Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:08:01
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:05:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 23:02:17
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
  

Auteur Topic: Boogstralen en schaduwstations op een helling  (gelezen 1909 keer)

treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Boogstralen en schaduwstations op een helling
« Gepost op: 07 January 2008, 07:05:33 »
Goedemorgen,

Ik ben begonnen met de planning van een (in mijn ogen) zeer ambitieus project. Het gaat om een HO baan in een ruimte van 3x2 meter die de mogelijkheid moet hebben lange treinen te 'showen'. Lang betekent personentreinen bestaande uit een lok en 8 D-trein rijtuigen (300 mm, zo'n 2,6 meter totaal) en langere gemengde goerentreinen (ruim 3m lang, gemengd korte en lange wagons). Tot nu toe ziet het er in theorie veelbelovend uit, maar de praktijk kan anders uitwijzen.

De baan is een ovaal met een ondergronds schaduwstation (met een minimale boogradius van 50 cm). Aan de ene kant wordt dit schaduwstation bereikt via een spiraal met een radius van 56 cm (twee windingen, hoogte ongeveer 20 cm, helling <3%), aan de andere kant via een 'lange' helling.

Aangezien ik geen praktische ervaring heb met lange treinen, zijn er twee vraagjes:
  • Ik heb wel eens gelezen (op dit forum?) dat er een kans bestaat dat treinen uit de bocht worden getrokken. Is dat bij deze boogstralen en de gegeven samenstellingen / lengtes nog een risico?
  • Het schaduwstation heeft twee-richting verkeer; ik wil het echter graag op een helling leggen (ongeveer 1% tot 1.5%) zodat de eerder genoemde 'lange' helling iets hoger kan eindigen. Zijn er problemen te verwachten ten aanzien van doorslippen van de loks bij vertrek tegen de helling op?

Indien relevant, tijdens de bouw zal de baan analoog aangestuurd worden, voor later is een ombouw naar digitaal voorzien.

Jullie praktische ervaring wordt op prijs gesteld,

WimS

PS de locs voor deze lange treinen zijn V200s en V160s (roco en fleischmann)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Boogstralen en schaduwstations op een helling
« Reactie #1 Gepost op: 10 January 2008, 17:32:34 »
Wims,

In mij schaduwstation liggen bogen met een minimale straal van circa 360mm de hellingen bedragen max. 3%. Hierop rijd ik met treinen met 5 passagiersrijtuigen of circa 10 containerwagens. Bij mij is nog nooit een trein uit de boog getrokken.

Aangezien jouw minimale boogstraal en toegepaste helling veel gunstiger is, mag dat volgens mij geen problemen geven.

De manier van leggen is heel belangrijk. Zorg dat alles vloeiend verloopt en geen rare knikken, zowel in horizontale als verticale zin. Dit vegroot de kans op ontsporingen.

Overigens rijd ik wel digitaal en zijn mijn locs allemaal uitgerust met cruise control voor het helling rijden.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper