BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Martijn1974 op 18 juli 2018, 18:22:45
-
Ik heb mijn baan (2 rail DCC) deels opgebroken voor een aanpassing.
Ik heb zoveel 2-delige stoptreinen dat het het andere verkeer hindert. Het station is gewoonweg te klein.
Dus gesloopt, en er komt een eenvoudig kopstation met meer sporen.
Daar kan ik veel meer stoppertjes kwijt, en er is ook nog ruimte om met de hand wat te rangeren.
Dit is de nieuwe situatie. Het gedeelte in de gele driehoek is het nieuwe deel waar het om gaat.
Het reeds bestaande deel is in principe zoals met groen aangegeven een groot ovaal.
De 'gele driehoek' wordt op de baan aangesloten middels een kruiswissel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation_3.jpg)
Mijn vraagjes:
Bestaat er in dit ontwerp een keerlus? (ik vermoed van wel)
Hoe (en waar) plaats ik de keerlus module(s)?
De 'gele driehoek' zal, net als het klimspiraal en schaduwstation, veel detectie punten (DR4088) krijgen voor rijden met Koploper.
mvg,
Martijn.
-
Ja, twee stuks, keurig door jezelf aangegeven in groen met ‘klimspiraal’ en ‘schaduwstation’. :) Daar zal ook wel genoeg plaats zijn voor de modules.
De oorzaak is de wisselverbinding (wissel naar Engels wissel) in het basisovaal.
Dit op basis van deze tekening. Het is toch wel handig om wat meer te weten van het schaduwstation en de spiraal. Ik snap eigenlijk niet zo goed waar de railspiraal naartoe gaat.
-
Sliut in dan de keerlus modules aan op het eerste blok na het kruiswissel?
Ik snap eigenlijk niet zo goed waar de railspiraal naartoe gaat.
Het spiraal gaat omhoog, en in zichzelf weer naar beneden.
Dat is bedoeld als buffer, zodat een trein die net rechts het station uitrijdt, er niet gelijk weer in komt.
Het spiraal bestaat uit 6 blokken. er kunnen dus 6 treinen in 'verdwijnen' voordat er weer eentje terug komt in het station.
Hier nog in aanbouw:
(http://hanulveen.nl/baanbouw/k143.jpg)
mvg,
Martijn.
-
Klaas Zondervan heeft recent geleden een hele duidelijke uitleg getekend over deze vraag.
Zie reactie #29 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80708.msg3221873153#msg3221873153 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80708.msg3221873153#msg3221873153)
-
Die tekeningen kende ik niet, maar die zijn inderdaad erg duidelijk.
De modules kunnen dus gewoon in het volgende lange blok. (y)
mvg,
Martijn.
-
De modules kunnen dus gewoon in het volgende lange blok. (y)
Yep. Zolang je er maar voor zorgt dat je langste trein daar helemaal in past.
PS Jouw ontwerp bevat GEEN kruiswissel ::)
De gele driehoek bereik je via een Engels wissel.
En dat is echt heel wat anders dan een kruiswissel :angel:
-
Dankjewel voor de rectificatie.
Maar nog steeds een keerlus neem ik aan?!
Mvg,
Martijn
-
zekers...
-
Inderdaad nog steeds 2 stuks ;D
PS Misschien nog ten overvloede maar er wel voor zorgen dat alle sporen die je nu laat zien parallel gezien de zelfde polariteit hebben
-
... nog steeds een keerlus neem ik aan?!
Als je van dat Engels wissel een kruising maakt zijn ze weg.
Je kunt er ook een wissel van maken, en het aansluitende wissel links laten vervallen, om vanaf het hoofdspoor in de gele driehoek te komen (en ergens anders er weer uit). Je moet nu achteruit het hoofdspoor inrijden om uit de gele driehoek te komen.
-
Je moet nu achteruit het hoofdspoor inrijden om uit de gele driehoek te komen.
Dat kopt, het zijn alleen maar stop-treinstellen die in de gele driehoek komen.
Als ik er met Koploper uit kom kunnen er ook korte getrokken treinen komen. Daarvoor is het korte spoortje helemaal links in de driehoek, de wachtplek voor de loc .
mvg,
Martijn.
-
De treinen komen van links uit het schaduw station, en gaan rechtsaf op het engelswissel de gele driehoek in.
Bij vertrek gaan ze rechtdoor over het engels wissel, en vervolgens via het volgende wissel links weer het schaduwstation weer in.
mvg,
Martijn.
-
Ik zou het dan zo maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation_4.jpg)
Uitgang driehoek richting klimspiraal.
-
Het nadeel, als je keerlussen verwijderd, dan rijden de treinen altijd dezelfde kant op. Als je twee keerlussen gebruikt heb je veel meer variatie in treinverkeer. Vooral trek-duw-treinen met een lok zijn dan kompleet anders van samenstelling. Je kunt dan ook een lok aan de andere kant van de trein zetten., wat in de laatste oplossing niet echt mogelijk is, omdat de trein dan de verkeerde kant de baan rond gaat.
Groet,
Bert
-
Ik zou het dan zo maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation_4.jpg)
Uitgang driehoek richting klimspiraal.
Dankjewel voor het meedenken, ik waardeer het.
De gedachte achter de gele driehoek is ook voornamelijk om het doorgaande verkeer naar de klimspriaal-lus te ontlasten.
Dat klimspiraal bestaat uit 6 blokken van 250cm elk. Mijn lange treinen zijn 240cm max.
Als er stoptreintjes van 60cm in die blokken zitten is dat jammer van die meters...
Die stoppertjes verdwijnen nu allemaal in de gele driehoek, waar ik er tevens ook meer kwijt kan.
Wat nu uit het station verdwijnt het spriaal in, en later terug komt door het station zijn de langere goederen en HSL treinen. Die stoppen dus niet in het station, en komen ook niet in de gele driehoek.
...Als je twee keerlussen gebruikt heb je veel meer variatie in treinverkeer. Vooral trek-duw-treinen met een lok zijn dan kompleet anders van samenstelling. Je kunt dan ook een lok aan de andere kant van de trein zetten....
Dat is inderdaad ook wat ik wil gaan doen (op termijn), op deze layout.
Ik heb een plek voor de omkoppel loc.
De getrokken trein kan dan op spoor 1a en 1b staan, daar kan ik een gemiddelde lengte kwijt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation2_1.jpg)
Alle stoptreinen hebben vrij toegang tot alle sporen binnen de gele driehoek, dus ze mogen ook naar en van de werkplaats vertrekken.
mvg,
Martijn.