Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
  

Auteur Topic: IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?  (gelezen 1585 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?
« Gepost op: 06 December 2017, 11:50:22 »
Goede sinterklaas allen
Ik ga op de nieuwe baan met een Thalys rijden bestaande uit 7 onderdelen, 1x motor rijtuig, 1x stuurstand en 5 tussenbakken. Nu wil ik die ijken in koploper en vroeg me af of ik de volledige stam moet ijken of alleen de motorwagen?

Dirk
« Laatst bewerkt op: 06 December 2017, 18:40:35 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

teunistreinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
Re: ijken van een thalys
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2017, 11:53:48 »
Beste

Het lijkt mij de volledige stam. Alleen de lok is iets anders dan de gehele trein.

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: ijken van een thalys
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2017, 12:04:33 »
Moet dit op basis van de Metrologiewet?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: ijken van een thalys
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2017, 12:51:16 »
Moeten is misschien een groot woord, maar raadzaam is het wel.
De snelheid wordt mede bepaald door de weerstand van de rest van de trein.
Die zal de ijking zeker beïnvloeden.
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re: ijken van een thalys
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2017, 14:01:45 »
Ik heb het geprobeerd met de volledige sleep, probleem was echter dat de sleep te lang is voor gebruik te maken van de programmeer sectie, dus nu maar alleen de motorpost gedaan. OK, de sleep zal wel invloed hebben, maar als die er altijd achter hangt dan zal het automatisch leren remmen de verschillen wel opvangen denk ik. En dan reguleert de zaak zich wel. De max snelheid is toch niet zo belangrijk denk ik.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6859
Re: ijken van een thalys
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2017, 14:49:01 »
Dirk,

Gebruikelijk is alleen de motorwagen te ijken, alsof het een locomotief is. Die ijk je immers ook zonder kolensleep van 20 karren.  ;)

De invloed van de rijtuigen en stuurstand is niet zo groot, mede ook door de werking van de lastregeling van moderne decoders.

Gr, Ben.

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2017, 20:27:23 »
Beste Dirk en Ben,

Hier hoe je een volledig treinstel kunt ijken in Koploper.
Een kort deel van het treinstel in het midden van de ijkspoor zetten en de richting laten bepalen door Koploper.
De lok of kort stuk treinstel gaat een kant op en stopt.
Koploper ijken vraagt dan hoeveel en tot welke snelheid je wilt ijken.
De rest van de trein/treinstel eraan koppelen en dan beginnen met het ijken.
Heel het stel gaat nu volledig over het ijkspoor, en volledig terug.

Mvg

Olivier 77



Digitale 3-rail, K-rails,

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2017, 20:48:34 »
@Olivier77, punt is, dan moeten wel alle 7 bakken passen...

Ben het er mee eens dat met de lastregeling het niet zo veel uit maakt of je met of zonder stam de boel ijkt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re: IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?
« Reactie #8 Gepost op: 06 December 2017, 21:38:14 »
@Olivier77
Hoe ik moet ijken had ik wel door, maar het stuurstand heeft ook verlichting, dus zeker moet de hele sleep in dat blok padden, De hele trein is ongeveer 2 meter, ik heb wel een heel stuk voorzien maar zoveel nu ook weer niet.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6859
Re: IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?
« Reactie #9 Gepost op: 07 December 2017, 07:34:23 »
Dirk,

Als je de zevendelige trein gaat ijken zul je er voor moeten zorgen dat de gehele trein gedetecteerd wordt (i.c. stroom af neemt op alle bakken). Immers: de trein zal stoppen als de terugmelder vrij komt met als gevolg dat een deel van de trein nog tussen de twee terugmelders staat. Gevolg zal zijn foute metingen.

Gr, Ben.

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?
« Reactie #10 Gepost op: 07 December 2017, 22:00:26 »
Beste Timo en Dirk,
Nog eens uitleggen want jullie hebben het blijkbaar niet begrepen,
Je hebt gewoon een lok of treinstel nodig die in jullie ijkruimte past.
Je kunt ook gewoon een lok even de code van het treinstel (welke te lang is) geven.
Het ijken laten starten, lok of treinstel gaat een kant op en wacht op opdracht: ijken starten
tot ... km per uur.
In de plaats van de lok zet je nu je (te) lange treinstel op het spoor (rechts of links van het ijkspoor).
Gewoon in Koploper ijken laten starten tot .. en heel het treinstel gaat over de ijksporen
Wel opletten om geen kortsluiting te maken want anders begin je terug van opnieuw.
Mvg
Olivier 77


Digitale 3-rail, K-rails,

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: IJken van een Thalys; met of zonder rijtuigen?
« Reactie #11 Gepost op: 08 December 2017, 09:04:23 »
@Olivier77, dan naar deze uitleg nog steeds niet ::) Wat moet je met een andere loc? En al helemaal, een andere code geven? ??? Bedoel je ander adres? En je ontkomt er toch niet aan dat je hele stel moet passen en kunnen rijden?

Toegegeven, als je het ijken op je baan doet waar je er ook mee wilt gaan rijden is de kans aardig groot dat hij wel ergens past. Maar voor ijken moet dat stuk spoor eigenlijk recht zijn. Is dat niet het geval had je net zo goed zonder rijtuigen kunnen testen want dat is even van invloed.


Timo

Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox