Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 23:08:01
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
Vandaag
om 23:05:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 23:02:17
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
Vandaag
om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
Vandaag
om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
MichielB
Vandaag
om 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
jandcargo
Vandaag
om 22:19:39
booster vraag
door
Patrick Smout
Vandaag
om 22:05:38
Aachenau West
door
MichielB
Vandaag
om 22:02:43
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Gino
Vandaag
om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
defender
Vandaag
om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
Vandaag
om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
Vandaag
om 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
Vandaag
om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
Vandaag
om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
Vandaag
om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:23:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Boogstralen en schaduwstations op een helling
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Boogstralen en schaduwstations op een helling (gelezen 1909 keer)
treintjesgek
Offline
Berichten: 45
Boogstralen en schaduwstations op een helling
«
Gepost op:
07 January 2008, 07:05:33 »
Goedemorgen,
Ik ben begonnen met de planning van een (in mijn ogen) zeer ambitieus project. Het gaat om een HO baan in een ruimte van 3x2 meter die de mogelijkheid moet hebben lange treinen te 'showen'. Lang betekent personentreinen bestaande uit een lok en 8 D-trein rijtuigen (300 mm, zo'n 2,6 meter totaal) en langere gemengde goerentreinen (ruim 3m lang, gemengd korte en lange wagons). Tot nu toe ziet het er in theorie veelbelovend uit, maar de praktijk kan anders uitwijzen.
De baan is een ovaal met een ondergronds schaduwstation (met een minimale boogradius van 50 cm). Aan de ene kant wordt dit schaduwstation bereikt via een spiraal met een radius van 56 cm (twee windingen, hoogte ongeveer 20 cm, helling <3%), aan de andere kant via een 'lange' helling.
Aangezien ik geen praktische ervaring heb met lange treinen, zijn er twee vraagjes:
Ik heb wel eens gelezen (op dit forum?) dat er een kans bestaat dat treinen uit de bocht worden getrokken. Is dat bij deze boogstralen en de gegeven samenstellingen / lengtes nog een risico?
Het schaduwstation heeft twee-richting verkeer; ik wil het echter graag op een helling leggen (ongeveer 1% tot 1.5%) zodat de eerder genoemde 'lange' helling iets hoger kan eindigen. Zijn er problemen te verwachten ten aanzien van doorslippen van de loks bij vertrek tegen de helling op?
Indien relevant, tijdens de bouw zal de baan analoog aangestuurd worden, voor later is een ombouw naar digitaal voorzien.
Jullie praktische ervaring wordt op prijs gesteld,
WimS
PS de locs voor deze lange treinen zijn V200s en V160s (roco en fleischmann)
Gelogd
Marc M
Offline
Berichten: 646
Re: Boogstralen en schaduwstations op een helling
«
Reactie #1 Gepost op:
10 January 2008, 17:32:34 »
Wims,
In mij schaduwstation liggen bogen met een minimale straal van circa 360mm de hellingen bedragen max. 3%. Hierop rijd ik met treinen met 5 passagiersrijtuigen of circa 10 containerwagens. Bij mij is nog nooit een trein uit de boog getrokken.
Aangezien jouw minimale boogstraal en toegepaste helling veel gunstiger is, mag dat volgens mij geen problemen geven.
De manier van leggen is heel belangrijk. Zorg dat alles vloeiend verloopt en geen rare knikken, zowel in horizontale als verticale zin. Dit vegroot de kans op ontsporingen.
Overigens rijd ik wel digitaal en zijn mijn locs allemaal uitgerust met cruise control voor het helling rijden.
Marc
Gelogd
Groeten, Marc
H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Boogstralen en schaduwstations op een helling