Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko TT 2025
door
dws
Vandaag
om 13:06:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Pauldg
Vandaag
om 13:06:14
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 12:29:01
Piko 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 12:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
meino
Vandaag
om 12:17:58
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:07:48
Line-up foto's van modellen
door
1200blauw
Vandaag
om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
VAM65
Vandaag
om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Gerrit H
Vandaag
om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 11:50:38
De Projecten van RetroJack
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 10:57:33
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:48:15
Digitaal-delta
door
Montanbahn
Vandaag
om 10:06:46
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:58:20
modulebaan in spoor 1
door
rjr
Vandaag
om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn
door
Hans GJ
Vandaag
om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
rjr
Vandaag
om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jelmer
Vandaag
om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
Edwin2121992
Vandaag
om 08:12:22
Lemke 2025
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder
door
Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel. (gelezen 2244 keer)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3534
Mcn NSR Groningen.
Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Gepost op:
04 January 2018, 15:52:32 »
Tijdens de feestdagen een projectje opgepakt dat ik al langer wou uitvoeren, het ombouwen
van mijn Dapol railstofzuiger, van een wagon naar gemotoriseerd spoorvoertuig.
Allereerst de Dapol uit elkander genomen, alles opgemeten en een donor loc uitgezocht voor
de aandrijving, iets zonder kardan koppelingen dus dan kom je al snel bij fleischmann of iets
dergelijks met rondmotor uit.
Een fleischmann V100 werd het uiteindelijk gezien er makkelijk aan te komen is en kwa prijs
ook nog eens heel redelijk.
Ik heb tijdens de bouw niet veel foto's gemaakt, dus er zal wel het één en ander niet kloppen
in het kleurtjes departement, affijn, het gaat om het idee.
Na wat denkwerk besloten om de draaistellen van de V100 geheel over te nemen, inclusief de
metalen ombouw, deze pasten nagenoeg perfect in het chassis.
De draaipunten zijn gemaakt van 3x1mm messing U profiel waar het draaistel netjes in hangt.
DSC_1307
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Alvorens uiteraard dit alles in te kunnen passen moet er wel het één en ander uit de bodem
gezaagd en gesneden worden, dat spreekt voor zich.
DSC_1308
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Iets dichterbij gezien, de messing delen zitten met secondelijm vast en na een dag nog eens extra
ingesmeerd met een 2e laag Bison Max repair.
Na wat pas en meetwerk alles bij elkaar weer een rolvaardig apparaat, bedraad en wel.
Het motorschild van de V100 is aangepast zodat deze digitaal geen problemen geeft.
DSC_1310
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Uiteraard kan ik het niet verkopen de behuizing onaangeroerd te laten, ik heb er toch
maar een paar uurtjes in gestoken zodat het ook daadwerkelijk lijkt op spoorsch materieel.
DSC_1310
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Front en sluitseinen, frontruit, deurtje naar de technische ruimte, beugel op het dak welke
afkomstig is van een oude Roco blokkendoos evenals de isolatoren.
DSC_1309
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De front en sluitsein behuizingen zijn van styreen buis, respectievelijk 2 en 1,5 mm welke ik
na het uitharden van de lijm het uitgeboord naar 1,5 en 1 mm
De andere zijde is ook aangepast, met een set cabinedeuren en uitlaatsysteem voor het generatorpack.
Het is tenslotte wel een hybride
DSC_1274
by
Robbert Jan.
, on Flickr
En nog een paar plaatjes van de werkende verlichting;
DSC_1313
by
Robbert Jan.
, on Flickr
DSC_1312
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Een leuk projectje waarbij ook niet alles voor de wind ging, ik vind het spuiten en afplakken nog altijd
geen plezierige bezigheid, affijn het is deze keer wel redelijk netjes gelukt.
Digitaal gezien zit er overigens een Lokpilot V3 in uit de rommeldoos, deze regelt alles, dus ook de
motor van de stofzuiger, welke nu in -en uitgeschakeld kan worden.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Hans sprinter
Offline
Berichten: 1520
Vriend van vlaflip
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #1 Gepost op:
04 January 2018, 16:11:42 »
In een woord: TOF!!!!
Gelogd
Met een sik
NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
Offline
Berichten: 850
mekkerend het leven door
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #2 Gepost op:
04 January 2018, 16:12:33 »
heel mooi gedaan
en ik herken de aversie tegen afplakken
Gelogd
Groet,
Gerard
Besselspoor
Offline
Berichten: 5405
Team Mitropa - OHMB
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #3 Gepost op:
04 January 2018, 16:13:02 »
Dus ik begrijp dat het nog steeds een functionele railstofzuiger is, maar nu 1 die op eigen kracht kan bewegen en er ook zo uitziet? Gaaf gedaan hoor!
Gelogd
RETROBAHN A.G.
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #4 Gepost op:
04 January 2018, 16:19:03 »
Mooi gedaan hoor, top!
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7759
Forummoderator
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #5 Gepost op:
04 January 2018, 17:36:44 »
De beschildering in blauw met gele snor/band, dat maakt het helemaal af. Gaaf.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3534
Mcn NSR Groningen.
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #6 Gepost op:
04 January 2018, 18:50:10 »
Dank jullie wel voor de positieve reacties!
@ Bessel,
Klopt helemaal, er kan nu zonder gekoppelde locomotief stof gezogen worden.
Er zitten dan ook geen koppelingen oid aan.
@ Reinout,
Ik heb gespeeld met meerdere kleurstellingen, daarbij de rand van het chassisdeel
als scheidingslijn te gebruiken.
In eerste instantie was donker bruin de gekozen kleur maar dat leek meer op
engelse drop dan een realistische kleurstelling, zodoende donkerblauw en geel met een
mat zwarte "buik" tussen de draaistellen.
Af is ze nog niet, er moeten nog een paar handrailtjes op en iets van transfers,
waar ik op dit moment nog geen ideeën voor heb
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7172
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #7 Gepost op:
04 January 2018, 20:18:18 »
Koele bak!
Komt er ook een turkooizen variant?
groeten
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
RobbertJan
Offline
Berichten: 3534
Mcn NSR Groningen.
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #8 Gepost op:
04 January 2018, 21:04:33 »
Wat een idee, turquoise, blauwe bies en los aangezette
zilver gespoten sierlijsten.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Haradigi
Offline
Berichten: 948
Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #9 Gepost op:
04 January 2018, 21:49:32 »
Hi Robert Jan,
Mooi gedaan en vast handig in gebruik.
groet
Harald
«
Laatst bewerkt op: 04 January 2018, 21:51:09 door Haradigi
»
Gelogd
Klik hier: Index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen
HansB
Offline
Berichten: 141
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #10 Gepost op:
05 January 2018, 10:42:57 »
Daar ben ik gek op zelf iets ontwerpen en het ook nog laten werken.Geweldig.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.