Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
prutser
Vandaag
om 19:33:33
helix n spoor
door
richard75
Vandaag
om 19:30:17
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 19:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:10:12
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Alewijn
Vandaag
om 19:00:57
ratelende 1300 van Electrotren
door
VAM65
Vandaag
om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:49:37
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
André82
Vandaag
om 18:42:18
RhB H0m, Albulisch
door
Benelux795
Vandaag
om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
Vandaag
om 17:47:08
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
prutser
Vandaag
om 17:36:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:31:21
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Eric B
Vandaag
om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Rsd1000
Vandaag
om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Locojack
Vandaag
om 15:46:06
Station Weert
door
LNS_047
Vandaag
om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Pauldg
Vandaag
om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Martijnstein
Vandaag
om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:26:32
Rail away
door
henk
Vandaag
om 09:49:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
waar de keerluspunten maken?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: waar de keerluspunten maken? (gelezen 2592 keer)
WillyMAX
Offline
Berichten: 24
waar de keerluspunten maken?
«
Gepost op:
19 April 2011, 22:09:37 »
Helleuh!
Ik ben begonnen met de opbouw van een baan en ben tot de conclusie gekomen dat ik keerlussen in mijn ontwerp heb zitten.
Ik heb in Paint een simpele versie getekend van hoe het baanplan er uit ziet.
Ik ben al op zoek geweest naar informatie over hoe ik een keerlus aan moet sluiten en wat ik daarvoor nodig heb.
Mij lijkt het het beste/makkelijkste om gebruik te maken van de Xtreme keerlus (van Rosoft?)
Ik ben alleen al een tijdje aan het puzzelen waar de keerlussen zitten en hoe ik die aan zou moeten sluiten.
Voor de duidelijkheid wat ik wil:
- Ik wil het station van beide zijden op alle sporen kunnen bereiken.
- De treinen rijden rechts...
- Het rangeerterrein wordt in principe alleen vanaf punt D benaderd, niet vanaf de andere kant (behalve als dat makkelijk mogelijk is...
).
- De treinen worden aangestuurd door een MultiMaus, de wissels worden via drukknoppen bediend (niet digitaal).
- De schematische tekening is niet op schaal, de rijlengtes tussen de letters in het schema zijn lang genoeg voor een complete trein.
- De bedoeling is dat bij F en I de boel onderbroken wordt om twee boosters te gebruiken voor meer "power". (Is dat eigenlijk wel nodig?)
Zou iemand mij verder kunnen helpen waar ik de aansluitpunten/onderbrekingen zou moeten plaatsen?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Greetz, Wilco
Gelogd
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:waar de keerluspunten maken?
«
Reactie #1 Gepost op:
19 April 2011, 22:57:03 »
Als je voldoende lengte hebt tussen I en J is dat het gedeelte waar je je keerlus schakeling het beste kwijt kunt, daar heb je de langste lengte om hem kwijt te kunnen. Drie delen tweezijdig isoleren, een korte, een lange (waar je langste trein in moet passen) en weer een korte. Dan volgens tekening aansluiten op een LDT keerlusmodule en je hebt een volledig kortsluitingsvrije overgang.
En aan de andere kant, bij A, B, C, heb je volgens mij een probleem als die lus A-B echt zo klein is. Daar heb je namelijk ook een keerlus zitten, die ook in drie delen moet worden verdeeld, hetzelfde als hierboven beschreven.
Met vriendelijke groet,
Gerard Wassink
«
Laatst bewerkt op: 19 April 2011, 23:00:17 door Gerard Wassink
»
Gelogd
Zie
washtown topic
WillyMAX
Offline
Berichten: 24
Re:waar de keerluspunten maken?
«
Reactie #2 Gepost op:
20 April 2011, 08:55:57 »
Hoi Gerard,
bedankt voor de info!
Het stuk tussen A en B is wel een aantal meter en de treinen die ik laat rijden zijn maximaal 1,5 meter lang, dus dat is niet zo'n probleem.
Wat ik mij nou afvraag, is of ik tussen E en F ook een keerlusoplossing moet plaatsen?
Aangezien de rijrichting rechtsom is en na F het schaduwstation ligt moet hier toch ook iets tussen gezet worden om ervoor te zorgen dat er geen kortsluiting ontstaat?
Groeten, Wilco
ps. ik heb de tekening nog even aagepast, met de rijrichtingen erbij die ik voor ogen heb...
Gelogd
mat '69
Offline
Berichten: 59
Re:waar de keerluspunten maken?
«
Reactie #3 Gepost op:
20 April 2011, 09:27:52 »
Hallo Willy,
Ik denk dat er wat verwarring ontstaat omdat het omdraaien van de polariteit van de wisselspanning door een keerlusmodule anders dan bij analoog rijden, niets te maken heeft met de rijrichting van een lok. Deze krijgt via de decoder zijn opdracht om te gaan rijden en zal pas bij een opdracht (via je multimaus) tot omkeren, de andere kant oprijden. Of daar nu wel of niet een keerlusmodule tussen zit maakt niets uit, zolang er geen opdracht tot omkeren komt blijft je loc dezelfde kant opgaan. Wat bij digitaal handig is om het overzicht te houden is vanuit de hoofdrijrichting gezien bv. altijd de rechtse rail staaf van het spoor te voeden/onderbreken en deze bv in je tekening een rode kleur te geven. Voor je station houd je voor alle sporen dezelfde zijde voor de onderbreking/voeding aan, ook dezelfde rode kleur. Dan kom je uiteindelijk op een 2 tal punten waar de rode spoorstaven niet tegenover elkaar uitkomen en dat zijn de plaatsen van je keerlus module. In jouw geval gaat het tussen E en F goed als je al een module plaatst tussen I en J.
succes met de aanleg, Ferry
Gelogd
SBBcargo
Offline
Berichten: 659
Re:waar de keerluspunten maken?
«
Reactie #4 Gepost op:
20 April 2011, 09:28:45 »
Hoi Wilco,
FF kort, tussen E en F hoeft geen keerlus module. Als de lengte G-H meer dan 1,5 m (jouw langste trein) is dan zou ik daar de keerlus module plaatsen ipv tussen I en J. Dan kun je misschien in de toekomst daar ook nog wat wijzigingen aan brengen. Probeer altijd te zoeken naar een zo lang mogelijke lengte voor de keerlus. Je weet nooit wat je in de toekomst wilt rijden. Op het schematisch plaatje afgaande zie ik de volgende keerlus mogelijkheden: K1: AB of ACD. K2: EF, K3: IJ, K4: GH. Op jouw baan hebt je er twee (en niet meer!) nodig. Kies de twee langste. Je trein lengte waarmee je kunt rijden is dan bepaald door de kortste van die twee.
Marius
Gelogd
Marius
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27031
Re:waar de keerluspunten maken?
«
Reactie #5 Gepost op:
20 April 2011, 11:55:22 »
Citaat van: SBBcargo op 20 April 2011, 09:28:45
K2: EF, K3: IJ, K4: GH.
Je kan dat beter zo schrijven:
K2: EF of IJ of GH.
K3 en K4 bestaan niet.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
WillyMAX
Offline
Berichten: 24
Re:waar de keerluspunten maken?
«
Reactie #6 Gepost op:
20 April 2011, 12:26:16 »
Heren,
mag ik jullie allen hartelijk danken voor de (snelle) reacties!
Ik heb hier weer veel van geleerd.
Het enige wat ik mij nu nog afvraag is hoe ik dan 2 Roco-boosters aansluit op de baan.
Ik wilde het schaduwstation apart voeden met een booster en de rest van de baan met mijn 2e booster.
Ik weet dat ze van elkaar geisoleerd aangesloten moeten worden, maar heeft dat dan geen invloed op de keerlussen?
Greetz, Wilco
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27031
Re:waar de keerluspunten maken?
«
Reactie #7 Gepost op:
20 April 2011, 13:12:57 »
Die 2 boosters is geen probleem.
Je kiest ergens de scheiding tussen schaduwstation en de rest, b.v. bij JE.
Elke keerlus valt dan binnen een van de boostergebieden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
WillyMAX
Offline
Berichten: 24
Re:waar de keerluspunten maken?
«
Reactie #8 Gepost op:
20 April 2011, 14:35:26 »
Klaas, bedankt!!!
Ik ga ermee aan de slag!
Misschien dat ik hier op de site ook een bouwverslag bij ga houden, maar zoveel tijd heb ik daar meestal niet voor.... (en meestal vergeet ik dit soort dingen bij te houden...
)
Allemaal bedankt voor de reacties!
Greetz, Wilco
Gelogd
SBBcargo
Offline
Berichten: 659
Re:waar de keerluspunten maken?
«
Reactie #9 Gepost op:
20 April 2011, 21:04:45 »
Citaat van: Klaas Zondervan op 20 April 2011, 11:55:22
K3 en K4 bestaan niet.
@Klaas: Gerard schreef hierboven deze mogelijk al. Het is nl ook een mogelijkheid. Een keerlus hoeft niet rond te lopen
Ik ben even van de schematische tekening uitgegaan. K3 en K4 zouden bij mij ook niet de voorkeur hebben maar kunnen weldegelijk als "keerlus"-traject in gezet worden.
Marius.
Gelogd
Marius
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27031
Re:waar de keerluspunten maken?
«
Reactie #10 Gepost op:
20 April 2011, 22:10:24 »
Marius, het is alleen maar een verschil in bewoordingen.
Bij K1 noem je twee mogelijkheden: AB
of
ACD
Maar bij de andere kant noem je 3 keerlussen K2, K3 en K4. Daarmee wek je de indruk dat daar 3 keerlussen nodig zijn. Maar er is er maar 1 van de 3 nodig.
Daarom zeg ik daar: K2 is EF
of
IJ
of
GH.
Een derde en een vierde is niet nodig.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Richey
Offline
Berichten: 1045
Re:waar de keerluspunten maken?
«
Reactie #11 Gepost op:
20 April 2011, 23:00:54 »
Als ik het zo zie is het heel simpel:
Keerlus1: ab, keerlus2: gh
Eigenlijk verschilt je plan niet zo heel erg van mijn schaduwstation... :-)
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
waar de keerluspunten maken?