Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Tedo
Vandaag
om 19:27:54
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Krazy Dre
Vandaag
om 19:13:38
Site Uhlenbrock
door
Peter J K
Vandaag
om 19:01:43
Terschellinger Spoor
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:58:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 18:54:44
Welke versies van de Roco 2200 zijn er?
door
Arjan6511
Vandaag
om 18:52:16
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 18:10:13
Au bord de la Cèze
door
Wim1969
Vandaag
om 18:08:09
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 18:02:38
fotowedstrijd 2025
door
Eelco Storm
Vandaag
om 17:52:27
MLF Fielschmann motor kit
door
henk
Vandaag
om 16:57:08
Beekdaelen in H0
door
Casmir
Vandaag
om 16:49:37
Aachenau West
door
Eric v C
Vandaag
om 16:37:58
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Herb73
Vandaag
om 16:33:38
Piko blauwe 1000
door
spoorzeven
Vandaag
om 16:23:26
Revier Rheinbrenner (H0)
door
cor_b
Vandaag
om 16:09:07
Loksound5 decoder
door
008200
Vandaag
om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 15:21:11
W.V. Kalender 2026
door
Jelmer
Vandaag
om 15:14:45
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 10:52:17
Kersttrein
door
Charles_
Vandaag
om 10:31:23
Veevervoer ss/ ns
door
MOVisser
Vandaag
om 00:07:48
Rondom Charlois
door
Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54)
door
Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix (gelezen 2083 keer)
Gert1
Gast
Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix
«
Gepost op:
04 January 2007, 19:36:03 »
Het is al een tijdje bekend: Märklin/Trix komt met enkele sets Inox-rijtuigen. Nu heeft LS Models hiervan ook al modellen gemaakt, maar dan gaat het specifiek over de Mistral-versie. Die reden niet door naar Amsterdam.
Omdat het mij leuk lijkt om zo'n echte 'ouderwetse' Etoile du Nord-trein samen te stellen, vraag ik me nu af of de sets die Märklin/Trix dit jaar uitbrengt wél modellen zijn naar het voorbeeld van de trein die daadwerkelijk ook in Nederland kwam.
Natuurlijk heb ik hier gekeken:
http://www.marklin.nl/nieuws/transeuropexpress50.html
(stukje naar beneden scrollen), maar ik word een beetje op het verkeerde been gezet doordat er wordt gesproken over de wensen van Franse en Belgische modelspoorders.
Dus heel concreet de vraag: Als ik de sets koop met daarin de SNCF- en NMBS-rijtuigen, inclusief het barrijtuig en de generatorwagen, heb ik dan een natuurgetrouwe trein samengesteld?
En dan een tweede vraag: Wat locs betreft: Kan er een NS 1100 of 1200 voor?
mvg,
Gert
Gelogd
arjen
Gast
Re: Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix
«
Reactie #1 Gepost op:
04 January 2007, 20:02:46 »
Dat de 'Mistral'-rijtuigen niet naar Nederland kwamen is een misverstand. Het speciale Mistral-barrijtuig (met extra lange bar en kapsalon) reed alleen in de Mistral en het restauratierijtuig reed in principe alleen tussen Parijs en Brussel, maar de rest (zitrijtuigen + 'normaal' barrijtuig + lange generatorwagen) was vanaf begin jaren '70 regelmatig in de treinen naar Amsterdam te zien.
Wat Mätrix heeft beloofd is de originele Etoile du Nord/Ile de France die reed vanaf 1964. Die treinen bestonden tussen Amsterdam en Brussel meestal maar uit 3 rijtuigen: twee zitrijtuigen waarvan een met keuken en een korte generatorwagen. De loc was in principe een Belgische 150 (later reeks 15) en in sommige perioden een Belgische diesel reeks 204 of (later) een reeks 51. Bij uitzondering zal er wel eens een 1100 of 1200 voor hebben gestaan, maar echt alleen in noodgevallen omdat de dienstregeling te krap was om in Roosendaal van loc te kunnen wisselen.
Vanaf begin jaren '70 druppelden de rijtuigen van het type Mistral langzaam binnen en reden beide rijtuigtypen gemengd. Op foto's is dat gemakkelijk te zien omdat bij de oudere rijtuigen de rode TEE-band iets lager zit. Op een gegeven moment zijn de korte generatorwagens er helemaal uit gegaan, net als de zitrijtuigen met keuken (ik geloof dat die zijn verbouwd tot tentoonstellingstrein), en gingen in plaats daarvan de barrijtuigen doorrijden naar Amsterdam. Wanneer dat precies gebeurde, weet ik ook niet, maar het zal rond 1980 zijn geweest. De zitplaatsen in de lange generatorwagens werden normaal niet gebruikt, en ik heb wel eens via de glazen tussendeuren kunnen aanschouwen hoe de marechaussee die ruimte gebruikte om verdachte personen te fouilleren.
Toen de TEE's in EuroCity's veranderden, werden vooral de oude zitrijtuigen verbouwd tot 2e klasse. Ik hoop dat Mätrix die versie ook een keer uitbrengt.
Arjen.
Gelogd
Gert1
Gast
Re: Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix
«
Reactie #2 Gepost op:
03 January 2008, 16:35:20 »
Met flink wat zoeken kwam ik grappig genoeg een jaar na dato dit draadje tegen dat ik nota bene zelf gestart had.
Trix heeft de rijtuigen nu dan eindelijk uitgeleverd.
De liefhebbers kunnen dankzij Olearts (model van de loc Reeks 15) en Trix, nu eindelijk een getrouwe Etoile du Nord samenstellen.
mvg,
Gert
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix