Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:27:52
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
Vandaag om 22:14:38
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: Zelfbouw-interieur voor O&K lok: hoe?  (gelezen 5354 keer)

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2038
  • A-C
Re: Zelfbouw-interieur voor O&K lok: hoe?
« Reactie #15 Gepost op: 28 December 2017, 18:00:52 »
Menno, Duidelijk verhaal  (y)

Welk model / firma ga je ervan maken?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re: Zelfbouw-interieur voor O&K lok: hoe?
« Reactie #16 Gepost op: 30 December 2017, 19:38:23 »
Hoi,

Het is mijn bedoeling 'm in de oude huisstijl van m'n huidige werkgever te steken. Of dat veel experimenteren met het zelf afdrukken van transfers wordt (wat ik niet zo zie zitten) of dat het een opdracht voor Andreas Nothaft wordt, gaat afhangen of ik er toestemming voor krijg (niet het model, maar het gebruik van het oude bedrijfslogo voor het maken van de transfers, de Duitsers zijn daar (terecht) nogal strikt in)

Verrek, vergeet ik de vordering te plaatsen.
Ik moest er geduld voor oefenen, maar met het kaje erop ligt de vloer er nu in (een beetje lastig zichtbaar met dat witte spul op een relatief witte tafel).
Die moest ik vastlijmen door met een kwastje door de raamopeningen binnenin de lok het spul aan te brengen, anders kreeg ik het niet recht. Op de foto valt misschien ook op dat het niet helemaal recht is.

Vooral de zijkanten zie je straks niet meer en ach, je kan niet alles hebben.
Nu ga ik eens studeren op het innerlijk van zo'n ding. Geen idee wat er precies allemaal in moet/kan...
« Laatst bewerkt op: 30 December 2017, 19:40:26 door Menno »

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2038
  • A-C
Re: Zelfbouw-interieur voor O&K lok: hoe?
« Reactie #17 Gepost op: 01 January 2018, 18:41:07 »
Voor eigen gebruik heb je volgens mij geen toestemming nodig hoor.

In de cabine, aan de kant van de lange huif de stuurtafel met aan 2 kanten bediening en een klapstoeltje links en rechts , lampje in het dak , achterkant zat niks dacht ik.

De stuurtafel is niet zo heel druk, snelheidsmeter,toerental, bezandingsknop enz.
Zelf hadden wij 2 o&k loc’s eentje is inmiddels vervangen door een loc van bemo.
De grootste is gebleven na een grondige revisie.



Zelf bestuur ik ze niet, puur persoonlijke interesse.

« Laatst bewerkt op: 01 January 2018, 18:45:46 door barry1972 »

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6274
Re: Zelfbouw-interieur voor O&K lok: hoe?
« Reactie #18 Gepost op: 01 January 2018, 23:12:38 »
Leuk! Ik ben bezig om de kleine O&K van Fleischmann te digitaliseren. Die komt aardig overeen met de MV 9.
Jij werkt aan de grote toch?
Die van YARA is van een latere generatie overigens, met de vering etc. binnen het frame.

http://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1400890&lang=1
« Laatst bewerkt op: 01 January 2018, 23:26:52 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2038
  • A-C
Re: Zelfbouw-interieur voor O&K lok: hoe?
« Reactie #19 Gepost op: 02 January 2018, 18:13:27 »
Leuke site  (y)

De cockerill en de o&k mb 170 n

Zijn niet meer bij yara sluiskil, deze zijn vorig jaar weg gegaan.
Tijdelijk is er de o&k huurling van bemo op het terrein geweest (mb 5 of mb 7?) tot de nieuwe bemo loc klaar was.

Dus nu aanwezig de grotere o&k mb 10 n en de nieuwe bemo brd100

Vind het wel jammer dat “het kleintje” de mb 170 n weg is, was eigenlijk mijn favoriet om te zien  :)

arwin

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Zelfbouw-interieur voor O&K lok: hoe?
« Reactie #20 Gepost op: 02 January 2018, 19:57:54 »
Dag Menno,

Ik blijf dit een leuk project vinden. Wellicht is de foto halverwege de pagina van de volgende link interessant?
http://www.spoorpunt.nl/pages/grootspoor/fotos-videos/2006/augustus-2006/16-augustus-2006.php

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6274
Re: Zelfbouw-interieur voor O&K lok: hoe?
« Reactie #21 Gepost op: 02 January 2018, 22:50:47 »
@barry1972,
Die kleine industrie_ en rangeerlocjes vind ik ook leuk.
Er was een tijdje een O&K bij Nedmag in Veendam.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2038
  • A-C
Re: Zelfbouw-interieur voor O&K lok: hoe?
« Reactie #22 Gepost op: 03 January 2018, 19:02:02 »
Daarom kan ik niet snappen dat er geen enkele modelspoorfabrikant hier in springt.

Is toch een geweldig leuk zowel hobby als pro model van te maken?
En voor zo een locje wat iedereen kent is altijd wel een leuk plekje te vinden?

Maar wie weet ooit...
en dan zal je net zien dat er geen ac model van komt  >:(

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zelfbouw-interieur voor O&K lok: hoe?
« Reactie #23 Gepost op: 03 January 2018, 19:46:24 »
Nog even terugkomend op het probleem van het weten waar het knelt of zien hoeveel ruimte je nog hebt: lok zonder behuizing met buddies oid vastzetten op de tafel, camera op een statief. Dan foto recht van de zijkant maken. Kap op de lok en dan nog een foto maken. Leg deze twee foto's over elkaar in een fotobewerkingsprogramma en speel een beetje met de transparantie van de foto met de kap. Zo kun je mooi zien hoeveel ruimte er is of waar die de binnenkant raakt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re: Zelfbouw-interieur voor O&K lok: hoe?
« Reactie #24 Gepost op: 03 January 2018, 21:17:02 »
Voor eigen gebruik heb je volgens mij geen toestemming nodig hoor.
Klopt, maar dat gaat afhangen van de decals. Ik weet nog niet of ik dat zelf ga printen of laat doen. Het logo zelf heb ik (de loonstrookjes gingen vroeger per post, op de envelop stond het logo, dat ik als vector-tekening in Inkscape overgetrokken heb).
Ik heb geen ervaring met het 'sealen' van een transfer uit een inktjetprinter en vrees dat de inktjetprinter (wat een rampding is overigens) niet fijn genoeg kan printen.
Ik heb niet zo'n zin dat alles óók nog uit te moeten vinden, puur om de simpele reden dat dit model dit jaar in september 10 jaar in de vernie...verbouwing ligt. Het wordt tijd dat ik 'm afmaak.

Als ik niet zelf print, mail ik het logo en de bedrijfs-info naar Andreas Nothaft en laat ik hem enkele decals printen. De Duitsers zijn echter zeer streng als het gaat om auteursrecht en dergelijke, dus ik krijg dat hoogstwaarschijnlijk alleen voor elkaar met toestemming van m'n baas.

Overigens heeft het bedrijf waar ik werk nooit ook maar een meter spoor gehad. Ook heeft het nooit spoormaterieel in particulier bezit gehad. Toen ik in 2011 een beter beeld kreeg van de logistieke tak van het bedrijf, kwam ik al snel tot de conclusie dat 2, misschien 3 en misschien zelfs 4 goederenwagons voor alle binnenkomende goederen best mogelijk zou kunnen zijn geweest in een buurtgoederentrein. Gezien alles wat er ook weer wegging, fantaseerde ik een groter bedrijf met klein raccordement, waar het particuliere lokje rangeerdiensten kon verrichten voor de buurtgoederentrein. Al is het maar omdat ik niet zo creatief ben in het 'verzinnen' van een bedrijf wat een dergelijk 'geval' in dienst zou kunnen hebben.
In de cabine, aan de kant van de lange huif de stuurtafel met aan 2 kanten bediening en een klapstoeltje links en rechts , lampje in het dak , achterkant zat niks dacht ik.

De stuurtafel is niet zo heel druk, snelheidsmeter,toerental, bezandingsknop enz.
De stuurtafel zelf had ik ook wel redelijk in gedachten met wat vage meters, hendels en knoppen hier en daar. Dit soort loks zal redelijk grofstoffelijk zijn en weinig voorstellen.
Het was vooral een groot probleem om een oplossing te vinden voor het 'afbakenen' van de beschikbare ruimte. daarbij was ik eerst verkeerd-om begonnen, door eerst op de onderbouw te werken en daarna pas in de kap te passen, wat echt niet werkte.
Ik denk inderdaad dat aan de kant van de korte huif niets zit, al is het maar omdat de deuren daar zitten ;) .
Dag Menno,

Ik blijf dit een leuk project vinden. Wellicht is de foto halverwege de pagina van de volgende link interessant?
Das leuk dat jij het ook leuk vindt ;) Dat is best een aardig plaatje. Zo'n bij elkaar geraapt paneel was een beetje mijn idee. Eerst zorgen dat de vloer echt overal dicht is en dan aan wat kastenbouw gaan doen...

Ik hou jullie op de hoogte.

EDIT: Sven: het is inmiddels gelukt. Het was vooral de ruimte die het binnenwerk van de lok (motor, lood, elektronica) innam die ik moeilijk over kon nemen. Door eerst plaatjes styreen in de kap te plaatsen, kon ik het in ieder geval in de kap passend krijgen. daarna was veel makkelijker uit te meten hoe ik ruimte kon maken voor het binnenwerk. Ik heb daar een foto van, maar zal die een andere keer even plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 03 January 2018, 21:20:22 door Menno »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zelfbouw-interieur voor O&K lok: hoe?
« Reactie #25 Gepost op: 04 January 2018, 01:18:52 »
Menno, ik had al gezien dat het gelukt was, maar voor een volgende keer en anderen die meelezen, altijd handig om te weten.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.