Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Airbrush + verf van KleiNSpoor  (gelezen 5728 keer)

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Airbrush + verf van KleiNSpoor
« Reactie #15 Gepost op: 09 March 2018, 22:40:18 »
Voor dat je een object gaat spuiten zorg dat je de techniek goed onder de knie hebt. Dus ga eerst oefenen op staande en liggende vlakken. oefen met verdunnen ,druk hoger of lager ,de afstand tov het object en zorg voor een schone stofvrije plek.

mvg aad

het oefenen doe ik op oude modellen uit de sloop bak
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Airbrush + verf van KleiNSpoor
« Reactie #16 Gepost op: 09 March 2018, 22:51:31 »
Verf te dik. Hij is al droog als hij de wagon raakt. De verf vloeit niet.
Had je die verf wel goed door geroerd voor je hem ging verdunnen?
ruim 3 minuten geroerd, klein beetje wasbenzine in het potje weer 3 min geroerd toen met pimpet er uit in een schoon bakje toen verder verdund

arnaud
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Airbrush + verf van KleiNSpoor
« Reactie #17 Gepost op: 10 March 2018, 07:06:02 »
Arnaud, je problemen kunnen liggen tussen te veel stof in je ruimte, te grote afstand tot het produkt (moet tussen 20 en 30 cm zijn) en het klima in de ruimte waar je spuit, te droog en de verf droogt al in de lucht - zandkorrel effect op je wagen.

De principe voor het sprayen met Kleinspoor zijn hetzelfde als voor Vallejo. Van je orginele post ben ik er van uit gegaan dat je ervaring met airbrushen had. Anders zoek eens wat airbrush tutorials op bij jijbuis daar zijn er ook die alle mogelijke spuitfouten bespreken.
Gr. Joke

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8359
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Airbrush + verf van KleiNSpoor
« Reactie #18 Gepost op: 10 March 2018, 14:04:47 »
Je zegt dat je het Kleinspoorpakket al een paar jaar hebt. De verf kan gewoon best te oud en dus onbruikbaar zijn. Die "stofjes" op je model kunnen zomaar stukjes verf zijn.

Waarom gebruik je niet gewoon Vallejo verf? Ik doe daar ook alles mee. Veel beter voor het milieu, de gezondheid en veel prettiger om mee te werken. Sta wel te kijken van de droogtijden die worden genoemd. Een tweede laag gaat er bij mij al na vijf-tien minuten overheen. Je ziet wel of het droog is. Met een andere kleur zou ik ook geen 24 uur wachten, maar ik denk dat ik na een half uur al wel de volgende laag erop spuit. Met de kwast moet je langer wachten met drogen dan met de airbrush. Omdat je dikker verft, maar ook omdat je niet over de vorige laag heen strijkt. Niet dat dat feitelijk zou zijn (geen idee), maar mijn gedachten. Ik heb in ieder geval nooit meegemaakt met Vallejo dat een tweede laag ging mengen met de onderste laag of dat ie ging oplossen. Alleen maar met het gebruik van verschillende verfsoorten.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Airbrush + verf van KleiNSpoor
« Reactie #19 Gepost op: 10 March 2018, 14:45:16 »
Hoi Sven

de wachttijden hebben geloof ik meer te doen met het gebruik van afplakband. De verf droogt niet alleen maar hard ook uit "curing" dit gaat langer -die 24 uur- als je vroeger begint met afplakkend dan kan het onverwachte gevolgen hebben. Kan, hoeft niet. En dan is het nog steeds belangrijk wat je temperatuur is op de dag dat je spuit.

Afplakband haal je vroeger weg, allerdings als je te vlug verder gaat en afplakt dan heb je meer kans dat de verf mee komt.

Gr. Joke

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Airbrush + verf van KleiNSpoor
« Reactie #20 Gepost op: 10 March 2018, 17:13:32 »
Arnaud, je problemen kunnen liggen tussen te veel stof in je ruimte, te grote afstand tot het produkt (moet tussen 20 en 30 cm zijn) en het klima in de ruimte waar je spuit, te droog en de verf droogt al in de lucht - zandkorrel effect op je wagen.

De principe voor het sprayen met Kleinspoor zijn hetzelfde als voor Vallejo. Van je orginele post ben ik er van uit gegaan dat je ervaring met airbrushen had. Anders zoek eens wat airbrush tutorials op bij jijbuis daar zijn er ook die alle mogelijke spuitfouten bespreken.
Gr. Joke

Joke, de ruimte is ongeveer 2x2 m,, met 2 planken aan de muur inbouw kast werkblad kastje met daar op de spuitcabine,  voor dat ik begon met spuiten had ik de cabine en werkblad schoon gemaakt (zit een dag tussen)  ik spuit tussen de 15 en 25 cm afstand
De temperatuur in de kamer weet ik niet ( cv staat niet hoger dan 17,5 graden)

ik heb recent 2 trammodellen voor me zelf  gespoten met vallejo en een vliegtuig voor iemand anders ook met vallejo daar had ik geen problemen mee. Afgelopen jaar heb ik die nog wel gekeken nadat ik enige tijd niks gedaan heb :)

Je zegt dat je het Kleinspoorpakket al een paar jaar hebt. De verf kan gewoon best te oud en dus onbruikbaar zijn. Die "stofjes" op je model kunnen zomaar stukjes verf zijn.

Waarom gebruik je niet gewoon Vallejo verf? Ik doe daar ook alles mee. Veel beter voor het milieu, de gezondheid en veel prettiger om mee te werken. Sta wel te kijken van de droogtijden die worden genoemd. Een tweede laag gaat er bij mij al na vijf-tien minuten overheen. Je ziet wel of het droog is. Met een andere kleur zou ik ook geen 24 uur wachten, maar ik denk dat ik na een half uur al wel de volgende laag erop spuit. Met de kwast moet je langer wachten met drogen dan met de airbrush. Omdat je dikker verft, maar ook omdat je niet over de vorige laag heen strijkt. Niet dat dat feitelijk zou zijn (geen idee), maar mijn gedachten. Ik heb in ieder geval nooit meegemaakt met Vallejo dat een tweede laag ging mengen met de onderste laag of dat ie ging oplossen. Alleen maar met het gebruik van verschillende verfsoorten.

Sven, de verf heb ik in 2015 gekocht zag ik net, lijkt mij dat dat niet  veel moet uit mogen maken?
tot op heden heb ik geen kleurnummers vallejo vs kleinspoor

15 min wachten en dan de volgende laag vallejo? ongeacht kleur?  ik wachte met de zelfde kleur 30 min ongeveer andere kleur 2 uur  uit voor zorg

arnaud
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8359
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Airbrush + verf van KleiNSpoor
« Reactie #21 Gepost op: 11 March 2018, 00:39:31 »
Als je gaat afplakken kun je wel wat langer wachten, maar als Vallejo verf droog is, is het droog. Ik gebruik speciale afplaktape (Kip 308), niet van dat crêpe verftape. Als je geen etch primer zou gebruiken op metaal, trek je de verf er weer af. Maar verder heb ik geen slechte ervaringen met snel overspuiten, in dezelfde of een andere kleur. Disclaimer: kan ook aan de door mij gekozen kleuren liggen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.