Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld  (gelezen 6273 keer)

Richard Snijder

• Offline Offline
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
« Reactie #30 Gepost op: 07 January 2008, 23:28:17 »
volgens mij niet want in deze lok bevindt zich altijd een maschinist.
Wat ook  opvalt is dat je loks van verschillende maatschappijen met elkaar ziet rijden.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 07 January 2008, 23:31:48 »
Als ik hier op de Brennerbaan de zware goederen treinenen de ROLA´S met 2 loks voor en met 1 lok achter zie rijden ,en als ik deze treinen het station Brenner zie binnen rijden dan zit er volgens mij in elke lok vaak een Machinist ,hoe word er hier dan gecomuniceerd?

Citaat van: boek wendezugen
"Die ZWS mit Ihren Abarten ZDS und ZMS( = Zeitmultiplexe Mehrzugsteuerung* ) macht die Traktion der lokomotivbespannten Züge sehr flexibel. Beispeilsweise können dank der ZMS Doppel- und Flügelzüge gebildet sowie bis zu vier Lokomotieven unabhängig von ihrer Reihung im Zugverband gesteuert werden."
En dan gaat het verder:
"Solche Züge, ein oder zwei Lokomotiven an der Zug spitze, eine mitten im Zug und eine am Schluss als Schiebelokomotive, Fuhren wohl zuert in der Schweiz auf der Gotthardbahn, wo schwere Güterzüge über die Nord- und Sudrampe zu Fördern sind, aber andererseits die durchgehenden Zugstangen und die Kupplungen der Wagen nicht übermäßig beansprucht werden dürfen. Dazu käme es, zögen die Lokomotiven den Zug ausschließlich von der Zugspitze aus. Folglich verteilt man die Zugkraft über den Zug, reiht eine Lokomotive auch in der Zugmitte ein; nötigenfalls wurde( und wird) nachgeschoben.
Mehrere Lokomotiven auf herkömmliche Weise so zu steuern, dass Überpufferungen oder Zugtrennungen vermieden werden, ist fast unmöglich. Besonders schmerzt die Bahnverwaltung der große Personalaufwand, wenn jede Lokomotive besetzt werden muss. Die ZMS überwand all diese nachteile.

Als ik dit hierboven goed begrijp zou dus iedere loc apart bedient worden maar zou ZMS alle nadelen daarvan kunnen weg nemen( ff kort samen gevat wat ik zelf uit deze laatste quote haal).
Alleen goederenwagens hebben volgensmij geen doorgaande electrische kabels en dan blijft extra personeel nodig.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Richard Snijder

• Offline Offline
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
« Reactie #32 Gepost op: 07 January 2008, 23:46:54 »
maar het is en blijft een mooi gezicht,die lange langzame trein die langzaam hoogte windt in de keerlus.

Tjeerd

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 08 January 2008, 10:15:12 »
Op de alpenlijnen, Lötschberg, Gothard, Arlberg, Brenner, Tauern en Semmering, rijden de voorste twee locs volgens mij toch bijna uitsluitend in multitractie, dus voorste twee machine's met één machinist. Misschien dat op de Brenner het wat vaker voorkomt dat er meerdere machinisten op de voorste twee locs van een particuliere goederentrein zitten, omdat een extra loc slechts tijdelijk aan de trein toegevoegd wordt. Dit is overigens voor het Oostenrijkse stuk. Moeten er in Italië niet altijd twee mensen op de voorste loc aanwezig zijn???

Volgens mij hebben er nooit treinen met tussen- én opdruklok gereden op de alpenroute's. Tussenloks worden in Zwitserland inmiddels helaas al helemaal niet meer gebruikt en in Oostenrijk volgens mij alleen nog maar spooradisch. Oh, wacht even, op de Spessartrampe hebben aparte combi's gereden; 4000t treinen met schuifwandwagens en een 150'er voorop en een 150'er als tussenlok (voor het gehele traject) en voor de Spessartrampe ook nog eens twee 150'ers achterop (dus 24 aangedreven assen!). Net als de zware ertstreinen naar Linz over de Spessartrampe nu; als de trein boven de 3000t weegt, dan komen er twee 151'ers achterop (de trein heeft voorop dan twee 151'ers en achterop een koppelwagen, omdat de voorste locs en de wagens automatische koppelingen hebben).
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 09 January 2008, 21:58:30 »
SBB heeft ooit zware goederentreinen met tussen, danwel opdruklokken willen rijden die op afstand bestuurd zouden worden. Men had de keuze tussen stuurkabel (met name voor Rola was dat een optie) en radiografisch. Keuze viel op het laaste en dat heeft ook proefgereden. Een aantal Re 460 machines werden als Ref 460 uitgevoerd. Deze machines hadden zend/ontvangst instalatie. Daarnaast waren een aantal Re 6/6 machines als Ref 6/6 uitgevoerd welke alleen over een zend instalatie beschikten. Deze machines konden (zowas de bedoeling) als Ref 10/10 op kop een Ref Re 460 achter radiografisch aansturen. Er zijn uitgebreide proeven genomen. Tot echte inzet in de dienst is het nooit van gekomen. Op de bergtrajecten gaven de veel voorkomende tunnels teveel storing dat het systeem onbetrouwbaar bleek.
Tijdenlang hebben Ref 460 en Ref 6/6 machines in de zowel reizigers dienst als goederendienst normaal gereden (dus met opschiften en antenes maar zonder radio inzet) De opschriften en antenes zijn met de ombouw naar ECTS II verwijderd en heden is er niets meer van te vinden.
Van Ref opschriften heb ik nog wel foto's van. De Re 460 hadden deze in de hoge nummers (090 tot 118 of zo) Het is een kaars uitgegaan..............

Mvg, Johan.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 10 January 2008, 00:26:12 »
Dan is er nog niet veel veranders. Destijds was de samenstelling een mix van 2 en 4 assers. 4 assers waren deels van het Sgns type maar ook een flink aantal defentie Demels en dat zijn leeg al zware jongens.
De Leeuwarder werd altijd met 1200 gereden de Veendammer af en toe 1200 maar vaker een 1600 en indicenteel een 1300. Wat tonnage betreft is volgens mij de ACTS niet zwaarder als toen des tijds.
Jawel dus, nu rijden er geloof ik alleen vier- en zesassers of zoiets, en die kunnen aanmerkelijk zwaarder beladen worden dan die tweeassertjes. Ik sluit ook niet aan dat de beladingsgraad wat hoger is of dat er meer volle containers op staan...
De treinen uit Lw en Vdm zijn trouwens het zwaarst, heen is ook deels lege containers