Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:39:15
Station Roodeschool door hervé
Vandaag om 23:29:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:04:24
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:03:05
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door sncf231e
Vandaag om 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
Vandaag om 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door wimk
Vandaag om 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
Vandaag om 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:24:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:21:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 21:16:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 20:44:55
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:34:11
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
Vandaag om 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
Vandaag om 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
Vandaag om 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
Vandaag om 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
Vandaag om 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
Vandaag om 15:38:16
  

Auteur Topic: Booster scheiding in blok  (gelezen 1591 keer)

Ed

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Booster scheiding in blok
« Gepost op: 11 January 2018, 21:22:48 »
Hallo mede modelspoorders,

Nadat de hobby jarenlang stil heeft gestaan, ben ik laatst weer verder gegaan met het opbouwen van de baan.
Het gedeelte waar ik nu mee bezig ben werkt opzich allemaal goed. Zowel de wissels met servos en de bezetmelding gaat allemaal goed. Dus dat digitale stuk heb ik al weer opgepakt.
Alleen heb ik het probleem dat ik de, vroeger geplande, scheiding tussen de booster en centrale ben vergeten aan te brengen. En dat stuk zit op een hele vervelende plek waar ik niet makkelijk bij kan. Dus ik vroeg mij af of ik het anders kan oplossen door de scheiding een stuk te verplaatsen.



De bedoeling was dus om de scheiding te maken voor de linkse wissel.
Maar kan bovenstaand ook of is dat af te raden of zelfs onmogelijk?

Groeten,
Ed

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Booster scheiding in blok
« Reactie #1 Gepost op: 12 January 2018, 08:23:31 »
Dat is op zich mogelijk.
Is wel iets meer werk dan 1 scheiding aanbrengen.
Zolang je er op let dat je beide railstaven isoleert is er niets aan de hand.
En zorgen dat de bezetmeldingen via de juiste booster secties gedetecteerd worden.
Dus die vier die je getekend hebt via een detectie print gevoed vanuit de DR5000.

Wat zit er rechts van die vier sporen. Komen die ook weer op 1 punt bij elkaar zodat je daar de scheiding kan aanbrengen?
Gr.
Eric

Ed

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Booster scheiding in blok
« Reactie #2 Gepost op: 12 January 2018, 11:13:18 »
Bedankt voor je reactie.

Die vier sporen zijn lange aanrijsporen naar het station. Daar kan ik ze ook wel onderbreken, maar dan vallen die vier sporen allemaal onder de centrale en ik wil ze graag bij de booster.
De linkerkant gaat overigens naar het schaduwstation, die compleet met 2 keerlussen onder de centrale valt.

Maar het kan dus geen kwaad dat 1 of meerdere locs op meerdere sporen tegelijk, komend vanaf rechts, over de scheiding stilstaan?

Groeten,
Ed

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Booster scheiding in blok
« Reactie #3 Gepost op: 12 January 2018, 11:25:22 »
Maar het kan dus geen kwaad dat 1 of meerdere locs op meerdere sporen tegelijk, komend vanaf rechts, over de scheiding stilstaan?
Dat had ik even over het hoofd gezien.
Dat is inderdaad niet echt lekker.
Beter is het om de scheiding dan vlak voor de wissels te maken.
Maar dan zit je zeker weer met het puntje bereikbaarheid om dat te doen?

Hoe groot is je schaduwstation?
Daar zullen hoofdzakelijk treinen stilstaan. Als je dan zorgt dat verlichting ook nog eens uitgeschakeld wordt (in Koploper mogelijk) dan is het stroomverbruik daar laag en kan je die vier sporen misschien wel bij de DR5000 trekken.
Gr.
Eric

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Booster scheiding in blok
« Reactie #4 Gepost op: 12 January 2018, 12:17:15 »
Is dit 2-rail of 3-rail (Marklin)? Ik meende vanwege de draadkleuren 3-rail?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Ed

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Booster scheiding in blok
« Reactie #5 Gepost op: 12 January 2018, 12:23:19 »
Ik was er al bang voor dat deze optie niet zo goed is.
Als ik de verlichting wil uitschakelen via koploper dan moeten wel alle rijtuigen van een decoder worden voorzien, of elektrisch verbonden worden, en daar heb ik niet zo veel trek in.
Blijven er dus 2 mogelijkheden; Of de sporen bij de centrale voegen, of alsnog met wat breekwerk de onderbrekingen op de bedoelde plaats voor de wissel te maken.

@Hans:
Het gaat om 2-rail.

Groeten,
Ed

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Booster scheiding in blok
« Reactie #6 Gepost op: 12 January 2018, 13:44:27 »
...domme opmerking misschien, maar dan kun je toch wel even een dremeltje door die railstaven heen duwen?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Ed

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Booster scheiding in blok
« Reactie #7 Gepost op: 12 January 2018, 14:37:57 »
Had ik ook aan gedacht Hans, maar het geheel ligt onder een schuin dak.
Het doorzagen zal waarschijnlijk nog wel lukken, maar ik moet dan wel aan het eind van de wissel zagen en de draden moeten er ook nog aan en solderen op die plek wordt hem niet.

Ik zit net te denken dat die draden er eventueel dan wel met zo'n aansluitklemmetje aan kunnen. Dan zou ik dat onder de wissel moeten zien door te schuiven.

Groeten,
Ed

Ed

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Booster scheiding in blok
« Reactie #8 Gepost op: 14 January 2018, 21:03:35 »
Om het draadje even compleet te maken.

Ik heb besloten om de booster scheiding aan te gaan brengen aan het begin van de 4 sporen. Dus helemaal naar rechts. (wat niet op het plaatje te zien is). De sporen gaan dus bij de centrale komen.
Mocht het later niet bevallen, dan kan ik altijd nog de optie van Hans uitvoeren door de scheiding te zagen in het wissel. Die bereikbaarheid blijft hetzelfde zoals die nu is.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groeten,
Ed