Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
11 September 2025, 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
11 September 2025, 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
11 September 2025, 16:44:52
  

Auteur Topic: Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.  (gelezen 3201 keer)

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.
« Gepost op: 18 July 2018, 18:22:45 »
Ik heb mijn baan (2 rail DCC) deels opgebroken voor een aanpassing.
Ik heb zoveel 2-delige stoptreinen dat het het andere verkeer hindert. Het station is gewoonweg te klein.
Dus gesloopt, en er komt een eenvoudig kopstation met meer sporen.
Daar kan ik veel meer stoppertjes kwijt, en er is ook nog ruimte om met de hand wat te rangeren.

Dit is de nieuwe situatie. Het gedeelte in de gele driehoek is het nieuwe deel waar het om gaat.
Het reeds bestaande deel is in principe zoals met groen aangegeven een groot ovaal.
De 'gele driehoek' wordt op de baan aangesloten middels een kruiswissel.


Mijn vraagjes:
Bestaat er in dit ontwerp een keerlus? (ik vermoed van wel)
Hoe (en waar) plaats ik de keerlus module(s)?
De 'gele driehoek' zal, net als het klimspiraal en schaduwstation, veel detectie punten (DR4088) krijgen voor rijden met Koploper.


mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.
« Reactie #1 Gepost op: 18 July 2018, 18:34:16 »
Ja, twee stuks, keurig door jezelf aangegeven in groen met ‘klimspiraal’ en ‘schaduwstation’. :) Daar zal ook wel genoeg plaats zijn voor de modules.
De oorzaak is de wisselverbinding (wissel naar Engels wissel) in het basisovaal.

Dit op basis van deze tekening. Het is toch wel handig om wat meer te weten van het schaduwstation en de spiraal. Ik snap eigenlijk niet zo goed waar de railspiraal naartoe gaat.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2018, 18:39:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.
« Reactie #2 Gepost op: 18 July 2018, 18:43:07 »
Sliut in dan de keerlus modules aan op het eerste blok na het kruiswissel?

Ik snap eigenlijk niet zo goed waar de railspiraal naartoe gaat.
Het spiraal gaat omhoog, en in zichzelf weer naar beneden.
Dat is bedoeld als buffer, zodat een trein die net rechts het station uitrijdt, er niet gelijk weer in komt.
Het spiraal bestaat uit 6 blokken. er kunnen dus 6 treinen in 'verdwijnen' voordat er weer eentje terug komt in het station.

Hier nog in aanbouw:


mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.
« Reactie #3 Gepost op: 18 July 2018, 18:49:53 »
Klaas Zondervan heeft recent geleden een hele duidelijke uitleg getekend over deze vraag.
Zie reactie #29 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80708.msg3221873153#msg3221873153

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.
« Reactie #4 Gepost op: 18 July 2018, 18:56:37 »
Die tekeningen kende ik niet, maar die zijn inderdaad erg duidelijk.
De modules kunnen dus gewoon in het volgende lange blok.  (y)

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.
« Reactie #5 Gepost op: 19 July 2018, 12:42:59 »
De modules kunnen dus gewoon in het volgende lange blok.  (y)
Yep. Zolang je er maar voor zorgt dat je langste trein daar helemaal in past.

PS Jouw ontwerp bevat GEEN kruiswissel  ::)
De gele driehoek bereik je via een Engels wissel.
En dat is echt heel wat anders dan een kruiswissel  :angel:
Gr.
Eric

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.
« Reactie #6 Gepost op: 19 July 2018, 22:32:22 »
Dankjewel voor de rectificatie.

Maar nog steeds een keerlus neem ik aan?!

Mvg,
Martijn
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5326
Re: Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.
« Reactie #7 Gepost op: 19 July 2018, 22:35:45 »
zekers...
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.
« Reactie #8 Gepost op: 20 July 2018, 06:10:00 »
Inderdaad nog steeds 2 stuks  ;D

PS Misschien nog ten overvloede maar er wel voor zorgen dat alle sporen die je nu laat zien parallel gezien de zelfde polariteit hebben
« Laatst bewerkt op: 20 July 2018, 06:11:42 door Remunj »
Gr.
Eric

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.
« Reactie #9 Gepost op: 20 July 2018, 11:04:51 »
Citaat van: Martijn1974
... nog steeds een keerlus neem ik aan?!
Als je van dat Engels wissel een kruising maakt zijn ze weg.

Je kunt er ook een wissel van maken, en het aansluitende wissel links laten vervallen, om vanaf het hoofdspoor in de gele driehoek te komen (en ergens anders er weer uit). Je moet nu achteruit het hoofdspoor inrijden om uit de gele driehoek te komen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.
« Reactie #10 Gepost op: 20 July 2018, 11:11:54 »

Je moet nu achteruit het hoofdspoor inrijden om uit de gele driehoek te komen.

Dat kopt, het zijn alleen maar stop-treinstellen die in de gele driehoek komen.
Als ik er met Koploper uit kom kunnen er ook korte getrokken treinen komen. Daarvoor is het korte spoortje helemaal links in de driehoek, de wachtplek voor de loc .

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.
« Reactie #11 Gepost op: 20 July 2018, 11:15:09 »

De treinen komen van links uit het schaduw station, en gaan rechtsaf op het engelswissel de gele driehoek in.
Bij vertrek gaan ze rechtdoor over het engels wissel, en vervolgens via het volgende wissel links weer het schaduwstation weer in.


mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.
« Reactie #12 Gepost op: 20 July 2018, 23:08:31 »
Ik zou het dan zo maken:



Uitgang driehoek richting klimspiraal.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.
« Reactie #13 Gepost op: 21 July 2018, 06:19:12 »
Het nadeel, als je keerlussen verwijderd, dan rijden de treinen altijd dezelfde kant op. Als je twee keerlussen gebruikt heb je veel meer variatie in treinverkeer. Vooral trek-duw-treinen met een lok zijn dan kompleet anders van samenstelling. Je kunt dan ook een lok aan de andere kant van de trein zetten., wat in de laatste oplossing niet echt mogelijk is, omdat de trein dan de verkeerde kant de baan rond gaat.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Keerlus, of niet keerlus...dat is de vraag.
« Reactie #14 Gepost op: 21 July 2018, 11:39:43 »
Ik zou het dan zo maken:



Uitgang driehoek richting klimspiraal.
Dankjewel voor het meedenken, ik waardeer het.
De gedachte achter de gele driehoek is ook voornamelijk om het doorgaande verkeer naar de klimspriaal-lus te ontlasten.
Dat klimspiraal bestaat uit 6 blokken van 250cm elk. Mijn lange treinen zijn 240cm max.
Als er stoptreintjes van 60cm in die blokken zitten is dat jammer van die meters...
Die stoppertjes verdwijnen nu allemaal in de gele driehoek, waar ik er tevens ook meer kwijt kan.
Wat nu uit het station verdwijnt het spriaal in, en later terug komt door het station zijn de langere goederen en HSL treinen. Die stoppen dus niet in het station, en komen ook niet in de gele driehoek.

...Als je twee keerlussen gebruikt heb je veel meer variatie in treinverkeer. Vooral trek-duw-treinen met een lok zijn dan kompleet anders van samenstelling. Je kunt dan ook een lok aan de andere kant van de trein zetten....
Dat is inderdaad ook wat ik wil gaan doen (op termijn), op deze layout.
Ik heb een plek voor de omkoppel loc.
De getrokken trein kan dan op spoor 1a en 1b staan, daar kan ik een gemiddelde lengte kwijt.



Alle stoptreinen hebben vrij toegang tot alle sporen binnen de gele driehoek, dus ze mogen ook naar en van de werkplaats vertrekken.


mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl