Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
GoVolta treindienst naar Berlijn
door
Maartenw
Vandaag
om 15:08:35
Cranicher Altbahn
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:07:00
Da's Daz 2
door
ex44
Vandaag
om 15:02:02
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Maartenw
Vandaag
om 14:53:23
Roco 2025
door
Deetrein
Vandaag
om 14:53:22
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209
door
bellejt
Vandaag
om 14:50:32
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:48:29
z21 Start opkrikken
door
Herb73
Vandaag
om 14:44:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:15:35
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 14:07:41
Goede wensen voor 2026
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:59:05
Loc - tenderverbindin Roco S3/6
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 13:35:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
j.ossebaar
Vandaag
om 13:29:45
Aachenau West
door
Peter J K
Vandaag
om 12:10:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
thevandijks
Vandaag
om 11:54:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Eric B
Vandaag
om 11:33:21
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:29:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:02:46
Vermogen centrale
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:02:24
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:01:49
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht
door
wob
Vandaag
om 10:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:03:32
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 09:45:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Maartenw
Vandaag
om 09:11:57
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
ChrisNL
Vandaag
om 08:27:26
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 05:33:46
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Modelspoorbaan van Einte
door
raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Huup
08 December 2025, 21:46:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Boterhammendoos treinbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Boterhammendoos treinbaan (gelezen 3596 keer)
MichielB
Offline
Berichten: 778
Re: Boterhammendoos treinbaan
«
Reactie #15 Gepost op:
31 August 2024, 08:41:01 »
Ik vind hem mooi!
Gelogd
Groet!
Michiel.
MarcoTrix
Offline
Berichten: 68
Re: Boterhammendoos treinbaan
«
Reactie #16 Gepost op:
06 September 2024, 17:43:17 »
Stroomvoorziening (2), eindelijk een oplossing
Het grootste probleem van mijn boterhammendoos treinbaan is de stroomvoorziening. De batterijhouder die ik op het oog had, van Märklin Z, wordt amper tweedehands aangeboden. De andere twee die ik tot nu toe gebruikt heb zijn van Lima; Lima 012 en Lima 012A. Maar deze zijn behoorlijk groot.
Samengevat zijn dit de belangrijkste nadelen:
1) Er wordt gebruik gemaakt van batterijen die niet goed verkrijgbaar zijn. Dit zijn het 9V blok, 4,5V platte batterijen of 1,5V C batterijen.
2) Voor Lima 012 had ik in eerste instantie een oplossing gevonden door adapters te kopen waarin drie 1.5V AA batterijen passen, en die hetzelfde formaat hebben als een 4,5V platte batterij. Maar dit levert een grote hoeveelheid contactpunten op, en dus ook een grotere kans op storingen.
3) Met alle batterijhouders kan je alleen voor- en achteruit rijden, de rijspanning is niet regelbaar.
Wat ik graag wil:
1) Een batterijhouder met 1,5V AA of AAA batterijen. Bij de grotere hotels zijn die ook te koop in het winkeltje bij de lobby.
2) Liefst een compactere batterijhouder dan de Lima 012 (of 012A).
3) Regelbare rijspanning.
Japanners zijn nogal gek op kleine en compacte treinbaantjes, niet zo verwonderlijk als je be[denkt dat Japanners de grootte van hun huis meestal aanduiden met de hoeveelheid slaapmatjes die je op de grond kan leggen. Uit deze hoek vond ik de volgende oplossing, die veel gebruikt wordt bij schaal Z treinbanen, Rokuhan RC02.
Rokuhan RC02, met extra adapter.
Rokuhan RC02
Ik heb deze batterij rijregelaar gekocht op eBay. De prijs komt meestal uit rondom de 50 Euro. Haal je hem uit Japan, dan is de rijregelaar goedkoop, maar de verzendkosten hoog. In Europa is het andersom, zodat je onder de streep toch uitkomt op ongeveer 50 Euro. Niet echt een goedkope oplossing.
Maar wat betreft de prestatie's willigt de Rokuhan RC02 alle eisen in. Er gaan acht 1,5V AAA batterijen in het vakje aan de onderkant. De rijregelaar levert 10V aan de treinbaan. Leuke bijeenkomstigheid: Rokuhan gebruikt dezelfde stekkers als Kato, zodat ik de aansluitrail niet hoefde om te bouwen. De rijspanning is regelbaar, en er zijn 2 schakelaars. Met de ene kies je de rijrichting, met de andere zet je de rijregelaar aan en uit.
Ik kom al snel achter wat de reden van de relatief hoge aanschafprijs is: de rijspanning wordt electronisch geregeld, en de rijregelaar heeft een kortsluitbeveiliging (de groene indicatie LED wordt dan rood).
Bovendien, mocht je de beschikking hebben over een stopcontact, dan is de rijregelaar aan te sluiten op een adapter. De batterijen worden dan uitgeschakeld (maar niet opgeladen).
Het dient wel de aanbeveling om batterijen te gebruiken met een fiks vermogen (o.a. Duracell).
Slotconclusie's:
1) Gebruikt acht 1,5V AAA batterijen, maar gebruikt het liefst batterijen met een fiks vermogen (o.a. Duracell). AAA batterijen zijn algemeen goed verkrijgbaar op reis.
2) Rijspanning is regelbaar, ik vind persoonlijk wel dat je de regelknop flink moet uitdraaien.
3) Electronische rijregeling en kortsluitbeveiliging.
4) Compacte en degelijk bouw.
5) Extra adapter is aan te sluiten, is er een stroompunt, dan kan je de batterijen sparen.
Kortom: dit vind ik nou een perfecte oplossing. Deze gaat zeker mee op reis.
Gelogd
defender
Offline
Berichten: 1431
Re: Boterhammendoos treinbaan
«
Reactie #17 Gepost op:
06 September 2024, 17:51:26 »
Mooie oplossing!, weet je miss ook nog een japans mini motor waar al vertraging inzit? Van max 15x 7 mm, een asje aan beide kanten waar een wormwieltje op kan, zodat ik een aandrijving in m'n oersik kan zetten?
Trekkracht heeft 'ie niet nodig, als hij maar zachtjes heen en weer kan over 't emplacement.
Gelogd
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Boterhammendoos treinbaan