Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
Vandaag om 01:25:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:08:54
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Bahn-AG
20 November 2025, 23:55:50
NS Upcycleshop door Reinout van Rees
20 November 2025, 23:53:49
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
20 November 2025, 23:50:36
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door prutser
20 November 2025, 23:40:29
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
20 November 2025, 22:56:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
20 November 2025, 22:46:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
20 November 2025, 22:39:31
Modelbaan Beltheim. door DJV
20 November 2025, 22:34:15
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
20 November 2025, 22:19:06
Bauarbeiten im gange door Frank 123
20 November 2025, 21:49:04
Raadplaatje door henk
20 November 2025, 21:35:26
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
20 November 2025, 21:32:42
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
20 November 2025, 20:57:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
20 November 2025, 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
20 November 2025, 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
20 November 2025, 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
20 November 2025, 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
20 November 2025, 19:14:06
Stottering Piko 98551BD door Herb73
20 November 2025, 19:07:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
20 November 2025, 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
20 November 2025, 17:33:48
Frie ?? door VAM65
20 November 2025, 17:32:57
Bf Kibronn door Benelux795
20 November 2025, 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 November 2025, 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
20 November 2025, 17:21:56
Märklin M tapijtbaan door seinhuiswachter
20 November 2025, 16:46:19
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal door Klaas Zondervan
20 November 2025, 16:14:46
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
20 November 2025, 15:55:00
  

Auteur Topic: Plaatsing seinen  (gelezen 1222 keer)

Geert_1

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Plaatsing seinen
« Gepost op: 09 September 2017, 22:57:11 »
Beste modelspoorcollega's,

Ik ben druk bezig om mijn nieuwe baan te bouwen en de sporen liggen inmiddels (een fotoreportage zal spoedig volgen). Echter ben ik nu aangeland bij het aanleggen van het seinstelsel en ik wil graag nog even bij de meer ervaren modelspoorders controleren of ik de seinen daadwerkelijk goed gepland heb. Ter voorbereiding heb ik het internet afgestruind en daarnaast het boekje 'Signale und Tafeln in Modell: Standorte, und Einbau, Anschluss, Antriebe und Schaltungen' van Horst Meier en Dieter Thomas aangeschaft en doorgenomen. Het meeste is mij duidelijk, maar vooral over de vraag wanneer een Wartesignal of een Hauptsperrsignal gebruikt dient te worden twijfel ik toch nog.

Eerst wat informatie over de baan:

- Het betreft een dubbelsporige hoofdlijn met daartussen een station met 5 sporen. Vanaf dit station vertrekt een zijlijn naar een kopstation. Alles gesitueerd in Duitsland, Epoche III, nog niet geëlektrificeerd.

Zie hieronder het baanplan van de beide stations:



De normale treinbewegingen zullen zijn:

Hoofdstation spoor 1: zuidwaarts
Hoofdstation spoor 2: zuidwaarts
Hoofdstation spoor 3: noordwaarts, voor kerende treinen ook zuidwaarts
Hoofdstation spoor 4: noordwaarts
Hoofdstation spoor 5: beide richtingen

De volgende rangeerbewegingen heb ik voorzien:

- Een stoptrein arriveert vanuit de zijlijn op spoor 5 van het hoofdstation, met de lok vooraan. Deze koppelt af en vanuit spoor 7 komt een lok naar spoor 5 om de sleep op te pikken en mee te nemen noordwaarts uit het hoofdstation.
- In spoor 1 van het hoofdstation komt een trein aan, de lok moet worden gewisseld met een klaarstaande lok in spoor 6 (dus eerst voorwaarts buiten het station, dan terug naar spoor 2, dan de nieuwe lok vanuit spoor 6 naar blok 1, dan de oude lok van spoor 2 naar spoor 6.
- In spoor 3 komt een trein vanuit het noorden aan. De lok loopt om via spoor 4 en zal uiteindelijk weer noordwaarts vertrekken.

Zoals gezegd twijfel ik vooral nog over de Sperrsignale en de Wartesignale, dus hier zou ik graag jullie commentaar op horen, maar als er bij de hoofd- en voorseinen iets niet klopt hoor ik dat natuurlijk ook graag :). Ook weet ik niet zeker of het bij de zijlijn correct is om één uitrijsein van het zijlijnstation te gebruiken (H2.1ab) en of het inderdaad correct is om op een zijlijn, waar de snelheid beperkt is tot 60 km/u, seinen te gebruiken die slechts Hp0 en Hp1 kunnen tonen.

Veel dank alvast!

Hartelijke groet,

Geert

IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Plaatsing seinen
« Reactie #1 Gepost op: 10 September 2017, 17:51:55 »
Hallo Geert,

Wartesignale worden meestal gebruikt bij uitrijsporen van Lokdepots en wachtsporen voor lokomotieven.
In jouw situatie zou je dan S2 en S4 kunnen vervangen door Wartesignale.

S1 en S5 zijn kennelijk bedoeld voor terugkerende omlopende lokomotieven maar die worden eigenlijk alleen in het moderne tijdperk met licht/dwergseinen toegepast; in mechanisch bediende stations zag je op die plek geen seinen.

Als inrijsein H3 voor het kopstation kan een HP0/1 worden gebruikt maar dan moet er een
geschwindigkeitstafel naast staan voor beperking van de snelheid tot bijv. 30km.

Groeten, Ruud

Geert_1

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Plaatsing seinen
« Reactie #2 Gepost op: 11 September 2017, 11:33:04 »
Hallo Ruud,

Dank voor je antwoord! Dat verduidelijkt een en ander. Begrijp ik goed dat S1 en S5 dan ook geen Wartesignale moeten worden en dat W1 weg moet? En een lok die vanuit spoor 3 omloopt, rijdt dan dus langs H1 in stand HP0?

Verder nog even puur uit interesse: hoe wist de machinist van omlopende rangerende lok of het wissel was omgezet? Kreeg hij dit mondeling te horen van de Rangierleiter?

Veel dank,

Geert
IB + Power 4; DCC
Duitsland Epoche III

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Plaatsing seinen
« Reactie #3 Gepost op: 11 September 2017, 20:43:26 »
Dag Geert,

Ja, S1 en S5 moeten helemaal weg net als W1. Mbt tot het omlopen op spoor 3 moet er voor H1 inderdaad
nog een spersein komen, daar heb je een punt.
Opdrachten van de Rangierleiter kunnen via funk, geluids- en lichtsignalen worden gegeven.
Overigens kun je over dit soort zaken heel veel info vinden in de Miba boekjes Signale van Stefan Carstens.

Groeten, Ruud