Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco smeerolie door hmmglaser
Vandaag om 02:30:00
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 00:44:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
20 December 2025, 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: Schaduwstation -1 - (Baanplan N)  (gelezen 6362 keer)

ReesCees

  • Gast
Re: Schaduwstation -1 (baanplan N Piccolo)
« Reactie #15 Gepost op: 07 February 2008, 23:06:02 »
Remco,

Volg één van de twee railstaven in je plan en je komt bij de andere uit. Das kortsluiting.

Met FLM heb ik via de PM ook hier een discussie overgevoerd nav een ander draadje van je.

Kees-jan

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • N spoor dat spoort
Re: Schaduwstation -1 (baanplan N Piccolo)
« Reactie #16 Gepost op: 07 February 2008, 23:11:47 »
ik denk dat hij de wisselstraat aan het begin bedoeld.
mvrg Sjaak


Kees-Jan was even eerder ;D
« Laatst bewerkt op: 07 February 2008, 23:13:20 door krab »
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

Tassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Schaduwstation -1 (baanplan N Piccolo)
« Reactie #17 Gepost op: 07 February 2008, 23:19:03 »
 ??? ??? ??? Winrail geeft helemaal geen kortsluiting aan.... snap 't echt niet. Ben redelijk nieuw en blanco.

ReesCees

  • Gast
Re: Schaduwstation -1 (baanplan N Piccolo)
« Reactie #18 Gepost op: 07 February 2008, 23:21:50 »
Remco,

Wat ik al schreef: Er zit kortsluiting in.

En wel hier:



Krab bedankt voor de hulp.

Kees-Jan

Tassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Schaduwstation -1 (baanplan N Piccolo)
« Reactie #19 Gepost op: 07 February 2008, 23:24:06 »
Aha!!!

Nu zie ik het, alleen snappen doe ik het nog niet. Ga ik me morgen wel in verdiepen.

ReesCees

  • Gast
Re: Schaduwstation -1 (baanplan N Piccolo)
« Reactie #20 Gepost op: 07 February 2008, 23:27:41 »
Leg het maar en sluit het aan. Ik ben niet verantwoordelijk voor de schade die ontstaat.

Nog wat: het dubbelzijdig doorzagen van de twee railstaven heeft GEEN zit om de kortsluiting er uit te halen.

Op het bovenste spoor in je tekening MOET je een keerlusmodule inbouwen anders kun je niet rijden.

Kees-Jan

genincr

  • Gast
Re: Schaduwstation -1 (baanplan N Piccolo)
« Reactie #21 Gepost op: 08 February 2008, 00:21:32 »
Met FLM heb ik via de PM ook hier een discussie overgevoerd nav een ander draadje van je.


Dat was de H0-baan van andere Remco, dit is een N-baan.........

Maar hoezo een keerlus ? ;) ;) ;)

John van Staaijeren

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
Re: Schaduwstation -1 (baanplan N Piccolo)
« Reactie #22 Gepost op: 08 February 2008, 00:33:26 »
Remco,

Ik heb ongeveer dezelfde ruimte als jij tot mijn beschikking. De afmetingen van mijn baan zijn 420 x 130.

Hierbij een link naar mijn nieuwe baanplan "Middelpunt".

http://people.zeelandnet.nl/jvstrn/Modelbaan-Middelpunt-v11.1.jpg


Zoals je ziet is mijn baan ook verdeeld over twee niveau's. Het onderste niveau is nu bijna af en ik begin komende weken aan het aanleggen van de overgangen van niveau onder naar niveau boven. Ik maak dan een tijdelijke overgang tussen de twee hellingen in plaats van het hele station. Dit om alles goed te kunne testen....

Wat ik nog niet weet is of de geschatte tussenruimte van 10cm ook genoeg is om een goede steigingspercentage te halen. Je kunt het uitrekenen, maar probeer het liever te bouwen (als een soort testopstelling). En dan gewoon proberen om met de langste en zwaarste treinsamenstellingen de ontstane helling te nemen.
Ik ben echter bang dat ik niet voldoende steigingsruimte zal hebben en moet dus concessies doen naar of minder tussenruimte (<10cm) of toch iets met een spiraal. Maar liever niet want dat maakt de baan helemaal complex.....

En even over keerlussen. Die zitten er bij mijn baan dus ook in; 2 stuks.
Iedere lus op het onderste niveau heeft een ingaand spoor dat rond gaat, door het schaduwstation en weer terugkomt bij het vertrekpunt. Daar ontstaat dan de kortsluiting. Dus op de twee lange rechte stukken komen bij mij de keerlusmodules. Ik gebruik deze:

"Ultieme Keerlus oplossing"
(http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm)


Dus het voornaamste voor mij is nu het bepalen van de maximale tussenruimte en de daarbij behorende maximale stijging.

Wordt vervolgd.....

Met vriendelijke groet,
John van Staaijeren
n-spoor, Intellibox / ESU ECoS / SPROG3 en Koploper / iTrain 5.x met ArCoMoRa DCCNext, Mardec, ArLoco / RoSoft MDD, L.Net s88SD16-n

Tassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Schaduwstation -1 (baanplan N Piccolo)
« Reactie #23 Gepost op: 08 February 2008, 08:25:19 »

Maar hoezo een keerlus ? ;) ;) ;)

Mis ik iets? Heb ik nu wel of geen kortsluiting/keerlus?

Tassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Schaduwstation -1 (baanplan N Piccolo)
« Reactie #24 Gepost op: 08 February 2008, 08:31:20 »
Remco,

Ik heb ongeveer dezelfde ruimte als jij tot mijn beschikking. De afmetingen van mijn baan zijn 420 x 130.

Hierbij een link naar mijn nieuwe baanplan "Middelpunt".

http://people.zeelandnet.nl/jvstrn/Modelbaan-Middelpunt-v11.1.jpg


Zoals je ziet is mijn baan ook verdeeld over twee niveau's. Het onderste niveau is nu bijna af en ik begin komende weken aan het aanleggen van de overgangen van niveau onder naar niveau boven. Ik maak dan een tijdelijke overgang tussen de twee hellingen in plaats van het hele station. Dit om alles goed te kunne testen....

Wat ik nog niet weet is of de geschatte tussenruimte van 10cm ook genoeg is om een goede steigingspercentage te halen. Je kunt het uitrekenen, maar probeer het liever te bouwen (als een soort testopstelling). En dan gewoon proberen om met de langste en zwaarste treinsamenstellingen de ontstane helling te nemen.
Ik ben echter bang dat ik niet voldoende steigingsruimte zal hebben en moet dus concessies doen naar of minder tussenruimte (<10cm) of toch iets met een spiraal. Maar liever niet want dat maakt de baan helemaal complex.....

En even over keerlussen. Die zitten er bij mijn baan dus ook in; 2 stuks.
Iedere lus op het onderste niveau heeft een ingaand spoor dat rond gaat, door het schaduwstation en weer terugkomt bij het vertrekpunt. Daar ontstaat dan de kortsluiting. Dus op de twee lange rechte stukken komen bij mij de keerlusmodules. Ik gebruik deze:

"Ultieme Keerlus oplossing"
(http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm)


Dus het voornaamste voor mij is nu het bepalen van de maximale tussenruimte en de daarbij behorende maximale stijging.

Wordt vervolgd.....

Met vriendelijke groet,
John van Staaijeren


Mooi plan! Heb ook gekeken of ik opstelsporen over de lengte moest gaan doen. Toch nog maar eens naar kijken want dan kan ik wel langere treinen kwijt.

Om eerst te gaan bouwen weet ik niet. Heb een aantal eisen (o.a. verplaatsbaarheid) die het lastig maken om een tafel te maken zonder het banenplan min of meer def. te hebben. En ik heb het euvel dat ik alles altijd helemaal wil voorbereiden voor ik iets doe....

Denk dat ik nu een tussenniveau maak zodat ik twee keer 2 meter kan dalen (heen en terug) zodat ik 12cm tussen ruimte krijg. Maar dat moet ik nog even uitdokteren. Bedacht me gisteravond namelijk dat de bak van de tafel 4cm wordt en dat dus afgaat van de 12cm. (Snappen jullie het nog... ik nog net.)

ReesCees

  • Gast
Re: Schaduwstation -1 (baanplan N Piccolo)
« Reactie #25 Gepost op: 08 February 2008, 08:45:53 »

Dat was de H0-baan van andere Remco, dit is een N-baan.........

Ach wat vreselijk dom van me FLM. Hierbij bied ik dan ook openlijk mijn excuses aan.

N-spoor is heel anders dan H0, natuurlijk daar had ik niet aan gedacht want bij N-spoor digitaal ligt de binnenverlichting van de locomotieven aan de massa en dat is bij H0 niet. En bij Piccollo rails zitten er geharde puntstukken in de wissels die zorgen voor polariteits wisselingen van de digitale gelijkstroom uit de booster als daar een trein overheen rijdt.

Daar zit natuurlijk het verschil.

Nogmaals: wat dom van mij.

Kees-Jan

(ik heb een beetje last van logoreu en kruip maar weer snel mijn bedje in)
« Laatst bewerkt op: 08 February 2008, 09:05:48 door Kees-Jan. Reden: ziekmelding > 39 graden koorts en in bed »

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Schaduwstation -1 (baanplan N Piccolo)
« Reactie #26 Gepost op: 08 February 2008, 08:54:50 »
Sorry maar 2-rail H0 is toch hetzelfde als 2-rail N? Alleen is N kleiner?

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Schaduwstation -1 (baanplan N Piccolo)
« Reactie #27 Gepost op: 08 February 2008, 08:55:58 »
@ Kees - Jan

Huh ???? Ik zou je laatste bijdrage gauw verwijderen.

Digitaal of niet, n-spoor of niet, bij 2 rail heb je bij keerlussen altijd een kortsluiting, tenzij je expliciet maatregelen neemt.

Guus
OpenDCC fan

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Schaduwstation -1 (baanplan N Piccolo)
« Reactie #28 Gepost op: 08 February 2008, 09:15:47 »
was dus sarcasme ;D