Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 00:04:24
losse onderdelen
door
hervé
28 November 2025, 23:59:22
Modelbaan Beltheim.
door
Wim Vink
28 November 2025, 23:51:59
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
28 November 2025, 23:44:28
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
28 November 2025, 23:32:43
Aachenau West
door
Eric v C
28 November 2025, 23:28:33
Piko blauwe 1000
door
damngrazy
28 November 2025, 23:26:48
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
28 November 2025, 23:21:53
Bf Kibronn
door
Benelux795
28 November 2025, 22:33:13
Rondom Charlois
door
Alewijn
28 November 2025, 22:15:38
Esu 51820 SwitchPilot v2
door
maartenvdb
28 November 2025, 22:09:40
Minibaan Visserskaai H0
door
Eric B
28 November 2025, 22:09:39
Halte Assel, een nieuw baantje in H0
door
Klaas Zondervan
28 November 2025, 22:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Frans
28 November 2025, 21:56:22
Welke versies van de Roco 2200 zijn er?
door
Tedo
28 November 2025, 21:32:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rick
28 November 2025, 21:04:58
Terschellinger Spoor
door
Michiel2
28 November 2025, 19:12:03
Wat is dit voor component
door
008200
28 November 2025, 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
28 November 2025, 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp?
door
Rob Ellerman
28 November 2025, 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen
door
Luc2000
28 November 2025, 17:35:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Charles_
28 November 2025, 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Noordernet
28 November 2025, 16:51:43
Mijn geweatherde modellen
door
spoorijzer
28 November 2025, 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok
door
Hasenwald
28 November 2025, 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen
door
weslyr
28 November 2025, 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal
door
Rsd1000
28 November 2025, 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
28 November 2025, 15:47:22
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
28 November 2025, 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden.
door
Josephes
28 November 2025, 14:34:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Twee trafo's? (gelijkstroom !)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Twee trafo's? (gelijkstroom !) (gelezen 15153 keer)
Jan Huchshorn
Offline
Berichten: 248
Re: Twee trafo's? (gelijkstroom !)
«
Reactie #45 Gepost op:
31 December 2007, 14:53:26 »
Het is toch wel nuttig dat experimenteren, ik heb er weer wat van geleerd.
Met mijn opmerking hierboven zat ik er dus helemaal naast.
Groeten Jan.
Goede jaarwisseling.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27005
Re: Twee trafo's? (gelijkstroom !)
«
Reactie #46 Gepost op:
01 January 2008, 11:16:02 »
Ach ja Jan, we zitten er allemaal wel eens naast. Zoals je in het verloop van dit draadje kunt zien heb ik ook ergens een akelige denkfout gemaakt. Maar samen zijn we er toch uit gekomen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27005
Re: Twee trafo's? (gelijkstroom !)
«
Reactie #47 Gepost op:
01 January 2008, 11:52:56 »
Kon het experimenteren niet laten.
In het begin van dit draadje heeft Moddemeijer gesteld dat het gevaarlijk wordt als een gelijkrichter het begeeft. Dat moest ik dus even testen.
Een diode kan op twee manieren stuk gaan, hij kan onderbroken raken, maar het kan ook een doorverbinding worden die in twee richtingen geleidt.
Beide scenario's heb ik geprobeerd op de gelijkrichter van de tweede trafo, dus een diode onderbreken, of vervangen door een draadje.
Als de trafo's gelijk gepoold zijn gebeurt er niks.
Als ze verkeerd gepoold zijn meet ik in beide foutgevallen op de netzijde van de tweede trafo met de voltmeter een spanning van ongeveer 3 volt. Op de scoop zie ik pieken tot maximaal 30 volt. Het kan dus een beetje kietelen, maar het is nog steeds niet gevaarlijk.
Het maakt niet uit of de fout aan de pluskant of aan de minkant van de gelijkrichter zit.
Als we teruggaan naar de oorspronkelijke vraag: kun je twee trafo's met gelijkspanningsuitgang parallel zetten? Dan is het antwoord: als ze gelijk gepoold zijn is dat geen probleem. Het is op veel modelspoorbanen zelfs dagelijkse praktijk.
Als ze verkeerd gepoold zijn krijg je kortsluiting, en kan er een ongevaarlijke spanning terugkomen op de tweede netstekker als die niet is ingeplugd.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Jan Huchshorn
Offline
Berichten: 248
Re: Twee trafo's? (gelijkstroom !)
«
Reactie #48 Gepost op:
01 January 2008, 21:58:15 »
Mooi, nu ga je er vanuit dat er één diode kapot is, maar het zouden er ook twee kunnen zijn.
Zo dus bijvoorbeeld.
Misschien nog niet de slechtst denkbare situatie, maar slechter dan indien er één diode kapot is.
Klaas, je hoeft het niet te proberen hoor. Ik kan natuurlijk ook zelf een testopstelling maken.
Groeten Jan.
Gelogd
MRP_Peter
Gast
Re: Twee trafo's? (gelijkstroom !)
«
Reactie #49 Gepost op:
02 January 2008, 00:46:30 »
Okee, ik kan het niet laten toch even te reageren hierop
Stel: zoals in de schets getekend, dat 2 doides kaopt gaan en in beide richtingen gaan geleiden, dan ontstaat er kortsluiting bij de linker voeding.
Beide voedingen even genomen dat het beide 12 volts trafo's zijn.
Dan zakt de door de linker trafo geleverde spanning drastisch tot, ik kan bijna wel zeggen rond de 2 volt op het moment van kortsluiting als de trafo bij geen kortsluiting de volle 12 volt levert.
De stroom loopt hierbij wel drastisch op, even in het midden gelaten hoe hoog deze zal zijn.
Dan komt volgens de gangbare berekening voor een trafo T1:T2, welke voor 12 volt t.o.v. 220-230 volt bijna 20 keer is, even de koppelfactor van 0,9 genomen als ideaal en andere inwendige verliezen even buiten beschouwing gelaten.
Dat betekent dat in het uiterste geval een spanning op de primaire side van de rechtertrafo niet veel meer dan 40-50 volt zal bedragen, immers, 2 volt omgetransformeerd met factor van bijna 20x geeft dus 2x20 is 40 volt.
De stroom die er dan loopt is de kortsluitstroom ( max te leveren stroom door de linkertrafo) en dit delen door ook bijna 20.
Stel, de trafo's zijn beide 60VA, een doodgewone treintrafo dus, dan betekent dat, dat er een stroom geleverd kan worden van max 5 ampere, voordat de trafo in de kortsluiting gaat.
Stel, de linkertrafo geeft bij kortsluiting niet meer dan 6 ampere, dit omgetransformeerd zal niet meer dan een 0,3 ampere geven op de rechtertrafo.
Dus zoals Klaas al zegt, de spanning en stroom zullen niet van heel gevaarlijke aard zijn doch het zal wat 'kietelen', om Klaas zijn uitdrukking maar even te nemen
sorry Klaas, kon het even niet laten
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
Esperopt
Offline
Berichten: 2226
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Twee trafo's? (gelijkstroom !)
«
Reactie #50 Gepost op:
02 January 2008, 02:48:40 »
Nou, wat een discussie. Was niet m'n bedoeling maar komen wel leerzame ondervindingen uit. Het enige wat ik wil is in de vakantie m'n treinen eens laten rijden. Nav een aantal vragen hier nogmaals het verhaal.
Heb nl een behoorlijke verzameling Ho tweerailgelijkstroom. Ook een behoorlijke lading roco-line zonder bedding. 3 grote ovalen gemaakt (R2, R3, R4) onderling verbonden met 8 wissels zodat de treinen in elke richting op elk spoor kunnen komen.
Bij het laten rijden van twee dkm's en twee 2200 en een hippel slaat de stroom er dus af. Ik laat ze gewoon allemaal één kant op rijden en ben dan druk bezig met het bedienen van de handwissels. Heb ik lol in naar vele jaren geen trein te hebben zien rijden, kun je je misschien wel voorstellen.
Heb twee roco trafo's uit startsetjes, deze heb ik inmiddels doorverbonden (draadjes van de één naar de gelijkstroomuitgang van de ander en van daaruit naar het spoor). Treinen op de baan, trafo's naar één kant (heel belangrijk!) opendraaien en rijden maar. Werkt perfect. Heb de beide stekkers trouwens in één contactdoos, dus hoef op geen enkel moment een stekker van een trafo beet te pakken.
Heb inmiddels een ander probleem. Dit gaat zo leuk dat ik nu te weinig spoor heb. Ga morgen even naar Groningen om R5 en R6 en een aantal wissels te kopen. Uiteindelijk wil ik de hele opstelling op een tafel brengen waarbij het zichtbare gedeelte een soort station wordt en de andere helft van de ovalen het schaduwstation of in ieder geval niet zichtbaar.
Daarna wil ik alles digitaliseren. Dan is dit 'probleem' dus voorbij.
Maar voorlopig speel ik de laatste drie dagen van m'n vakantie even lekker verder op deze manier. Als iemand graag een fotootje wil zien hoor ik het wel, maar het stelt natuurlijk niets voor vergeleken met de top banen die ik hier af en toe zie.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27005
Re: Twee trafo's? (gelijkstroom !)
«
Reactie #51 Gepost op:
02 January 2008, 10:07:21 »
Nog even het experiment uitgevoerd volgens het voorstel van Jan. Dus twee diodes diagonaal onderbroken.
Zoals te verwachten was geeft dat nagenoeg hetzelfde effect als wanneer je de gelijkrichter er helemaal tussenuit haalt. De pulserende kortsluitstroom gaat in zijn geheel door de secundaire van de tweede trafo lopen, en transformeert naar de primaire tot een vervormde sinus met een spanning van 49 volt.
Dus Peter, je zat er heel dicht bij. Hoewel ik denk dat je hier en daar verkeerde aannames hebt gedaan voor je berekening.
Je hebt het over doodgewone treintrafo's van 60VA, maar zo gewoon zijn die niet, tenminste niet als het om gelijkstroom gaat. Ik werk met een trafo die nominaal 12V en 1A levert. Dat is vrij gebruikelijk voor trafo's met een gelijkstroomuitgang.
Verder zit je te veel met de spanningen te rekenen, maar het zijn feitelijk de stromen die voor het transformatie-effect zorgen.
Bovendien gaat het niet om een wisselstroom, maar om een pulserende gelijkstroom. Daarbij spelen twee dingen een rol: het wisselstroomaandeel in de pulserende gelijkstroom levert de power voor de transformatie, en bij een stroom van ongeveer 4A zou je dus een heftig effect verwachten. Maar het gelijkstroomaandeel jaagt het ijzer van de trafo in verzadiging, waardoor die slechter gaat werken.
Als je er echte wisselspanning op zou zetten, dan zou je er nooit zo veel stroom door krijgen bij een open primaire wikkeling, maar zou je desondanks een veel hogere spanning op de stekker van de tweede trafo krijgen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
MRP_Peter
Gast
Re: Twee trafo's? (gelijkstroom !)
«
Reactie #52 Gepost op:
02 January 2008, 16:47:37 »
@ Klaas:
Ik was bij het voorbeeld even van wisselspanning uitgegaan, ff niet verder gedacht
Maar inderdaad, bij gelijkspanning gelden net even iets andere waarden.
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
Jan Huchshorn
Offline
Berichten: 248
Re: Twee trafo's? (gelijkstroom !)
«
Reactie #53 Gepost op:
03 January 2008, 00:04:12 »
@Klaas,
Leuk dat je het nog even getest hebt.
Jan.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Twee trafo's? (gelijkstroom !)