Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor?
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 00:07:29
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:02:02
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold
door
Luc2000
17 November 2025, 23:55:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
hmmglaser
17 November 2025, 23:54:38
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
17 November 2025, 23:38:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel?
door
Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt
door
Robkop
17 November 2025, 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Frits Westers
17 November 2025, 23:06:10
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Huup
17 November 2025, 23:04:59
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
17 November 2025, 22:55:21
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
17 November 2025, 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
reinderlf
17 November 2025, 22:50:15
Aachenau West
door
Silvolde
17 November 2025, 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum
door
Robkop
17 November 2025, 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
RobVille
17 November 2025, 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
17 November 2025, 22:06:59
Zee. Land.
door
Huup
17 November 2025, 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
gdh
17 November 2025, 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
17 November 2025, 21:33:04
KADEE Digitale koppeling
door
Mark D.
17 November 2025, 21:29:51
Led schakeling ed.
door
Klaas Zondervan
17 November 2025, 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Mark D.
17 November 2025, 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
MathynK
17 November 2025, 21:02:03
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
17 November 2025, 20:55:58
Spoor- en tramweg parafernalia
door
barry1972
17 November 2025, 20:31:45
Sluitseinen REEtitec 1300
door
Blausee-Mitholz
17 November 2025, 20:22:52
Line-up foto's van modellen
door
defender
17 November 2025, 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
17 November 2025, 20:06:17
De modeltreinen van Spoorijzer
door
defender
17 November 2025, 20:02:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Boterhammendoos treinbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Boterhammendoos treinbaan (gelezen 3534 keer)
MichielB
Offline
Berichten: 775
Re: Boterhammendoos treinbaan
«
Reactie #15 Gepost op:
31 August 2024, 08:41:01 »
Ik vind hem mooi!
Gelogd
Groet!
Michiel.
MarcoTrix
Offline
Berichten: 68
Re: Boterhammendoos treinbaan
«
Reactie #16 Gepost op:
06 September 2024, 17:43:17 »
Stroomvoorziening (2), eindelijk een oplossing
Het grootste probleem van mijn boterhammendoos treinbaan is de stroomvoorziening. De batterijhouder die ik op het oog had, van Märklin Z, wordt amper tweedehands aangeboden. De andere twee die ik tot nu toe gebruikt heb zijn van Lima; Lima 012 en Lima 012A. Maar deze zijn behoorlijk groot.
Samengevat zijn dit de belangrijkste nadelen:
1) Er wordt gebruik gemaakt van batterijen die niet goed verkrijgbaar zijn. Dit zijn het 9V blok, 4,5V platte batterijen of 1,5V C batterijen.
2) Voor Lima 012 had ik in eerste instantie een oplossing gevonden door adapters te kopen waarin drie 1.5V AA batterijen passen, en die hetzelfde formaat hebben als een 4,5V platte batterij. Maar dit levert een grote hoeveelheid contactpunten op, en dus ook een grotere kans op storingen.
3) Met alle batterijhouders kan je alleen voor- en achteruit rijden, de rijspanning is niet regelbaar.
Wat ik graag wil:
1) Een batterijhouder met 1,5V AA of AAA batterijen. Bij de grotere hotels zijn die ook te koop in het winkeltje bij de lobby.
2) Liefst een compactere batterijhouder dan de Lima 012 (of 012A).
3) Regelbare rijspanning.
Japanners zijn nogal gek op kleine en compacte treinbaantjes, niet zo verwonderlijk als je be[denkt dat Japanners de grootte van hun huis meestal aanduiden met de hoeveelheid slaapmatjes die je op de grond kan leggen. Uit deze hoek vond ik de volgende oplossing, die veel gebruikt wordt bij schaal Z treinbanen, Rokuhan RC02.
Rokuhan RC02, met extra adapter.
Rokuhan RC02
Ik heb deze batterij rijregelaar gekocht op eBay. De prijs komt meestal uit rondom de 50 Euro. Haal je hem uit Japan, dan is de rijregelaar goedkoop, maar de verzendkosten hoog. In Europa is het andersom, zodat je onder de streep toch uitkomt op ongeveer 50 Euro. Niet echt een goedkope oplossing.
Maar wat betreft de prestatie's willigt de Rokuhan RC02 alle eisen in. Er gaan acht 1,5V AAA batterijen in het vakje aan de onderkant. De rijregelaar levert 10V aan de treinbaan. Leuke bijeenkomstigheid: Rokuhan gebruikt dezelfde stekkers als Kato, zodat ik de aansluitrail niet hoefde om te bouwen. De rijspanning is regelbaar, en er zijn 2 schakelaars. Met de ene kies je de rijrichting, met de andere zet je de rijregelaar aan en uit.
Ik kom al snel achter wat de reden van de relatief hoge aanschafprijs is: de rijspanning wordt electronisch geregeld, en de rijregelaar heeft een kortsluitbeveiliging (de groene indicatie LED wordt dan rood).
Bovendien, mocht je de beschikking hebben over een stopcontact, dan is de rijregelaar aan te sluiten op een adapter. De batterijen worden dan uitgeschakeld (maar niet opgeladen).
Het dient wel de aanbeveling om batterijen te gebruiken met een fiks vermogen (o.a. Duracell).
Slotconclusie's:
1) Gebruikt acht 1,5V AAA batterijen, maar gebruikt het liefst batterijen met een fiks vermogen (o.a. Duracell). AAA batterijen zijn algemeen goed verkrijgbaar op reis.
2) Rijspanning is regelbaar, ik vind persoonlijk wel dat je de regelknop flink moet uitdraaien.
3) Electronische rijregeling en kortsluitbeveiliging.
4) Compacte en degelijk bouw.
5) Extra adapter is aan te sluiten, is er een stroompunt, dan kan je de batterijen sparen.
Kortom: dit vind ik nou een perfecte oplossing. Deze gaat zeker mee op reis.
Gelogd
defender
Offline
Berichten: 1413
Re: Boterhammendoos treinbaan
«
Reactie #17 Gepost op:
06 September 2024, 17:51:26 »
Mooie oplossing!, weet je miss ook nog een japans mini motor waar al vertraging inzit? Van max 15x 7 mm, een asje aan beide kanten waar een wormwieltje op kan, zodat ik een aandrijving in m'n oersik kan zetten?
Trekkracht heeft 'ie niet nodig, als hij maar zachtjes heen en weer kan over 't emplacement.
Gelogd
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Boterhammendoos treinbaan