Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 09:21:06
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:58:17
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 08:44:20
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 08:42:26
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 07:41:08
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Show je werkplek door Frank 123
Vandaag om 07:04:08
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
  

Auteur Topic: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding  (gelezen 3078 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #15 Gepost op: 10 August 2017, 20:34:31 »
Hangt er maar vanaf welke bruggelijkrichter je koopt. En waarom zou je meer dan 3A moeten verwerken? Het hoeft niet meer te zijn dan de centrale of booster kan leveren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #16 Gepost op: 10 August 2017, 22:07:45 »
Ik heb ergens gelezen dat Digikeijs komt met een bezetmelder met een aparte aansluiting voor niet getecteerde baanvakken.

Ivo

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #17 Gepost op: 10 August 2017, 23:42:07 »
Hoi Ivo,

Dat is de z.g. RailCom detector/bezetmelder DR5088RC . Gaat over iets anders ;)

pbeumer2001

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #18 Gepost op: 12 August 2017, 09:27:59 »
@Klaas,

ik heb al eens eerder met diodes gewerkt en deze dingen kunnen flink warm worden naarmate het stroomverbruik toeneemt. En nu dacht ik me te herinneren dat als je flinke overcapaciteit pakt op een diode de warmteontwikkeling hiervan daardoor minder is. Maar ik kan me hier ook in vergissen hoor.

Daarnaast hoef je het voor het geld niet te doen  :) Die dingen kosten geen *** en dan zit ik liever een paar ampere hoger dan de centrale.

Wat gebeurt er eigenlijk als en centrale te zwaar belast wordt? Schakelt deze zich dan uit of ga je eerst allemaal rara problemen krijgen op het spoor? Ik lees nergens dat er tussen een centrale/spoor een zekering geplaatst wordt bijvoorbeeld.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #19 Gepost op: 12 August 2017, 09:43:49 »
Hoi,

Wat gebeurt er eigenlijk als en centrale te zwaar belast wordt? Schakelt deze zich dan uit of ga je eerst allemaal rara problemen krijgen op het spoor? Ik lees nergens dat er tussen een centrale/spoor een zekering geplaatst wordt bijvoorbeeld.

Je hebt twee dingen: De centrale die de digitale signalen genereert en een versterker die de signalen versterkt op de baan zet. Bij de meeste centrales zijn die twee dingen in één kastje gebouwd. Die hebben een ingebouwde versterker. Bij overbelasting zal de centrale  / Versterker dat aangeven en er mee stoppen. Dan mag je het probleem eerst oplossen door wat materieel van de baan te halen of de baan in meerdere delen splitsen en met meerdere versterkers gaan werken.

Zekeringen zijn pas nodig als je één versterker van bijvoorbeeld 10A gaat gebruiken en zo op de baan gaat aansluiten. Dat is vragen om problemen.  Dan is het verstandiger om met meerdere baandelen te gaan werken en deze apart met kleinere waarden af te zekeren.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #20 Gepost op: 12 August 2017, 10:06:31 »
k heb al eens eerder met diodes gewerkt en deze dingen kunnen flink warm worden naarmate het stroomverbruik toeneemt. En nu dacht ik me te herinneren dat als je flinke overcapaciteit pakt op een diode de warmteontwikkeling hiervan daardoor minder is. Maar ik kan me hier ook in vergissen hoor.
Diodes kunnen inderdaad flink warm worden. Maar voordat ze stuk gaan moeten ze boven de 100 graden worden, en dan heb jij allang blaren op je vingers.
Bovendien is het zo dat de digitale stroom eigenlijk een wisselstroom is, die een paar duizend keer van richting omkeert. Dus elke diode hoeft maar de helft van de tijd die 3A te verwerken, terwijl een 3A diode dat continu kan hebben. Ze worden dus maar voor de helft belast.
Maar er is niks op tegen om een bruggelijkrichter te nemen. Montagetechnisch kan dat eenvoudiger zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #21 Gepost op: 12 August 2017, 11:57:53 »
Zekeringen zijn pas nodig als je één versterker van bijvoorbeeld 10A gaat gebruiken
Of als je de oude IB had. Want die wilde nogal eens de magic smoke eruit laten als je ze overbelaste. Vaak werd een autolamps als PTC toegepast.

En ja, diodes kunnen wel goed warm worden maar zouden ze prima aan moeten kunnen. Op 3A verstookt iedere diode ongeveer 1W (0,7V x 3A / 2 = 1A. Volgens de datasheet van een 1N500x stijgt de temperatuur 20 graden per watt. Natuurlijk in gunstige omstandigheden. Maar zelfs als je van het dubbele uit gaat wordt de diode dus maar 40 graden warmer en wordt dus 60 a 70°C. Warm, maar prima voor de diode want hij mag 150°C worden :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #22 Gepost op: 12 August 2017, 12:49:40 »
Op 3A verstookt iedere diode ongeveer 1W (0,7V x 3A / 2 = 1W.
Ik denk dat het iets meer is. Bij de maximale continustroom is de spanningsval over een diode eerder 1V. Nog niet verontrustend, want volgens de specs kan hij dat hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Geïsoleerd spoor voeden en bezetmelding
« Reactie #23 Gepost op: 12 August 2017, 13:56:47 »
Ja, je hebt gelijk. Maar mijn factor twee van de thermische weerstand maakt dat wel goed :angel:


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox