen 2520 keer)

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
waar de keerluspunten maken?
« Gepost op: 19 April 2011, 22:09:37 »
Helleuh!

Ik ben begonnen met de opbouw van een baan en ben tot de conclusie gekomen dat ik keerlussen in mijn ontwerp heb zitten.
Ik heb in Paint een simpele versie getekend van hoe het baanplan er uit ziet.



Ik ben al op zoek geweest naar informatie over hoe ik een keerlus aan moet sluiten en wat ik daarvoor nodig heb.
Mij lijkt het het beste/makkelijkste om gebruik te maken van de Xtreme keerlus (van Rosoft?)
Ik ben alleen al een tijdje aan het puzzelen waar de keerlussen zitten en hoe ik die aan zou moeten sluiten.

Voor de duidelijkheid wat ik wil:
- Ik wil het station van beide zijden op alle sporen kunnen bereiken.
- De treinen rijden rechts... :)
- Het rangeerterrein wordt in principe alleen vanaf punt D benaderd, niet vanaf de andere kant (behalve als dat makkelijk mogelijk is... :)).
- De treinen worden aangestuurd door een MultiMaus, de wissels worden via drukknoppen bediend (niet digitaal).
- De schematische tekening is niet op schaal, de rijlengtes tussen de letters in het schema zijn lang genoeg voor een complete trein.
- De bedoeling is dat bij F en I de boel onderbroken wordt om twee boosters te gebruiken voor meer "power". (Is dat eigenlijk wel nodig?)

Zou iemand mij verder kunnen helpen waar ik de aansluitpunten/onderbrekingen zou moeten plaatsen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Greetz, Wilco



GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:waar de keerluspunten maken?
« Reactie #1 Gepost op: 19 April 2011, 22:57:03 »
Als je voldoende lengte hebt tussen I en J is dat het gedeelte waar je je keerlus schakeling het beste kwijt kunt, daar heb je de langste lengte om hem kwijt te kunnen. Drie delen tweezijdig isoleren, een korte, een lange (waar je langste trein in moet passen) en weer een korte. Dan volgens tekening aansluiten op een LDT keerlusmodule en je hebt een volledig kortsluitingsvrije overgang.

En aan de andere kant, bij A, B, C, heb je volgens mij een probleem als die lus A-B echt zo klein is. Daar heb je namelijk ook een keerlus zitten, die ook in drie delen moet worden verdeeld, hetzelfde als hierboven beschreven.

Met vriendelijke groet,

Gerard Wassink
« Laatst bewerkt op: 19 April 2011, 23:00:17 door Gerard Wassink »

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:waar de keerluspunten maken?
« Reactie #2 Gepost op: 20 April 2011, 08:55:57 »
Hoi Gerard,

bedankt voor de info!
Het stuk tussen A en B is wel een aantal meter en de treinen die ik laat rijden zijn maximaal 1,5 meter lang, dus dat is niet zo'n probleem.

Wat ik mij nou afvraag, is of ik tussen E en F ook een keerlusoplossing moet plaatsen?
Aangezien de rijrichting rechtsom is en na F het schaduwstation ligt moet hier toch ook iets tussen gezet worden om ervoor te zorgen dat er geen kortsluiting ontstaat?

Groeten, Wilco

ps. ik heb de tekening nog even aagepast, met de rijrichtingen erbij die ik voor ogen heb...

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:waar de keerluspunten maken?
« Reactie #3 Gepost op: 20 April 2011, 09:27:52 »
Hallo Willy,

Ik denk dat er wat verwarring ontstaat omdat het omdraaien van de polariteit van de wisselspanning door een keerlusmodule anders dan bij analoog rijden, niets te maken heeft met de rijrichting van een lok. Deze krijgt via de decoder zijn opdracht om te gaan rijden en zal pas bij een opdracht (via je multimaus) tot omkeren, de andere kant oprijden. Of daar nu wel of niet een keerlusmodule tussen zit maakt niets uit, zolang er geen opdracht tot omkeren komt blijft je loc dezelfde kant opgaan. Wat bij digitaal handig is om het overzicht te houden is vanuit de hoofdrijrichting gezien bv. altijd de rechtse rail staaf van het spoor te voeden/onderbreken en deze bv in je tekening een rode kleur te geven. Voor je station houd je voor alle sporen dezelfde zijde voor de onderbreking/voeding aan, ook dezelfde rode kleur. Dan kom je uiteindelijk op een 2 tal punten waar de rode spoorstaven niet tegenover elkaar uitkomen en dat zijn de plaatsen van je keerlus module. In jouw geval gaat het tussen E en F goed als je al een module plaatst tussen I en J.

succes met de aanleg, Ferry

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:waar de keerluspunten maken?
« Reactie #4 Gepost op: 20 April 2011, 09:28:45 »
Hoi Wilco,

FF kort, tussen E en F hoeft geen keerlus module. Als de lengte G-H meer dan 1,5 m (jouw langste trein) is dan zou ik daar de keerlus module plaatsen ipv tussen I en J. Dan kun je misschien in de toekomst daar ook nog wat wijzigingen aan brengen. Probeer altijd te zoeken naar een zo lang mogelijke lengte voor de keerlus. Je weet nooit wat je in de toekomst wilt rijden. Op het schematisch plaatje afgaande zie ik de volgende keerlus mogelijkheden: K1: AB of ACD. K2: EF, K3: IJ, K4: GH. Op jouw baan hebt je er twee (en niet meer!) nodig. Kies de twee langste. Je trein lengte waarmee je kunt rijden is dan bepaald door de kortste van die twee.

Marius
Marius

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:waar de keerluspunten maken?
« Reactie #5 Gepost op: 20 April 2011, 11:55:22 »
K2: EF, K3: IJ, K4: GH.
Je kan dat beter zo schrijven:
K2: EF of IJ of GH.
K3 en K4 bestaan niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:waar de keerluspunten maken?
« Reactie #6 Gepost op: 20 April 2011, 12:26:16 »
Heren,

mag ik jullie allen hartelijk danken voor de (snelle) reacties!
Ik heb hier weer veel van geleerd.

Het enige wat ik mij nu nog afvraag is hoe ik dan 2 Roco-boosters aansluit op de baan.
Ik wilde het schaduwstation apart voeden met een booster en de rest van de baan met mijn 2e booster.
Ik weet dat ze van elkaar geisoleerd aangesloten moeten worden, maar heeft dat dan geen invloed op de keerlussen?

Greetz, Wilco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:waar de keerluspunten maken?
« Reactie #7 Gepost op: 20 April 2011, 13:12:57 »
Die 2 boosters is geen probleem.
Je kiest ergens de scheiding tussen schaduwstation en de rest, b.v. bij JE.
Elke keerlus valt dan binnen een van de boostergebieden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WillyMAX

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re:waar de keerluspunten maken?
« Reactie #8 Gepost op: 20 April 2011, 14:35:26 »
Klaas, bedankt!!!

Ik ga ermee aan de slag!
Misschien dat ik hier op de site ook een bouwverslag bij ga houden, maar zoveel tijd heb ik daar meestal niet voor.... (en meestal vergeet ik dit soort dingen bij te houden... :) )

Allemaal bedankt voor de reacties!

Greetz, Wilco

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:waar de keerluspunten maken?
« Reactie #9 Gepost op: 20 April 2011, 21:04:45 »
K3 en K4 bestaan niet.

@Klaas: Gerard schreef hierboven deze mogelijk al. Het is nl ook een mogelijkheid. Een keerlus hoeft niet rond te lopen  :D
Ik ben even van de schematische tekening uitgegaan. K3 en K4 zouden bij mij ook niet de voorkeur hebben maar kunnen weldegelijk als "keerlus"-traject in gezet worden.

Marius.
Marius

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:waar de keerluspunten maken?
« Reactie #10 Gepost op: 20 April 2011, 22:10:24 »
Marius, het is alleen maar een verschil in bewoordingen.

Bij K1 noem je twee mogelijkheden: AB of ACD
Maar bij de andere kant noem je 3 keerlussen K2, K3 en K4. Daarmee wek je de indruk dat daar 3 keerlussen nodig zijn. Maar er is er maar 1 van de 3 nodig.
Daarom zeg ik daar: K2 is EF of IJ of GH.
Een derde en een vierde is niet nodig.
 
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:waar de keerluspunten maken?
« Reactie #11 Gepost op: 20 April 2011, 23:00:54 »
Als ik het zo zie is het heel simpel:
Keerlus1: ab, keerlus2: gh

Eigenlijk verschilt je plan niet zo heel erg van mijn schaduwstation... :-)