Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 15:25:40
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Jelmer
Vandaag
om 15:24:18
worm en wormwiel - worm en tandwiel?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:20:36
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:20:03
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
Vandaag
om 15:15:06
Line-up foto's van modellen
door
ES44C4
Vandaag
om 15:08:37
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:07:51
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:02:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ex44
Vandaag
om 15:00:53
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:57:05
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting
door
Jelmer
Vandaag
om 14:56:14
20 jaar BNLS jubileum
door
Frank 123
Vandaag
om 14:46:33
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:44:32
Led schakeling ed.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 14:27:35
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60.
door
aad52
Vandaag
om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen
door
Jeroen95
Vandaag
om 14:25:13
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Met een sik
Vandaag
om 14:04:09
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet
door
bellejt
Vandaag
om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 12:45:10
ESU locprogrammer
door
Gerrit H
Vandaag
om 12:30:35
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 11:58:11
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
Rick
Vandaag
om 11:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:40:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:29:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
bask185
Vandaag
om 11:25:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 11:15:40
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
Eric B
Vandaag
om 11:08:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:40:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 10:26:40
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:18:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Boterhammendoos treinbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Boterhammendoos treinbaan (gelezen 3533 keer)
MichielB
Offline
Berichten: 775
Re: Boterhammendoos treinbaan
«
Reactie #15 Gepost op:
31 August 2024, 08:41:01 »
Ik vind hem mooi!
Gelogd
Groet!
Michiel.
MarcoTrix
Offline
Berichten: 68
Re: Boterhammendoos treinbaan
«
Reactie #16 Gepost op:
06 September 2024, 17:43:17 »
Stroomvoorziening (2), eindelijk een oplossing
Het grootste probleem van mijn boterhammendoos treinbaan is de stroomvoorziening. De batterijhouder die ik op het oog had, van Märklin Z, wordt amper tweedehands aangeboden. De andere twee die ik tot nu toe gebruikt heb zijn van Lima; Lima 012 en Lima 012A. Maar deze zijn behoorlijk groot.
Samengevat zijn dit de belangrijkste nadelen:
1) Er wordt gebruik gemaakt van batterijen die niet goed verkrijgbaar zijn. Dit zijn het 9V blok, 4,5V platte batterijen of 1,5V C batterijen.
2) Voor Lima 012 had ik in eerste instantie een oplossing gevonden door adapters te kopen waarin drie 1.5V AA batterijen passen, en die hetzelfde formaat hebben als een 4,5V platte batterij. Maar dit levert een grote hoeveelheid contactpunten op, en dus ook een grotere kans op storingen.
3) Met alle batterijhouders kan je alleen voor- en achteruit rijden, de rijspanning is niet regelbaar.
Wat ik graag wil:
1) Een batterijhouder met 1,5V AA of AAA batterijen. Bij de grotere hotels zijn die ook te koop in het winkeltje bij de lobby.
2) Liefst een compactere batterijhouder dan de Lima 012 (of 012A).
3) Regelbare rijspanning.
Japanners zijn nogal gek op kleine en compacte treinbaantjes, niet zo verwonderlijk als je be[denkt dat Japanners de grootte van hun huis meestal aanduiden met de hoeveelheid slaapmatjes die je op de grond kan leggen. Uit deze hoek vond ik de volgende oplossing, die veel gebruikt wordt bij schaal Z treinbanen, Rokuhan RC02.
Rokuhan RC02, met extra adapter.
Rokuhan RC02
Ik heb deze batterij rijregelaar gekocht op eBay. De prijs komt meestal uit rondom de 50 Euro. Haal je hem uit Japan, dan is de rijregelaar goedkoop, maar de verzendkosten hoog. In Europa is het andersom, zodat je onder de streep toch uitkomt op ongeveer 50 Euro. Niet echt een goedkope oplossing.
Maar wat betreft de prestatie's willigt de Rokuhan RC02 alle eisen in. Er gaan acht 1,5V AAA batterijen in het vakje aan de onderkant. De rijregelaar levert 10V aan de treinbaan. Leuke bijeenkomstigheid: Rokuhan gebruikt dezelfde stekkers als Kato, zodat ik de aansluitrail niet hoefde om te bouwen. De rijspanning is regelbaar, en er zijn 2 schakelaars. Met de ene kies je de rijrichting, met de andere zet je de rijregelaar aan en uit.
Ik kom al snel achter wat de reden van de relatief hoge aanschafprijs is: de rijspanning wordt electronisch geregeld, en de rijregelaar heeft een kortsluitbeveiliging (de groene indicatie LED wordt dan rood).
Bovendien, mocht je de beschikking hebben over een stopcontact, dan is de rijregelaar aan te sluiten op een adapter. De batterijen worden dan uitgeschakeld (maar niet opgeladen).
Het dient wel de aanbeveling om batterijen te gebruiken met een fiks vermogen (o.a. Duracell).
Slotconclusie's:
1) Gebruikt acht 1,5V AAA batterijen, maar gebruikt het liefst batterijen met een fiks vermogen (o.a. Duracell). AAA batterijen zijn algemeen goed verkrijgbaar op reis.
2) Rijspanning is regelbaar, ik vind persoonlijk wel dat je de regelknop flink moet uitdraaien.
3) Electronische rijregeling en kortsluitbeveiliging.
4) Compacte en degelijk bouw.
5) Extra adapter is aan te sluiten, is er een stroompunt, dan kan je de batterijen sparen.
Kortom: dit vind ik nou een perfecte oplossing. Deze gaat zeker mee op reis.
Gelogd
defender
Offline
Berichten: 1403
Re: Boterhammendoos treinbaan
«
Reactie #17 Gepost op:
06 September 2024, 17:51:26 »
Mooie oplossing!, weet je miss ook nog een japans mini motor waar al vertraging inzit? Van max 15x 7 mm, een asje aan beide kanten waar een wormwieltje op kan, zodat ik een aandrijving in m'n oersik kan zetten?
Trekkracht heeft 'ie niet nodig, als hij maar zachtjes heen en weer kan over 't emplacement.
Gelogd
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Boterhammendoos treinbaan