Met FLM heb ik via de PM ook hier een discussie overgevoerd nav een ander draadje van je.
Maar hoezo een keerlus ?
Remco,Ik heb ongeveer dezelfde ruimte als jij tot mijn beschikking. De afmetingen van mijn baan zijn 420 x 130.Hierbij een link naar mijn nieuwe baanplan "Middelpunt".http://people.zeelandnet.nl/jvstrn/Modelbaan-Middelpunt-v11.1.jpgZoals je ziet is mijn baan ook verdeeld over twee niveau's. Het onderste niveau is nu bijna af en ik begin komende weken aan het aanleggen van de overgangen van niveau onder naar niveau boven. Ik maak dan een tijdelijke overgang tussen de twee hellingen in plaats van het hele station. Dit om alles goed te kunne testen....Wat ik nog niet weet is of de geschatte tussenruimte van 10cm ook genoeg is om een goede steigingspercentage te halen. Je kunt het uitrekenen, maar probeer het liever te bouwen (als een soort testopstelling). En dan gewoon proberen om met de langste en zwaarste treinsamenstellingen de ontstane helling te nemen.Ik ben echter bang dat ik niet voldoende steigingsruimte zal hebben en moet dus concessies doen naar of minder tussenruimte (<10cm) of toch iets met een spiraal. Maar liever niet want dat maakt de baan helemaal complex.....En even over keerlussen. Die zitten er bij mijn baan dus ook in; 2 stuks.Iedere lus op het onderste niveau heeft een ingaand spoor dat rond gaat, door het schaduwstation en weer terugkomt bij het vertrekpunt. Daar ontstaat dan de kortsluiting. Dus op de twee lange rechte stukken komen bij mij de keerlusmodules. Ik gebruik deze:"Ultieme Keerlus oplossing"(http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm)Dus het voornaamste voor mij is nu het bepalen van de maximale tussenruimte en de daarbij behorende maximale stijging.Wordt vervolgd.....Met vriendelijke groet,John van Staaijeren
Dat was de H0-baan van andere Remco, dit is een N-baan.........