Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
Vandaag om 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:52:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 21:48:39
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 20:48:20
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: SS Zandgroeve BoZ  (gelezen 1797 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12493
    • sleutelspoor
SS Zandgroeve BoZ
« Gepost op: 27 December 2007, 10:58:36 »

V.v.d.o. was er aan de spoorlijn van Roosendaal-B.o.Z, ongeveer op de hoogte waar nu de vuilstort "Kragge" is gesitueerd, een zandgroeve van de SS. Ik ben op zoek naar afbeeldingen van deze groeve. In 1953 is deze groeve opnieuw opengesteld voor de winning van het zo broodnodige zand voor dichting van de gaten  en het ophogen van dijklichamen en emplacementen welke getroffen waren door de februari ramp van dat jaar .Wie heeft hier meer informatie over?
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • N spoor dat spoort
Re: SS Zandgroeve BoZ
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2007, 12:09:10 »
Hoi je bedoelt de zanderijen denk ik daar zijn nog foto's van in het boz archief.
http://www.markiezenhof.nl/component/option,com_memorix/Itemid,35/lang,nl/task,result/cp,3/

mvrg Sjaak
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: SS Zandgroeve BoZ
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2007, 08:37:28 »
De officiele naam was Zanderij Wouw. Hier is de S.S. in 1890 begonnen met het winnen van zand voor de aanleg en het onderhoud van diverse van hun spoorlijnen. Het was de grootste zanderij van de NS. In Wouw werd jaarlijks meer zand afgegraven dan in de twee andere S.S. zanderijen (Zuidlaren en Maarn) bij elkaar.

Zanderij Wouw had na zijn laatste uitbreiding in 1919 een oppervlakte van 80 hectare. De meeste zandwinning gebeurde waar nu vuilstortplaatsen De Kragge I en II liggen. Dus tussen de spoorlijn, de snelweg en het riviertje De Zoom. Op het grootste deel van De Zanderij (De Heide 48 ha) heeft nooit zandwinning voor de S.S. of N.S. plaatsgevonden. Zo nu en dan vond er zandwinning plaats door lokale aannemers.
In 1947 werd Zanderij Wouw gesloten, en omgedoopt tot vuilstortplaats De Kragge. In 1953 werd de zanderij nog eenmaal in gebruik genomen voor herstelwerkzaamheden na de watersnoodramp, waarna in 1954 de sporen definitief werden opgebroken.

De NS heeft in 1954 hun percelen ten noorden van de spoorlijn verkocht aan de gemeente Bergen op Zoom, die het omdoopte in recratiegebied De Heide. Het gebied ten zuiden van de spoorlijn (tegenwoordig een vuilstortplaats en een scoutingterrein) is in ieder geval tot 1990 eigendom van de N.S. gebleven.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: SS Zandgroeve BoZ
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2007, 08:43:58 »
Voor wie Zanderij Wouw wil nabouwen nog de volgende informatie. De wagons werden, uitgezonderd in 1953, met de schop beladen. Alleen ten tijde van de watersnoodramp in 1953 werd in Zanderij Wouw gebruik gemaakt van graafmachines.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas